Gå til innhold

katalysatortriks angående eu-kontroll?

Ranger emnet

tyr6996

Anbefalte innlegg

For snart et år siden ble jeg eier av en 91 nissan 300zx twin turbo,us-utg med 300hk. Bilen er kjørt 85000 miles. Ettersom den skal vær eu-godkjent 1 sept,satt jeg den inn på verksted for kontroll og oljeskift. Alle punkter ble beseiret helt til siste test.. avgassing! Mekanikeren og jeg tok en liten tur rundt kvartalet før han monterte slangene på eksosen. På turtall var bilen innenfor kravet,men ikke på tomgang! Tror kravet er mellom 0.3-0.6,mens bilen havnet over 1.2. Jeg konfronterte forrige eier om dette,da det kommer fram at han har slått hull i katalysatorene..tror d er 4 stk,vet ikke. Disse er kostbare!

Hørt om en celica m samme problem,som gikk gjennom etter pluggskifte og luftfilterrens evt skifte.. Bilen min har K&n-filter.

Kan noe slik hjelpe meg?

Eller er d andre muligheter..?

Vil ikke virke useriøs,men kanskje noe som monteres og demonteres før og etter kontrollen?

Jeg trenger sårt hjelp!

Bare spør meg hvis du trenger andre opplysninger.

Med autofil hilsen

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen anbefaler at man bruker en runde kondensfjerner i bensinen før man tester igjen, ellers finnes det og "katlysator på boks". Spør om det på en eller annen bilrekvisitabutikk, et middel som skal få ned avgassene. Ellers kan du og kjøpe katalysator på f. eks biltema, men her må du sannsynligvis sveise litt. Men de katalysatorene fungerer bra, og de er ganske billige.

edit: jeg syntes det er rart du sier det er fire katalysatorer på bilen din, jeg har aldri hørt om noen som har flere enn 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han allerede har hatt en kontroll og må på etterkontroll spørs det om noen vil godkjenne bilen med dette. Siden det kan bli innkalling av biltilsynet på ekstra kontroll for å se om verkstedet har gjort jobben sin.

Men hell på kondensfjerner, kjør en dyserens. Så burde det hjelpe på. Hjelper det ikke nok så sier jeg som de over, bare putt inn noen billig dritt katalysator og vis bilen, plukk den av etterpå. Eller kjøp deg nye katalysator fra usa.

Mazda MX-3 V6 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt og godkjenne noe andre ikke har godkjent.

Bagatell? ikke om du mister lisensen på ditt verksted.

Men som en sier her, monter kat og demonter etterpå. Selvfølgelig kan du være heldig andre plass, men slike verksteder burde ikke eksistere.

Jobber på verksted. Det å miste lisen på eukontroll er bare bra.

Eu kontroll er bare en byrde:biker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte olje på motoren har også en del å si. Så en Fiesta (Riktig nok en puslete motor i forhold til 3 literen din) som ikke ble godkjent pga dette, de byttet olje og så kom den under kravet. Sa dette til en som visstnok skrur en del, han sa nei nei, det gikk ikke. Men i siste forsøk på å få bilen godkjent byttet han olje. Går på veien enda... :)

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider