Laks1 Skrevet April 9, 2007 Rapporter Share Skrevet April 9, 2007 Hei. Eg og ein kamerat lurer på om det er stor forskjell på å ha ein sub, og å ha 2 subber? Er DynaBel 9412 det gjelder. Og, trur de at ein kan drive 2 stk 9412 på orginalt batteri og dynamo? Hjelper det å ha kondensator? På forhånd takk for svar. Mvh Frode & Brynjulv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet April 9, 2007 Rapporter Share Skrevet April 9, 2007 Teoretisk sett er det 3dB forskjell. men kommer jo også litt an på forsterkeren som skal drive dette. Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smalltowngangster Skrevet April 9, 2007 Rapporter Share Skrevet April 9, 2007 jeg har en dynabel bf4501 på to stk DY9410, på orginal dynamo og biltema batteri. har ikke noe behov for kondensator. oppgrader heller ledningene i motor-rommet. koblet i 2ohm skal BF4501 levere 750w og det bør være nok til å få 9412 til å bevege litt på seg. fungere i allefall bra på 2 stk 10" for meg.. er ikke noen dbdrag bil, men holder mer enn nok til vanlig musikk, og den obligatoriske rånerunden. evt kunne du kjøpt BF7501 som er hakket vassere. Siter Pug 306 - min første Løve Focal - Piooneer - Dynabel - Installbay - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laks1 Skrevet April 9, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 9, 2007 Teoretisk sett er det 3dB forskjell.men kommer jo også litt an på forsterkeren som skal drive dette. Er det stor forskjell? 3db altså? Er det noko forskjell på kor god bassen/godt trykket er? Fra 1 til 2? 1 sub skal drives av BF1702 forsterker. http://www.mamut.com/dynabel/subdet300.htm 2 subber skal drives av BF4501 forsterker. http://www.mamut.com/dynabel/subdet299.htm jeg har en dynabel bf4501 på to stk DY9410, på orginal dynamo og biltema batteri. har ikke noe behov for kondensator. oppgrader heller ledningene i motor-rommet. koblet i 2ohm skal BF4501 levere 750w og det bør være nok til å få 9412 til å bevege litt på seg. fungere i allefall bra på 2 stk 10" for meg.. er ikke noen dbdrag bil, men holder mer enn nok til vanlig musikk, og den obligatoriske rånerunden. evt kunne du kjøpt BF7501 som er hakket vassere. Tror du BF4501 holder nok til den vanlige rånerunden på 2 9412 også? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zews^^ Skrevet April 9, 2007 Rapporter Share Skrevet April 9, 2007 Er det stor forskjell? 3db altså? 3db er den minste hørbare forskjellen et menneske oppfatter. Prøv med en to-kanals forsterker og bytte mellom to og en høyttaler ;) Hvordan forskjellen blir i en bil skal jeg derimot ikke uttale meg skråsikkert om. Det vil jo flytte dobbelt så mye luft om du har nok effekt og bilens forsterkninger hjelper vel også på. Så jeg tror at forskjellen blir ganske hørbar og merkbar. Korriger meg om jeg tar feil... Siter #1985 Opel Rekord 2.2i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laks1 Skrevet April 9, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 9, 2007 Supert! :) Spade, du skulle vell ikkje være dipper på mp? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zews^^ Skrevet April 9, 2007 Rapporter Share Skrevet April 9, 2007 Supert! :) Spade, du skulle vell ikkje være dipper på mp? Stemmer det... Siter #1985 Opel Rekord 2.2i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smalltowngangster Skrevet April 9, 2007 Rapporter Share Skrevet April 9, 2007 Det vil jo flytte dobbelt så mye luft om du har nok effekt og bilens forsterkninger hjelper vel også på. Så jeg tror at forskjellen blir ganske hørbar og merkbar. Korriger meg om jeg tar feil... vil si meg enig i det.. 3db er kanskje ikke så mye hørbart, men i trykk er forskjellen stor. har du nok power så gå for to:D vet ikke hvordan 240 er å bygge i jeg. har du lukket bagasjerom kanskje?? er andre som har bygget i 240 her som sikkert kan hjelpe deg å få høy lyd i den og. Siter Pug 306 - min første Løve Focal - Piooneer - Dynabel - Installbay - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laks1 Skrevet April 9, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 9, 2007 vil si meg enig i det.. 3db er kanskje ikke så mye hørbart, men i trykk er forskjellen stor. har du nok power så gå for to:D vet ikke hvordan 240 er å bygge i jeg. har du lukket bagasjerom kanskje?? er andre som har bygget i 240 her som sikkert kan hjelpe deg å få høy lyd i den og. Trur du BF4501 leverer nok power? :) Men 240? :wonder: :lol: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jondgr Skrevet April 9, 2007 Rapporter Share Skrevet April 9, 2007 er ikke 3db "høyere" det dobbelte da? er jo logarytmisk Siter VW Passat 1.9tdi '98 stv [x] MB 190E 2.0 '85 16v-plast Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laks1 Skrevet April 9, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 9, 2007 Fant dette på Wikipedia: A level difference of ±3 dB is roughly double/half power. http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet April 9, 2007 Rapporter Share Skrevet April 9, 2007 For å svare på spørsmålet først: Ja, det kan være stor forskjell på 1 og 2 subber. Potensialet er 6 dB forskjell, men da må den totale effekten også dobles, altså at hver subb får like mye effekt som den ene gjorde. Du får ikke akkurat presset subbene med en 4501... Jeg har hatt 2000 W forsterker på to slike og det var omtrent perfect match. Skal prøve med 5 kW nå :D Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jondgr Skrevet April 9, 2007 Rapporter Share Skrevet April 9, 2007 6 db?? 3db mener jeg. Får ik firedobla effekten med en sub til Siter VW Passat 1.9tdi '98 stv [x] MB 190E 2.0 '85 16v-plast Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jobbe Skrevet April 9, 2007 Rapporter Share Skrevet April 9, 2007 er ikke 3db "høyere" det dobbelte da? er jo logarytmisk Det stemmer.Vil si det er veldig hørbar forsjell jeg men.. Siter 1xStroker 15" (+BF7501) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jondgr Skrevet April 9, 2007 Rapporter Share Skrevet April 9, 2007 finnes det ikke noen threads som er klistret? er mange misforståelser på strøm, ohm, impedans, db, watt osv på dette forumet.. Siter VW Passat 1.9tdi '98 stv [x] MB 190E 2.0 '85 16v-plast Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg