tofter Skrevet April 25, 2007 Rapporter Share Skrevet April 25, 2007 Ettersom jeg har klart å skru istykker det ene hjulnavet på bilen min (Høyre forran) lurte jeg på om det er noe man enkelt kan bytte selv? Har hørt med mekaniker på Bilia og en kar hos høgger'n, og de hadde vidt forskjellige meninger.. Noen som har vært borti dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Potato Skrevet April 26, 2007 Rapporter Share Skrevet April 26, 2007 tror nok du sku hatt tilgang til presse ivertfall.. Siter For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tofter Skrevet April 27, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 27, 2007 For å få av hjullager og skiva? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
exEleC Skrevet April 27, 2007 Rapporter Share Skrevet April 27, 2007 Er vel spindelen du snakke om, kanskje det letteste og finne en "ny" spindel på huggeren ? Siter En vakker dag så får jeg nok lappen på bil .... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fartstripa Skrevet April 27, 2007 Rapporter Share Skrevet April 27, 2007 Er vel spindelen du snakke om, kanskje det letteste og finne en "ny" spindel på huggeren ? absolutt det letteste. Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.mekanikk Skrevet April 27, 2007 Rapporter Share Skrevet April 27, 2007 sååå enkelt er det.du trenger ikke å kaste bort penger på verksted. Siter Bare kjør-så lenge det går:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fartstripa Skrevet April 27, 2007 Rapporter Share Skrevet April 27, 2007 sååå enkelt er det.du trenger ikke å kaste bort penger på verksted. vel og merke hvis man kan og skru litt da;) Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.mekanikk Skrevet April 27, 2007 Rapporter Share Skrevet April 27, 2007 ja det stemmer. Siter Bare kjør-så lenge det går:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet April 30, 2007 Rapporter Share Skrevet April 30, 2007 Godt mulig du må bytte hjullageret i samme slengen da den indre lagerbanen ofte henger igjen på spindelen ved demontering. Denne får du sjeldent av uten å ødelegge lagerbanen ( splitte med vinkelsliper og meisel). Dette kommer jo selvsagt ann på hvilken bil/konstruksjon det er snakk om :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tofter Skrevet Mai 2, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2007 Er vel spindelen du snakke om, kanskje det letteste og finne en "ny" spindel på huggeren ? Spindel, nav, jeg vet ikke hva det kalles :) Har alt skaffet denne hos hugger'n: Hva bør jeg gjøre? Bytte hele greia? Takk for svar sålangt:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Potato Skrevet Mai 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2007 Om lageret og skiva(ser ok ut) er bra så er det bare å bytte hele greia ja:) Ren skrujobb. Men merk deg om det er noen hjulvinkel justeringer ved bærekule eller infestning til fjærbein..isåfall kan det være lurt med en 4hjuls kontroll etterpå:) Siter For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ezo Skrevet Mai 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2007 Er en helt kurrant jobb om mann har et sted å skru, og følgende verktøy: Jekk og Bukk - til å holde bilen oppe 16mm pipe(helst langpipe) - Låsemutter på endeledd 18mm pipe/fastnøkkel - Til bremseklosser-holder boltene 19mm pipe - til orginale renault hjulbolter 2x 21mm fastnøkkeler/pipe - Til de to boltene på demperen. 24mm fastnøkkel - Til bærekula 30mm pipe - Drivakselen Torx T30/40 - Bremseskive og ABS sensor. Hammer og dor - banke ut drivakselen Det vanlige... Rustløser, skraller, og alt annet du har liggende :P Den skiva som satt der så gammal ut, så prøv å flytt over den gamle. Et tips fra meg, er å gå til innkjøp av to slike bolter som holder skivene på plass før du begynner. Kontroller lagrene, om det er noe slakk eller tregheter i denne, bør den byttes siden du først har den ute, ellers kan dette komme opp i ca 3000kr å skifte, ved senere anledning. Vær forsiktig når du flytter over ABS sensoren. Mener dette er en Torx T40 (mulig T30) som ganske garantert har rusta fast, hvis du klarer å få denne løs, spray ABS sensoren med rustløser, la den ligge, og prøve å få den løs ved å stikke en flat skruetrekker mellom gods, og flata. VÆR FORSIKTIG, ABS sensoren koster over tusenlappen, nærmere 2. Ikke bruk makt for å sette den inn i den nye, da induktive givere er veldig følsomme. Endeleddet og bærekula kan "henge" seg, og snurre rundt inni der, så det lureste er å støtte dem opp med en bukk. Den 16mm mutteren til endeleddet og 24mm mutteren til bærekula kan være kjekke å bytte, da disse orginalt er låsemuttere, men ja... nå er de jo brukt, da låser de ikke så bra lenger. Kan også være kjekt å bytte den 30mm til drivakselen, men er ikke et must. Men om den sorte skiva på mutteren løsner under demontering bør du absolutt bytte den. Du bør ikke trenge forstillingskontroll når du bytter spindel på lagnua. Er alt jeg kommer på akkurat nå. Føl gjerne for å PM'e meg om det er noen spørsmål :) Lykke til. Siter [ ]'02 Impreza WRX [x]'83 Starlet KP61 [x]'98 Impreza GT [x]'91 Nissan 300ZX Twin Turbo US-spec Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
exEleC Skrevet Mai 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2007 Kanskje et dumt spørsmål, men Ezo er du Renault mekaniker eller noe ? :D Virka så du viste hva det gikk i her :) Siter En vakker dag så får jeg nok lappen på bil .... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ezo Skrevet Mai 3, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2007 Heh... Er mulig jeg har satt foten min i et merkeverksted i det siste, ja... :P Siter [ ]'02 Impreza WRX [x]'83 Starlet KP61 [x]'98 Impreza GT [x]'91 Nissan 300ZX Twin Turbo US-spec Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tofter Skrevet Mai 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2007 Herlig, takk for god forklaring Ezo :) Skiven som sitter på er foressten nesten helt ny, bare veldig rusten :P stammer fra en 96 modell som havna hos høggern i 97.. Men gjør det ikke noe at skivene ikke er like mye slitt på høyre og venstre side? Vil det ikke bli ujevn brems da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg