Rofl Skrevet Juni 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2007 Hei, Jeg har forsøkt å finne ut om et problem jeg har på A3 forum både her hjemme og i Tyskland, men har så langt ikke fått napp. Jeg skal forsøke å beskrive problemet så kortfattet som mulig. Det begynte i vinter med at instrumentpanelet oppførte seg underlig når jeg startet med kald bil. Speedometer, turteller, temp-meter, bensinmåler og diverse belysning på instrumentpanel, klimaanlegg og lyset under askebegeret foran i midkonsoll, alt sammen stod og blinket, eller viserne flagret. Bensinmåleren først, de andre når jeg hadde kjørt litt. Men når bilen ble varm nok forsvant problemet og alt funket ok. Nå styres jo alt dette i første omgang av nøkkelen, den har et par posisjoner. Første posisjon gir strøm til radio, og så kommer de meste av resten i neste posisjon - men jeg tror de tingene som jeg hadde problemer med får strøm først med nøkkelen i siste posisjon hvor tenningen er på. Med varmen i disse dager varer problemet bare under lite minutt etter start, men før varmen kom kunne jeg kjøre flere km. før det ble borte. Det jeg først og fremst gjerne skulle vite er om noen eller alle ledningene fra tenningsnøkkelen går direkte til instrumentpanelet, eller om det er releer underveis? Altså, om styringen av alt dette går via panelet først, eller ikke? Instrumentpanelet er en enhet som er lett å ta ut, to skruer og to kontaktplugger og det er ute. Det er dyrt 6 - 8 lapper. Må jeg bytte så må jeg, men jeg vill gjerne vite med sikkerhet først, at problemet MÅ ligge der og ikke noe annet sted. Det handler om en A3 1.8T automat 2000) (Jeg var ute og tittet nå, og da jeg hadde kommet inn i bilen og lukket døren stod klokke og km.teller og blinket, og speedometernålen leet litt på seg, men det forsvant ganske fort.) Jeg kan tenke meg at systemt slik der er her på A3 også kan finnes ganske tilsvarende overal på VAG-biler, og kanskje også på mange andre, det er vel elektronikkbransjen som utvikler og bygger mye av dette? Jeg får kanskje også prøve om de er mulig at Møller kan la meg få lov til å studere et skjema, men har du et godt tips? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kenwood Skrevet Juni 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2007 hadde et problem på passaten min i vinter,lamper osv i instrumentet levde sitt eget liv.lyste uten at tenning var på osv.etter en del feilsøking fant jeg ut at det var noen ledninger som var irret opp under golvteppet på førersiden,noe som sikkert kommer av snø som har blitt dratt inn og smeltet.var helt vått alt der...går ei ledningstugge under teppet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nicolai Skrevet Juni 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2007 Til rofl blinker de helt ned til ikke lys eller er det svakt lys i dem som blir sterkere? det kan virke som det er ett problem med dimme justeringa til instrumentene etter hva jeg leste i innlegget ditt dimmer denne bryteren alle de tingene du nevnte. det kan oxo være tenningslåsen din som er problemet. har ikke vært borti dette problemet men det kan tenkes det er lurt å sjekke dette først som ett probelm uten å demontere alt inni dashen din si ifra hvis du finner ut av hva det er så flere kan ha nytte av dine probelmer. Siter Skoda Superb Elegance http://www.skodaklubbnorge.org Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rofl Skrevet Juni 21, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2007 Hei, jeg tror problemet er i instrumentpanelet, og det sitter bare med to skruer og så er det to kontakter bak å plugge ut. MEn startsperre må kodes om i nøklene får man kommer videre. Og det må jeg vel til Audi service for å få gjort? Jeg har nemlig skaffet meg et brukt panel fra Sverige, SEK 1.800.-, og så får vi vel se når jeg kan få byttet det om feilen virkelig var i panelet. jeg tror det fordi slike problemer er godt kjent bl.a. i England, BBC hadde et progam om det som gjaldt Audi TT, og panelet er det samme som i A3. Audi gikk etter programmet ut og lovet rep. til de som trengte det, men bare de med TT, fordi BBC ikke hadde nevnt A3 i programmet. Det du skriver om nøkkel er viktig, jeg vet det også kan være problemer der, da bør man lirke ut-inn med nøkkelen etter start for å se om det gjør noe. Før jeg får kodet nøklene kan jeg ikke installere det 'nye'panelet, men da jeg testet det så det ut som at det problem jeg hadde med svakt lys i radioen lenge før de andre problemene begynte er der fremdeles. Radioen lyser med tenningen av, men med tenningen på går den ned til meget svakt. mvh, Rolf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nicolai Skrevet Juni 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2007 Da kan det være tenningslåsen din det blir fort slark i de profilskjærte låsene. men hold oss oppdatert om problemet blir borte. tror egentlig verksteder med diagnose kan kode nøkkelen din er ikke sikker på dette. Siter Skoda Superb Elegance http://www.skodaklubbnorge.org Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rofl Skrevet Juni 22, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2007 Holder saken varm. Oppdaget nå at når jeg har åpnet vinduet på føreresiden, må jeg holde på knappen for å få det opp igjen. Det skal vel være nok med et trykk. Skal til service 2. juli for å kode nøkler - er spent på resultatet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nicolai Skrevet Juni 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2007 ja det er bryter panelet som ikke er med det da. hadde det samme problemet på skodan min. Men det kan også skyldes at bilen har hatt lite strøm og vinduene må vite hvor de stopper før de går automatisk igjen Siter Skoda Superb Elegance http://www.skodaklubbnorge.org Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.