Gå til innhold

"Kutter" ved kickdown

Ranger emnet


Volvo_245

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har slitt en stund med at motoren slutter å dra (turbotrykk forsvinner) ved kickdown. Hvis jeg tar kickdown i f.eks 50 km/t, girer den ned og drar til den kommer til ca 90 km/t. Da er det bråstopp. Turtallet blir der det var når det kuttet (gjerne rundt 4000 omdr), og bilen holder nesten samme fart. Slipper jeg gassen, hopper den til et sekund før den kutter igjen. Tar jeg kickdown i 90-100 km/t kutter den direkt. Hvis jeg gir nesten full gass (like over der man kjenner man tar kickdown), kan jeg dra den så langt som helst... Er det automaten som kødder? Eller er det motoren? Ingen feilkoder. Motoren er en B230 fk med vikingchip. Ca 0,8 i ladetrykk. Gearkassa er AW71.

 

Håper noen kan hjelpe med noen tips.

 

Mvh. Terje

Volvo 945 S 2.3 (1995) B230FK

Volvo 244 DL 1975

Volvo 240 GL stv. 1992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har hatt litt av samme problemene bare med manuelt gir.

Og tror dette kommer av at motoren får for lite drivstoff ved maks turbotrykk. Jeg fikk dette når jeg drev å trimmet og justerte opp turbotrykket osv. Så mitt råd er vel å prøve å skru ned trykket for så å se om det hjelper, evt. å trikse litt for å få spruta inn mer fuel..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for mye luft og for lite bensin resulterer i at bilen merker tennings bank å kutter allt som er...jeg har prøvd ecomax i flere biler å min erfaring er at den leverer for mye på lavt turtall og og for lite bensin på høyt...mulig den leverer nok men at dysene ikke klarer å levere all bensinen.

 

kuttinga er visst ikke lett å jukse seg unna i 940:(

 

det beste er vel å koste på seg dyser og en skikkelig bensintrykks regulator, koster litt men motoren blir mye mer holdbar, bruk pengene på tenning og bensin før du kjører på med masse trykk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg chippa bilen min og skrudde opp trykket skulle visk tunne kjøre på ca 1,2 bar. men min kutter ca ved en bar. da fikk jeg vite att dem ikke klarte og fjerne den sperra på min chipp.

det er luftmasse meteret som måler att det går for mye luft inn.

det kan løses ved og sette på en større tur som gir mere mengde ved lavere trykk. eller sette på 3" lmm og 465 dyser tror jeg det var så blir flowen mindre men den får mere bensin.

 

håper dette kanskje hjelper. eller så har jeg en 945 LT automat delebil om du trenger noe :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem løst!! Var et ganske stort hull i slangen mellom lmm og turbo... Hullet var på undersiden av slangen, så jeg så det ikke, men kunne stikke inn hele pekefingeren! Tapet midlertidig over hullet, og kuttinga forsvant! Slangen koster forresten 950 kr på volvo:eek:

Volvo 945 S 2.3 (1995) B230FK

Volvo 244 DL 1975

Volvo 240 GL stv. 1992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår