Gå til innhold

Hvordan få speedo/km teller til og fungere? - 86 740 GL med bakaksel fra 97 940

Ranger emnet

Gran

Anbefalte innlegg

Har en 86 740 med bakaksel fra en 97 940, skal eu godkjennes, men speedo/km teller går ikke.

Verksted har feilsøkt, giver og kabler fram til instrument ok.

De gikk ut fra at instrumentet var gåent, men testet det i en annen 740, da funket det.

Har prøvd VDO og yazaki instrument fra 740.

Er det umulig og få det til å funke med 740 instrumentet?

Må jeg gå over til 940?

Isåfall, er det noen som har et liggende? - Pm.

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første. 940'en du tok aksel fra var vel ikke utstyrt med ABS?

I så fall må du sette på den orginale tanndelinga (12tenner), orginale giveren..

Veit ikke, er to eiere siden bakakselen ble byttet.

Kan jeg se det på noe vis? uten og demontere hele greia?

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett å bytte fra 48 til 12 tenners "Tone-Wheel", uten å demontere hele diffen. Men det trenger du ikke heller; Volvo har en liten omformer som gjør om signalet; art.nr:1363568.

Blir brukt på de første modellene med ABS, rundt -88, i hvert fall på min -88 780.

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett å bytte fra 48 til 12 tenners "Tone-Wheel", uten å demontere hele diffen. Men det trenger du ikke heller; Volvo har en liten omformer som gjør om signalet; art.nr:1363568.

Blir brukt på de første modellene med ABS, rundt -88, i hvert fall på min -88 780.

Dette er ihvertfall enklere enn å bytte tonerhjulet. må av med bremser, ut med stikkakslinger, ut med diff..

Faens mye arbeid for noe så lite.

Et gratis alternativ kan muligens vere å ta av lokket og kappe bort 36 tenner ;) men kan ikke garantere at sensoren vil gi rett signal. (da skulle i så fall speedometeret ditt virka, men vist 200km/t når du kjørte i 50km/t) eventuelt også bytte giveren i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Plages enda..

Tok ut giveren og så på hjulet, ser ut til at det er 48 tenner, det var iværtfall mange!

Jeg har nå koblet opp med relè`et, fikk såklart ikke tak i den originale kontakten som skulle i relè`et, men kabelsko som passet sånn ca.

Det resulterte i at triptelleren beveger seg LITT når tenningen er på, og mer når man kjører.

Spedometeret rører seg ikke, for så og gjøre et hopp opp, og legger seg ned igjen.

Testet det som sagt instrumentet i en annen 740, og da funket det som bare det.

Hvordan funker måleren i bak akselen?

Kan den bli forvirret hvis det det endel metallstøv/partikler i oljen? Synes oljen hadde en litt vel metallisk farve, og giveren var full av metall støv.

Tørket det bort og monterte igjen, men ingen endring.

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig med deg i. Men jeg hadde det samme problemet. Når ikke ABS enheten var koblet til så fikk jeg intet signal til speedometeret. (mulig det har noe med at den får strøm gjennom et relè som sjekker om abs enheten er på plass) Men det skal jo virke, ettersom du ikke har noen abs enhet.

- Volvo 740 TIC, 87 mod.

- Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider