Gå til innhold

Fjernlys fortsetter å lyse når jeg prøver å blende ned, hvorfor?

Ranger emnet

Nissanmicra

Anbefalte innlegg

Jeg har en stund hatt litt småproblemer med lysene mine, og trodde det var reléet som ligger under dashen på førersiden som tullet, men jeg er ikke sikker.

Slik som ståa er nå:

bryter på 0: kjørelys og fjernlys ("lyshorn") fungerer.

bryter på 1: fjernlys lyser, men de vil ikke skru seg av når jeg "drar i spaken". Det vanlige "smellet" framme er der fortsatt dog.

Er dette reléet eller kan det være noe annet?

Jeg prøvde et annet relé, men jeg vet ikke om det egentlig er riktig. Står 2x15A på det gamle og 30A på det jeg prøvde, men det hadde samme antall kontakter.

Volvo skulle ha SINNSYKE 373 kroner for et nytt relé, så jeg bestiller ikke et nytt et derifra bare for å finne ut at feilen ligger et annet sted.

Steffen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bøyer opp de små platene som holder alukåpa på releet og tar den av, så ser du selve releet. Der sitter det en tynn ståltråd i mekanismen som veksler mellom nær/fjernlys, ikke veldig ulikt prinsippet i en dobbelklikk-kulepenn. Det som antakelig har skjedd er at stålpinnen har blitt for rett/ mekanismen for slitt til at den skifter over. Hvis du bøyer litt på ståltråden vil alt virke igjen.

Hvis du ikke skjønner hva jeg mener, så ta av kåpa på releet, sett på kontaktene under og dra i spaken mens du ser på mekansimen. Den vil røre på seg, men ikke nok til at den skifter uten at du hjelper den med fingeren.

Detta har ihvertfall skjedd meg en gang:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det store releet foran under panseret som er problemet.

Prøv sikkan's triks eller skru av lys og dunk med et skrujern på godset til releet mens en sitter inni bilen og blinker med lyshornet..

Pleier å løsne seg

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider