Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre for å få 14,4 volt i ladespenning?

Ranger emnet


Sharp

Anbefalte innlegg

tenk dere hva som skjer med alle dise el-rele greiene og andre delen av elektronikk,når disse er lagt til 12-13,8 volt spenning)?gjør ikke noe utenom det som ble gjørt av fabrikken.dere skaper kortere levetid på alt som knytes til elektronik.(pærer,rele greier,hjerne,osv,osv)dette er bare dumt.selv har veldig mye erfaring med det el-delen av bilen og med elektronikk storsett.

 

Mener du at elektronikken i bilen min får vesentlig kortere levetid ved 14.4 volt spenning enn 13.8 som bilen har originalt?

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i USA og England kan du få både 200 og 300 Amp til vanlige biler. Så det må vel være en måte å ungå at det slurer på?

 

Trenger du virkelig 200 Amp dynamo?..

Hva er det du har som trekker så mye strøm?

 

Måler du 13,8V på Dynamo eller på Batteri?

92 Audi V8 Quattro

90 Corrado G60T

71 VW 1302S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du virkelig 200 Amp dynamo?..

Hva er det du har som trekker så mye strøm?

 

Måler du 13,8V på Dynamo eller på Batteri?

 

Måler 13,8 volt på batteriet når jeg så og si ikke bruker strøm. Har ikke fått målt på dynamoen, er ikke så lett å komme til der. Men vet den har 14 volts regulator, så er jo bare snakk om maks 0,2 volt i spenningstap.

 

Har snakket med flere hos Volvo, og de sier det absolutt ikke er noe de kan gjøre for å få høyere spenning på bilen min. Det skal bare være sånn. Så hvis alternativet er å få seg ny dynamo, kan jeg vel like så godt få bygd en på 200 Amp?

 

Skal jo få inn et 95 Ah batteri, så kan jo være greit å ha noe som klarer å lade det opp.

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke til min heller da min regulator ikke har den 90 graders knekken. Så jeg skal bytte dynamo, henter en 90A på dynga og bytter børster.

 

Må gjøre det uansett da jeg må flytte dynamoen opp pga Kompressorprosjekt.

 

Offtopic: målte anlegget går til 142dB :) det var litt gøy.

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja,helt riktig.spør hvem du vil om det

 

Har ikke så mange å spørre, men finner følgende på nett:

 

3. Hva er korrekt ladespenning?

I bil; 14,2 -14,4 volt ved +25°C, målt over batteriets poler med motoren på tomgang og kjørelys på.

 

Ta noen få, enkle forholdsregler, så slipper du startproblemer:

4. Sjekke ladespenningen, ved 20* er 14,4 volt ideelt.

 

Ladespenningen bør være minimum 14,4 V. Svært mange dynamoer gir for dårlig ladespenning. Dette kan medføre at batteriet aldri er toppladet.

 

Alle blybatterier sulfaterer! Hvis ladespenningen er for lav, går sulfateringen raskere. Er ladespenningen (og andre forhold som temp. osv) perfekt, går sulfateringen VESENTLIG saktere

 

Er jo ikke tvil om at batteriet helst skal ha 14,4 volt. Bilstereoen min skal helst ha 14,4 volt.

 

Men lyspærene mine ikke skal ha 14,4 volt?

Og heller ikke all den andre elektronikken i bilen?

 

Det har jeg vanskelig for å tro. Du kan jo så klart få ei lyspære til å vare evig om du bare gir den 5 volt, men vil da ha litt lys fra bilen min...

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor kondensator må vel være tingen for deg om det er stereoen du vil mette med strøm..

 

Det er jo en mulighet såklart, men kondensatoren vil jo aldri gi meg høyere spenning enn det jeg får fra dynamoen og batteriet.

 

Poenget er at jeg ikke har lyst å bruke 2-3000 kr på et batteri hvis levetiden bare er 2-3 år og det aldri vil være fulladet.

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Vanlige blyakkumulatorer bør ha en ladespenning som ligger mellom 13,8-14,4 Volt, i vårt klima helst 14,2-14,4, i sterk kulde kanskje enda litt høyere, men ikke høyere enn 14,8.

Dette har selvfølgelig noe med at lademotageligheten i ett batteri blir lavere med kulda.

Har selv kjørt en hel vinter uten problemer med ladespenning på 13,5 volt maks, men skal si det ble bedre når jeg bytta ut den uorginale 55A dynamoen mot en 90A Bosch som ladet 14,4(med orginal 14V regulator), det var mere futt i alt, bilen virka "gladere".

 

Du kan også "trimme" laderegulatoren din med å lodde inn en diode eller flere i serie med regulatoren. Hver diode lurer regulatoren til å tro at ladespenningen er 0,5-0,6V lavere enn den faktisk er og dermed øker ladespenningen tilsvarende.

Dette gjorde jeg på min 14V regulator og fikk opp spenningen til 14,5V, men jeg skal sette inn endå en diode og få 15V. Optima Yellow Top tåler maks 15,2 V.

 

Men skulle gjerne hatt litt mere info om økning av ladespenninga, da jeg har en Bosch-dynamo av typen med plastdeksel bak og intern vifte, som lader litt dårlig, maksimalt 14,2 uten belastning, gjerne nedi 13,6 med belastning, tross at den er i bra tilstand og på 115A.

 

Hva slags dioder, og hvor skal de kobles i serie på regulatoren.

Endret av Einar

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår