KadettC16v Skrevet Oktober 3, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2007 En kompis skal bygge turbo på en 325 motor, han snakker om 3-400hk. Hva må gjøres? Kom med forslag og priser på ting, Må vel ha nye stempler? men må han ha nye råder også? datasprut? Siter Omega 2.2DTI Omega B 16v Turbo 286whp Kadett C 74' Caravan 1200 Kadett C 77' Caravan RIP Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_240_turbo_ Skrevet Oktober 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2007 En kompis skal bygge turbo på en 325 motor, han snakker om 3-400hk. Hva må gjøres? Kom med forslag og priser på ting, Må vel ha nye stempler? men må han ha nye råder også? datasprut? Hvis du bare søker litt på forumet så finner du sikkert det du leter etter, det er sikkert 1000 tråder om turbokonvertering, det er omtrent det samme om det er en bmw eller en lada. :magic: Lykke til! Siter -01 V40 1,8i -Bruksbilen- -86 245 -Prosjektbilen- -80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet- Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Oktober 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2007 3-400hk. burde org. innmaten tåle.. Dvs. hvis man senker kompen ved å f.eks dreie ned stemplene litt. Ellers så må motor sef. være frisk ellers og evt. overhales der det trengs Rådene bør sjekkes og rettes osv.. Stemplene i disse motorene er smidd org. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NM-Performance Skrevet Oktober 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2007 Råder og stempler tåler 400hk! Men med rett mapping!!!! Toppen derimot! Må nok sveise kjølekanalene allerede på 350hk. Porting er også en fordel for å holde ladetrykket nede! Vi bremset 302 på hjulene med 0.7kg med org kam, ventiler og nedslipte stempel! Bedre å slipe dem rett en å bare ta den enkle løsningen og dreie! Datasprut er et must. Org girboks og sperra bakende holder! Men må self ha ny clutsj. Pris kommer fort på 30-40k om han gjør mye selv! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Oktober 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2007 Vet toppene må sveises på disse,man allerede på 350 hk. altså.. men det er jo ganske store kjølekanaler så det virker jo logisk da.. Men hva mener du med slipe ned stempel istedet for å dreie reversed dome på de som på ordinære turbostempel. sliper man dome med annen form da eller? Spør pga. jeg funderer på en sånn motor selv + jeg er en informasjonsjunkie :) Kan også la stemplene være som de er og bruke 2 liters råder som er kortere og sterkere+ dieselveiv.. Da får man innmat som tåler mer pga. tykkere topp på stempel og kortere råde + lavere komp. minus er dårlig squishband og dårligere bensinøko. men hvem bryr seg om sånt på en trimma motor anyways.. ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NM-Performance Skrevet Oktober 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2007 Ja bedre å sveise med en gang! Er skikkelig jalla de toppene der! Det jeg mener med slipe er at man heller sliper ut av stemplet for å oprettholde noenlunde bra squis. Er ganske lav komp orginal på noen av de motorene der. så er ikke mye som skal till! Har et ferdig bearbeidet stempel her som jeg kan ta bilde av. Så ser du bedre hva jeg mener! Resultatet ble ganske bra. Fikk en motor som ikke oppførte seg så galt på lav belastning og med tanke på økonomisk kjøring. Vi la komp på 8.7 mener jeg! (er tre år siden den ble satt sammen) På den motoren vi bygde nå sist. Brukte vi råder og stempler fra Honda. B16/b18(passer rett på). Var ment som et eksperiment. Problemet der var at stemplene er beregnet for 4 ventils forbrenningsrom! Så ble litt arbeid på stempeltoppen. Da fikk vi et forbrenningsrom med kul på midten. Og det funka svært dårlig! Gikk greit opp til 1,2kg. (tipper rundt 450hk) Men da bynte problemer og oppstå! Merka det mest på tenninga, fikk ikke faanskapen til å gå under 26grader tenning på maks trykk. Så resulterte i topp pakningshavari og stempel havari! Årsaken er self at forbrenningsromet flytter gassen bort fra pluggen og ut til sidene! (ganske logiskt i etterkant) :D Men som sagt... ett eksperiment! På toppen her sveiste vi helt igjenn kjølekanalene så dypt som mulig. og borret opp med 6mm hull! Det virka ganske stabilt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Rønningen- Skrevet Oktober 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2007 du har ikke bilder av toppen ferdig sveist? Siter "Vorsprung Durch Technik" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Oktober 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2007 Vet at det har blitt kjørt 402m. nede på 9 tallet med 325 motor med 2liters råder og urørte stempel,dieselveiv,portet topp og org. ventiler + turbokam.. osv... Burde ligge rundt 600hk da.. Men fyr på med bilde av stempelet :) Er en 3,5 liter, 12 ventiler jeg skal konvertere,men forbrenningsrom osv er jo likt som på 325.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NM-Performance Skrevet Oktober 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2007 Vet at det har blitt kjørt 402m. nede på 9 tallet med 325 motor med 2liters råder og urørte stempel,portet topp og org. ventiler + turbokam.. osv... Burde ligge rundt 600hk da.. Men fyr på med bilde av stempelet :) Er en 3,5 liter, 12 ventiler jeg skal konvertere,men forbrenningsrom osv er jo likt som på 325.. Går jo ikke samenligne drag motor med en motor som ska vær kjørbar og samtidig holdbart! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Oktober 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2007 Er jo ikke snakk om en top fuel motor her da! 402m tiden ble kun brukt som en pekepinn på hvor mye effekt motoren hadde.. Mange som kjører rundt med en godt fungerende gatebil med masse effekt som liker å få bilen sin målt på stripa vettu! Motoren satt i en bil med skilt som ble brukt på jobb hver dag!! Og til svartrace på natta + legale løp. det burde være holdbart nok det.. Og kjørbarheten var vel relativt grei regner jeg med siden han orket å bruke den såpass mye. Nå hjelper vel turbokammen og relativt standard fløde på innsugporten endel og rådene er vel ikke så mye kortere+ det ekstra slaget fra dieselveiva så det blir ikke 6:1 i komp liksom. squishband blir jo noe redusert men ikke helt fraværende Ved 600hk og 2,7 liters volum så må man inngå noen kompromisser.. Har man veeldig mye peng så kan luke bort noe minuser men som sagt vanskelig å få både i pose og sekk 100% Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NM-Performance Skrevet Oktober 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2007 Vises kansje ikke så godt, pga sot. men om dere vet hvordan org stemplet ser ut skjønner dere Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Oktober 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2007 Forskjøvet gassen over mot eksosen... god tenking bak det der,eller "educated guessing"? :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NM-Performance Skrevet Oktober 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2007 Forskjøvet gassen over mot eksosen... god tenking bak det der,eller "educated guessing"? :) Meste av ideen ligg egentlig i orginalutfominga! Vi har bare senka kompen på en måte for å prøv å behold litt av den! BMW har liksom lagt litt tanke i de motoran der! :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KadettC16v Skrevet Oktober 4, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2007 sveise kjølekanalene? er det fordi dem sprekker eller? og har du bildet av dette? Så sveise kjølekanalene, slipe av toppen på stemplene, bruke originale råder og sprut så har man det? Dette er holdbart? Men hvordan kan dette koste 30-40k? greitt nok med sprut, det koster jo peng og grenør og turbo Siter Omega 2.2DTI Omega B 16v Turbo 286whp Kadett C 74' Caravan 1200 Kadett C 77' Caravan RIP Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Oktober 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2007 Meste av ideen ligg egentlig i orginalutfominga! Vi har bare senka kompen på en måte for å prøv å behold litt av den! BMW har liksom lagt litt tanke i de motoran der! :D Jepp. Og det der er den beste måten å kompsenke du får... forutsatt at det ikke blir liggende igjen bensin på innsugssiden (som er kald = lett for å "pøle" seg) som detonerer pga trykket,og at "squish"-området ikke er digert.. :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.