Gå til innhold

1spm

Ranger emnet


Heggis

Anbefalte innlegg

jeg er ikke noe sånn bil lyd freak.. vil bare ha ok lyd i bilen... og tenker dermed på billige forsterkere... har tenkt en del

2 forsterkere fra dynabel...

http://www.mamut.com/dynabel/subdet300.htm (en av hver faktisk) og lurer på om dette er noe for meg.. som ikke vil bruke så mye penger på bil lyd =) (svar seriøst.. ta med prisen i konklusjonen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er meget prisverdige forsterkere. kjøper du disse to har du nok krefter til å drive et rimelig bra anlegg. Det som er viktigst når det gjelder bilstereo er nødvendigvis ikke å legge så mye penger i komponontene, men å legge mye jobb i monteringen. Hvis du skrur høyttalerne fast på første og beste plass, så vil ikke lyden bli noe bra same hvor mye de kostet. Lag en skikkelig kasse til fronthøyttalerne, med noenlunde rett kassevolum, og de vil spille enormt mye bedre bass enn de vil gjøre om du skrur de rett inn i dørsiden. Kassevolum på sub`en er også veldig viktig. Men uansett, jeg har tro på de forsterkerne der.Eltek leverer jo som kjent utrolig mye bra.

 

Lykke til!

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt 2x170W'ern og skal bygge kasse så snart elementet kommer dumpende. 530W vil nok gi passe bra guffe tror jeg...

Kommer tilbake med evt. bilder og mer om dette senere...

 

Ellers ser forsterkern fin ut. Ren og enkel og ikkeno neon-fjortis-flashy-pioneer-watt opplegg. Kraftige skruterminaler og bra delefilter trekker opp. Bruksanvisningen var også veldig bra, noe som trekker opp for den som ikke pirker for mye borti bilstereo eller elektronikk.

 

Og som nevnt ovenfor, så er det viktig med høyttalerplassering og bygging av skikkelige kasser. Ingenting ødelegger mer enn et element som står og rister i blekket så alt skrangler.

 

Lykke til med kjøpet.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 ting lurer jeg på.. er det virkelig lurt og bygge kasse til front sett har tenkt på et frontsett til ca 1500kr +- og hvor skulle jeg så plassert denne kassen...

hadde vært rått om du mekka opp noen bilder av anlegget ditt jalla

 

mvh

 

stian

 

edit : jalla hvilke subber skal du ha.. tenker på 2x RF 10" (1800kr eller no prstk.) selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Heggis

1 ting lurer jeg på.. er det virkelig lurt og bygge kasse til front sett har tenkt på et frontsett til ca 1500kr +- og hvor skulle jeg så plassert denne kassen...

hadde vært rått om du mekka opp noen bilder av anlegget ditt jalla

 

mvh

 

stian

 

Det beste er vel å bygge en ny dørlomme i mdf eller spon. Har sett en som gjorde dette i en golf her på forumet.. Søk så finner du nok bilder :)

Ålgård Gatebilklubb

 

1970 VW Boble 1302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker litt rundt på nettet så finner du masse forslag på hvordan du enkelt skal lage en kasse til frontsettet. Det er veldig viktig at det ikke er noe lekkasjer rundt elementet, da dette vil fjerne enhver form for bass. Spiller elementet i en helt tett kasse (eventuelt med bassrefleks), så vil du derimot få en veldig bra bass. Mange undervurderer viktigheten av et skikkelig montert frontsett, men se på det på denne måten: hvis du skulle gått til innkjøp av bra høyttalere til surroundforsterkeren din, ville du ikke da brukt mest penger på fronthøttalerne? Jeg sier ikke at du skal bruke så mye penger på det, men fiks ihvertfall en skikkelig kasse :) Mange kjøper kun høyttalere i hattehyllen og en sub, men driter i frontsett. Det kan vel sammenlignes med å se på film med kun bakhøyttalere, eller enda verre, å være på konsert med ryggen mot scenen :) jeg setter det kanskje litt på spissen her, men du skjønner nok hva jeg mener.

 

Hvis du kan poste et bilde av hvordan døren i bilen din ser ut, så kan jeg prøve å komme med et forslag på hvordan du kan gjøre det.

 

En annen ting, når du kjøper frontsett kan du spørre om selgeren kan anbefale et kassevolum til deg. En seriøs selger vil nok gjøre dette for deg. Et annet alternativ er å ringe importøren.

 

mvh

Trond

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å greie meg med en sub. En sånn som kommer over dammen snart.

Kjøper i USA og sparer noen tusenlapper. Koster 3200 fra USA med toll og tull og hele hakka. 5000 i butikk i Norge :eek:

Er det noe rart at signaturen min er sånn som den er eller???

 

Da har jeg Bostons 4.5 og 6.5 foran/bak, og det trøkker bra tilogmed uten sub. Mater 6.5 settet med 2x200W RMS, mens 4.5 settet foreløpig avspises med 2x19W RMS fra spillern. Skal få tak i en 2x 50 - 70 W forsterker til frontsettet med tid og stunder, men når suben kommer kjører jeg nok alle høyttalerne på 75W fra 4 kanalern min, og balanserer delefiltere og tuner litt skikkelig.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aWeX : jeg kan ta bilde av døren ganske raskt ... prøve og få gjort det i løpet av dagen =)

 

Jalla : jeg har tenkt på et front sett til 1000kr-1500kr har et par piooner 3 veis 6x9" jeg håpte og få brukt for (2mnder gamle)

og en gammel cdspiller (skal skiftesut)

 

men tenkte på 2x RF (10" 2000kr eller no) som subber... vet ikke hvordan den forsterkern hadde fyngert med 2x 10" (rf)

tror det blir 10" pga bagasjerommet mitt er litt "trangt" i høyden i hørnene "helt inderst" mot seteryggen..

blir nok en ny cdspiller med tida.. (rundt jul kommer jeg til og kjøpe subber + forsterker) bare sjekker ting ut litt grundig før jeg gjør de største innkjøpa...

 

mvh

 

 

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Havdal

Lurer på den 2x170 watteren jeg og til en dobbelspolt Rockford Fosgate He2..Men er ikke sikker om den gir nok effekt til elementet.Planen er å seriekoble spolene og få ut 4 ohm.Forsterkeren er ifølge papirene 530watt i ohm brokoblet.Lurer på om den duger nok..

 

RF_RFP4112.jpg

 

Det skal gå helt greit. Elementet ditt er på 400watt RMS, og den forsterkeren vil gi 530watt RMS. Ikke noe problem. Jeg har kjørt slike elementer med godt over 600watt uten problemer.

 

Kan skaffe en slik forsterker til under Eltek prisen, om du vil... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår