Gå til innhold

Understellsbehandling av bil

Ranger emnet


AndreasK

Anbefalte innlegg

Hei. Vet det fins tråder om understellsbehandling, men disse er ikke så veldig informativ.

 

1. Hvilken type understellbehandling bør man bruke, hvilken funker best og hvilken varer lengst?

 

2. Bør man pensle eller bruke trykkluft når man har på?

 

3. Hvis det er overflate rust noen steder under bilen. Er det da nok å fjerne mesteparten av rusten, hive på Brunox e.l. eller bør man ha på noe over før man hiver på understellsmasse.

 

4. Hvor "varmt" bør det være når man har på understellmassen?

 

Kanksje litt snåle spørsmål, men tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare ett problem om det kommer fukt mellom understellsmassen og karosseriet. Ellers så motvirker vel understelsmassen rust, så jeg ser ingen grunn til å lakkere eller grunne under den. Fant forøvrig denne artikkelen:

http://wolfsburgii.com/undercoat.htm

 

Jeg har prøvd å tectylere uten å bruke lakk eller grunning under,og det funker dårlig...rusta kommer tilbake etter en måned eller to...så ta deg bedre tid,bruk grunning/lakk før tectylen så holder det mye lengre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tectyl er en gummibasert og tjukk maling man legger under bilen for primært å forhindre rust. Den er tjukk og gummibasert for å kunne ta imot steinsprut og annet dritt som måtte komme, om den hadde vært finere å se på kunne du tatt hele bilen med det:D

 

Slik er mine 10 steg:

1: Bruk en sterk avfetting (sonax er å anbefale)

2: sandblås så mye som mulig der det er rust slik at du bli kvitt alt, pass på å ikke ta på noe av det som er sandblåst og bruk masse aceton for å vaske der du har sandblåst. Ikke rør bremserør eller plastdeler.

3: bruk en god grunning og ta gjerne 2 - 4 lag med denne. (Viktig å huske på å vaske godt og å bruke lakk fra samme leverandør. biltema og malerstua har grei lakk på boks som gjør nytten sin.)

4: puss med et fint smergelpapir, pass på å pusse alt du har grunnet men ikke puss for mye. altså bare lag fine riper i grunningen, dette for at lakken skal sitte bedre.

5: bruk godt med lakk. husk fra samme leverandør! legg gjerne på 2-4 lag her også. la lakken tørke, legg på nytt lag osv.

6: Puss forsiktig over med smergel.

7: legg først på et lag med tynn tectyl.

8: legg på et lag med tykk tectyl.

9: påse at du har fått tectyl overalt, i alle kriker og kroker. Det finnes masse munnstykker og diverse slik at du kommer til overalt med tectylen, og det er bedre å bruke 20 liter for mye enn en deciliter for lite!

10: Besku ditt praktfulle arbeid og forvent deg å gjøre den samme jobben om 5 år:)

Rule 34!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår