Gå til innhold

Motorhavari A4 1.8T

Ranger emnet

tmeland

Anbefalte innlegg

Jeee

Saken er den at jeg har en kompis med en 96modell Audi A4 1.8Turbo quattro som takka for seg her om dagen.

Plutselig hadde den begynnt og lage ganske mye dunkelyder og ville ikke opp på turtall.

Dette skjedde visstnok i 5gir i ganske lav fart.

Alle pluggene ble plukket ut og da så vi fort at det var noe galt med sylinder nr 3.

siden pluggen så sånn ut:

DSC01001.jpg

Det ble konstatert på verksted at sylinder nr3 var ute av funksjon og de mente at hele blokka eller evt motor burde byttes.

Dette var hos bilsenteret på voss. Altså Audi/Vw verksted..

Henta bilen hjem på henger og starta og demontere i går.

Toppen ble plukket av og da kom det fram litt diverse saker og ting.

Stempel nr 2,3 og 4 har sår og hakk etter noe som har vært inni der.

Toppen har også fått litt småhakk og noen plasser det mangler litt.

Sylinder nr 1 var helt urørt.

DSC01003.jpg

DSC01004.jpg

DSC01005.jpg

Men så over til noe som er litt mer skummelt..

Alle stempelene har veldig slark som dere ser på filmen:

th_MOV00012.jpg

Tipper på tenningsbank som har gjort det her jeg.. Så er vel fare for at alle stempel må byttes her ja..

Eller har dere noen andre smarte idèer?

Turboen var også ganske sliten og slarkete men det har ikke noe med dette og gjøre da..

Fant en del metallspon og biter på stempel nr 3 og 4 når jeg løfta av toppen.

Har ikke fått ut stempelene pga idiotisk patent på bunnpanna da:angry:

Men det vil vel bli gjort ganske snart.

Så over til det feltet der hvor dere kanskje kan hjelpe meg?

Har ikke så veldig mye peiling på Audi og hvor det er best og handle inn deler til den..

Hva bør jeg gjøre med motoren nå? Er det billigest og kjøpe smidd innmat eller orginale stempel?

Bør hele motoren byttes at det er billigere og få tak i en som er pent brukt?

Hva hadde dere gjort?

Får avslutte med litt skryt til Audi for at de hadde lagd en ganske genial løsning på og ta av fronten da ;)

DSC01002.jpg

Så håper jeg dere har noen gode innspill og komme med her da jeg som sagt har ikke så altfor mye kunnskap om Audi.

-

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Du må bytte stempel. Grunnen til at det er slik slakke er at stempelringene er ferdige, og at du har fått rådebank. Regner med de dunkelydene du snakker om er rådebanken. Hvordan ser sylinderveggene ut? Er disse fine holder det jo at du kjøper nye stempler. Du kan jo evt hone/borre og sette i smidd stempel, men husk at de origianle stemplene er smidd da. Et tips for å få ut stemplene, skru rådene av fra veiva å ta de ut oppover.

Uansett, du trenger total overhaling av motor. Dette blir for 10-20000 for. kanskje bedre om du kjøper en original brukt motor om du ikke er ute etter trimming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylinderveggene ser helt fine ut etter det jeg har fått sett til nå.

Planen var og ta stempelene opp ja, men det var jo helt utrolig at det skal være så vanskelig og få av bunnpanna.

Må jo løfte hele motoren for og løfte den av.

Usikkert om det skal trimmest eller om den skal forbli orginal.

Uansett må jo grunnen til at dette skjedde finnes ut sånn at det ikke skjer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok av kompressorhuset i går og kikka ja.

Ingen merker inni der.. Veldig rart med all den slarken som var der egentlig.

Den turboen kommer iallefall ikke inn igjen uansett.

Får ut og løfte ut stempelene etterpå tenker jeg.

Bilen er chippet da. Så kan vel kanskje være den som er årsaken til at den ser ut som den gjør?

Holder fortsatt en knapp på tenningsbank som igjen har ført til at rådene og stempel har blitt som de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bytte til smidd stempel, Wiseco, koster disse ca 7000kr. Du får billigere stempel også. Og bytter du stempler må du også bytte råder, visst ikke er det lite vits. Så kommer rådelager og slikt i tillegg. Det blir for en 15000kr.

Original innmat tåler ca 280hk, men mye avhenger av mappinga.

Du kan få kjøpe orginale stempler og råder av meg billig om du er interessert... Du kan som sagt ta ut rundt 280 hk med disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med korrekt mapping kan du fint bremse 300hk. Men det forutsetter selfølgelig at motoren er i bra stand.

Mye har bilen din gått da, hvor lenge har den gått med chip hvor ble den chippa. Har du fyllt 98 bensin hele tiden. Mye ladetrykk kjører du på, bruker du den orginale ladetrykkstyringa eller kjører du med en bleedventil. Blir bilen kjørt hardt over tid, eller er det stort sett søndags kjøring det går i.

Du burde ta kontakt med firmaet som chippa bilen din, kanskje kommer dere fram til en løsning isammens. Noe du egentlig burde gjort før du starta demonteringa, da de fleste firmaene foretrekker å få bilen bort direkte etter havariet.

Uansett lykke til videre selvom det alltid er kjipt når slikt skjer.

I just love 2 see their faces when they been whiped out by what they thaught was just a boy racer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har gått 160.000km om jeg husker rett.

Bilen har ikke bare blitt kjørt på 98oktan nei.

Fyllt 95oktan en del ganger også

Noen ganger har også dette blitt blandet sammen..

Bilen ble chippet for 7-8år siden så jeg vet ikke noe om hvor langt den har gått, hvor den er kjøpt eller hvilken chip det er.

Må nesten høre med han som eiger bilen om det.

Bilen blir kjørt av en 18åring så blir nok ikke så mye søndagskjøring her i gården.. Heller tvert imot.

Ladetrykket skal være orginalt etter det jeg vet. Blir styrt med orginale ladetrykksreguleringa ja..

Om jeg skulle tatt og ringt de som har chippa den så begynner det vel og bli litt for lenge til at det er noe garanti på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke spon fra turboen da? Hvis det er mye slakke sideveis altså. Hvis du ikke skal over 300hk er det ikke noe poeng i å bytte innmat. Stempel og veiv henger med over dette også, er rådene som går først.

Wiseco-stempel er forsåvidt billigere enn nye orginalstempel.

En GT2x-turbo er jo en kurant oppgradering fra den orginale K03. Eventuelt så får du nok kjøpt en skambillig brukt orginalturbo fra noen som har oppgradert sin, hvis du ikke er ute etter å legge så vanvittig mye penger i dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider