Gå til innhold

Kjøpe Cosworth


Kadettgt

Anbefalte innlegg

Hey!

Jeg vurder å kjøpe meg en Ford Sierra Cosworth.

Den bilen jeg har sett på er kjørt 150000 og for meg ser den strøken ut.Det er en 1990 mod. Dette er en helt orginal bil,som har gått i Sveits.

Jeg lurer bare på et par ting angående Cosworther

- Er det noe jeg bør sjekke/kjente feil på disse bilene.

- Er det vanskelig å få Norske skilter på en slik bil?

- Og sist men ikke minst, Er det dryt å forsikre? Jeg har ikke tatt lappen enda så jeg skal ikke forsikre den enda og når det skjer så vil den sansynligvis bli forsikret på min far som er 43 og har full bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey!

Jeg vurder å kjøpe meg en Ford Sierra Cosworth.

Den bilen jeg har sett på er kjørt 150000 og for meg ser den strøken ut.Det er en 1990 mod. Dette er en helt orginal bil,som har gått i Sveits.

Jeg lurer bare på et par ting angående Cosworther

- Er det noe jeg bør sjekke/kjente feil på disse bilene.

- Er det vanskelig å få Norske skilter på en slik bil?

- Og sist men ikke minst, Er det dryt å forsikre? Jeg har ikke tatt lappen enda så jeg skal ikke forsikre den enda og når det skjer så vil den sansynligvis bli forsikret på min far som er 43 og har full bonus.

 

1: De mest kjente feilene er vel egentlig sjåføren som gjør, med tanke på motor og hjemmetrimming.

2: Norske skilter er ikke vanskelig på disse bilene, er det satt på ting kan biltilsynet begynne å mase om tuv papirer, men en orginal bil går rett igjennom.

3: Du burde stå som medeier hvis det er du som disponerer bilen daglig, og det trekker litt opp i pris.

 

Ellers kan du lese denne guiden, http://www.fastford.no/forum/index.php?showtopic=23262

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du den på Far din og han møter opp personlig blir det nok ikke så ille pris på forsikring!

 

Finnes et utall slike "importkalkulatorer" rundt om kring AutoDb.no f.eks

 

Sjekk:

 

-Blårøyk og ulyder fra motor på tomgang og på Turtall. Skal være en svak "smatting" fra ventilløftere.

-Få selger til å ta av slange fra luftfilter til Turbo og sjekk for slark, skal være litt (0.5 mm ca) slark opp og ned og INGEN inn/ut! Sjekk for sprekker i eksoshus og manifoild siden disse har en tendens til å sprekke (mellom syl 1 og 2 og utover mot flensen)

-Rust i kanaler og rammevange bak ved fjørfeste. Bruk en skrutrekker og pirk over hele, Rust i bagasjerom på høyre og venstre side under teppet helt til siden bak hjulhus.

-Girkasse skal være lett å gire med, men ofte litt lei å få i 2. gir når den er kald og ofte skrap fra 2->3 git ved RASK giring. dette er normalt. Legg full sving og heng ut døra, kjør i ring begge veger og hør etter romle/bankelyder fra girkasse/fordelingskasse

-Sjekk at alt elektrisk virker og ikke er klippt og limt. den lille dører og lys "computeren" pleier å kødde litt

-ABS skal virke

-Sjekk drivakslinger for slark og ulyder, samt mansjetter. Litt klikk klakk i bakaksel er normalt men ikke så mye at det smeller ved brå kløtsj

 

 

Ellers er det MYE moro med en slik bil! De er enkle å trimme og fine å skru på! Ford ruster en del i karosseriet men de var flinke til å lage deler som ikke ruster i filler med en gang!

 

Har "330" kit til deg å hvis du trenger!

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn bli til en 18 åring blir dyrt før eller siden uanset ;)

Mitt tips er at du bruker noen år på å bli en bedre sjåfør, før du kjøper en slik bil...

 

Holder man en 4x4 original er det nok ikke noe problem... De går ikke så bra... skiller ikke mye på 0-100 med f.eks en Golf GTI...

 

Det med oljespruten kan være veivhusventilasjonen din som er tett... Sjekk dette først før du begynner å demontere. :jackinbox: Hvis den ikke ryker så mye blått eller peilepinnen ikke spretter opp er det ikke så mye gjennomslag...

 

Manifoilden din kan du v-slipe i sprekken og sveise med pinne og mye varme...

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raske svar:)

Ellers så tror jeg vil holde bilen mest mulig orginal,med tanke på at det er ganske få "urørte" av disse og at den går godt nokk orginalt (jaffal for meg!). Det kan fort bli dyrt viss man begynner å skru uten helt å vite hva man driver med,hehe.

 

Hehe, skal love deg at du kommer til å få lyst på mer krefter i bilen :) greit nok at det spenner litt i fra, men du blir ikkje noe spessielt overraska over enn original cosworth ;) ellers så mener eg det går helt fint å være 18 år å ha cosworth, gjør jo det selv...det koster jo litt, men hva skulle eg ellers brukt pengene på ? Forsikring kom som ett stort sjokk for meg, eg var f.eks i den lokale banken å spurte etter forsikring ! der skulle di ha 75000,- for full kasko og ca 25000,- for bare ansvar, så tok eg meg enn telefon til gjensidige og da fikk eg trafikk og ansvar for 7500,- =) må si meg fornøyd med det siden eg betalte like mye i forsikring på enn vanlig sierra 2.0i dohc...Kjøp cossie du :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder man en 4x4 original er det nok ikke noe problem... De går ikke så bra... skiller ikke mye på 0-100 med f.eks en Golf GTI...

 

Det med oljespruten kan være veivhusventilasjonen din som er tett... Sjekk dette først før du begynner å demontere. :jackinbox: Hvis den ikke ryker så mye blått eller peilepinnen ikke spretter opp er det ikke så mye gjennomslag...

 

Manifoilden din kan du v-slipe i sprekken og sveise med pinne og mye varme...

 

hvordan sjekker jeg dette? peilepinnen spretter ikke opp nei!! hva er GJENNOMSLAG?

Cosworth!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår