Gå til innhold

Turtallproblemer (Audi A3)

Ranger emnet

HoaxiePowah

Anbefalte innlegg

Originally posted by ChrisDude

Ja det skal gjøres, for når man tar av batt. polen så vil grunninnstillingen forsvinne.

Dette kan gjøres enten med vagcom eller manuelt.

Hvertfall så gjeller dette 1.8T motoren som jeg har, men regner med at det gjeller de andre typene.

Oki, VAG verkstedene gjør det iallfall ikke med 1,6 l motorene...

Skifta på begge bilene. Og har ikke merka noe når jeg har tatt av batteriet selv pga diverse ting...

Men ikke testa på Audi'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min til til slutt.. Det var faktisk så enkelt som for stram gasswaier, den var ikke noe voldsomt stram, men tydeligvis for stram.. Denne motororen min går altså ikke akkurat jevnt på tomgang, høres ut som motoren er i utrolig dårlig stand igrunnen på tomgang, den går ujevnt og smeller litt... Skal være sånn altså, men det gir så store vibrasjoner i motoren, at den nappet litt i waieren og da skapte ujevn tomgang...

Din bil har vel ikke waier, men bryter regner jeg med.

Vacuum lekasje er meget sansynlig årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...
Hei. Jeg har akkurat hatt inne min audi a3 på service. Toppen på motoren ble skiftet sammen med endel reimer (viftereim og endel andre motorreimer). Når jeg fikk bilen levert tilbake opplevde jeg at bilen hadde problemer med å finne ret turtall til tomgangen...

osvosv....

Det er vel et par år siden denne tråden ble startet, men det stopper ikke meg.

Jeg har hatt samme symptomene som mister A3fanatic.

Turtallet sank når jeg skulle ta av fra ca 0km/t, den ville kvele seg selv. Jeg kjørte med problemet en liten periode så jeg lærte meg å ha høyt turtall når jeg hadde lave hastiheter. Køkjøring var et mareritt.

Hadde bilen inne hos min lokale VAG-forhandler, de renset og grunninnstilte gasspjeldet uten at det hjalp. Jeg fikk beskjed om å komme innom med bilen noen dager etter slik at de fikk ta en "mens jeg venter"-kontroll av bilen.

De grunninnstilte og justerte gasspjeldet atter en gang og sa at alt var ok. Jeg merket med en gang jeg satt med i bilen at feilen fortsatt var der. De tok bilen inn igjen og feilsøkte videre med vag-com eller hva det nå heter.

Denne kontrollen tok nesten 4 timer !!! Jeg var jo egentlig på jobb angry

Til slutt var beskjeden den at gasspjeldet måtte byttes, til den nette sum av 4700kr ca.. husker ikke helt. da hadde jeg allerede betalt hundrelapper for feilsøking.

Gasspjeldet ble montert uka etter.. hold dere fast... problemet var borte, men nå kom et helt annet symptom !!

Når jeg startet bilen var turtallet veldig ujevnt, varierte mella 1100 å 700 i 10-15 sek før den stabiliserte seg på normalt turtall.. Men når jeg gasset litt så stabiliserte den seg på 2000 !!

Av og til kunne den synke etter litt tid, men stort sett dura den og gikk på nøyaktig 2000 omdreininger. Samme problem som A3fanatic fikk.. Merkelig.

Det var på dette tidspunktet at jeg fant fram til denne tråden på bilforumet.net og så at dette var en feil som ikke var helt uvanlig. En ting er sikkert, ingen av mekanikerene skjønte bæra. Etter et par sms med A3fanatic fant jeg ut at hans problem ble løst etter at de grunninnstilte orginalchippen på bilen.

VAG-forhandlern mente at gasspjeldet var gåent(det nye!!!), så de bestilte opp et nytt et. Atter en uke med hjerneskada bil.

De byttet gasspjeldet på nytt, men samme feilen var fortsatt der. Som jeg forsto brukte de nesten hele dagen på min bil. En elektriker målte seg fram til at alt så riktig ut helt fram til hjernen på bilen.

De konkluderte med at hjernen måtte byttes. Bare delen ligger på ca 9000kr. Koselig syntes jeg. Jeg spurte flere ganger om de hadde grunninnstilt hjernen og refererte til A3Fanatic's tilfelle. De klarte aldri å svare meg konkret på det, de bare bablet om at de hadde brukt all erfaring og utdanning på huset uten å finne ut av det osv.. Kunne liksom ikke spørre om de var udugelig, men det regnet jeg med.

Sist torsdag ble hjernen byttet og problemet er borte vekk !! Og flott er det, men jeg vet fortsatt ikke om det hadde holdt å gjøre noe med min gamle hjerne..

Jeg ba om å få beholde den gamle hjernen, men det viste seg å være vanskelig. Han bak disken ble potte sur og svarte ikke på direkte spørmål. Til slutt fikk jeg den. Hva er problemet liksom?

Det positive er at de innrømte at gasspjeldet mest sannsynlig var i orden, og at de hadde kastet mitt gamle. Dvs gratis gasspjeld til meg. De 5000'an den rep kosta skulle de kreditere på den siste.

Vi har enda ikke gjort opp regninga pga sykdom hos Vag-sjappa, men gleder meg til den dagen.

Noen som vet hvordan jeg kan få analysert hjernen?

Skulle likt å prøvd hjernen i en lik bil.

(\o/) 83 Stylingjunkie 1.91m

(o) 99 VW Beetle 1.9Tdi Highline

(x) 97 Audi A3 1.6

(x) 93 BMW 318i

Sekretær - VACN Troms Lokallag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har akkurat hatt inne min audi a3 på service. Toppen på motoren ble skiftet sammen med endel reimer (viftereim og endel andre motorreimer). Når jeg fikk bilen levert tilbake opplevde jeg at bilen hadde problemer med å finne ret turtall til tomgangen. Det vil si, hvis jeg gir litt gass og slipper så detter turtallet med til 300-400 og den holder på å dø ut før den tar seg opp igjen til rundt 900-1000. Jeg reagerte selvfølgelig på dette og leverte den igjen inn til mitt audi verksted. Etter en par minutters inspeksjon finner mekanikeren følgende: "RENGJØRING OG GRUNNJUSTERING AV GASSPJELD". Ifølge dem var det 99% sjangs for at dette var problemet. Så jeg godtok dette ok lot dem rengjøre og justere gasspjeldet mitt. Når jeg mottok bilen etter service viste det seg at dem vistnok ikke hadde greid det dem skulle gjøre. Bilen var enda ikke helt normal på tomgang turtallet. Dem hadde vistnok prøvd å justere i over en time. Dem mente at denne elektroniske delen som styrer dette gasspjeldet var deffekt slik at dem ikke greide å justere turtallet. Dem rådet meg så til å bytte denne elektroniske komponenten og dette kom vistnok på en prisslapp for rundt 7500,- inkludert arbeid. Jeg sa meg ikke villig til å gjøre noe med dette på det aktuelle tidspunk. Når jeg da prøvde bilen min etter servicen (som jeg selvfølgelig slapp å betale) merket jeg at bilen ikke lenger slett på tomgangsturtallet. Det vil si. Den sank nå lenger aldri så langt ned som 400 omdreininger hvor den holdt på å dø ut. Isteden la den seg hvor den burde ligge. Men likevel virket ikke alt helt normalt, hvis jeg ruset bilen litt med turtall og slapp så ut gassen la den seg automatisk i 2000 omdreininger som "tomgang". Finner dette litt merkelig. Virker rett og slett som om dem har prøvd å justere og fikk det litt til men har justert opp til ett helt merkelig turtall. Den er helt jevn..holder akkurat 2000 omdreininger. Har lest litt i min audi bok også og ifølge den kan det være mange grunner til at bilen holder feil turtall i tomgang. Noe som står nevnt var "feiljustert motorreim" (husker ikke i farten hva motorreimen het). Siden bilen ikke hadde disse problemene før toppen av motoren og alle reimene ble byttet virker det mye mer sansynlig at dette er grunnen til at motoren sviver på tomgang. Dette vil dem selvføgelig ikke innrømme hos min audi leverandør (elendig service). Når det og virker som dem har greid å justere på gasspjeldet så virker det heller ikke logisk at denne delen er deffekt? Syns uansett dette er meget rart.

Noen som har opplevd noe lignende før eller har andre synspunkter angående saken? Eller noen med litt teknisk innsikt?

Håper på litt svar =)

Prøv å sjekke på Nordicaudi sitt forum. Der fant jeg feilen på min a4 ihvertfall.. vet ikke hvordan 1.6 motoren er, men hvis den har tomgangsregulator eller lmm så kan det være disse som roter det til evt. du kan prøve å rengjøre de

mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider