Gå til innhold

Stor forskjell på 1 sub og 2 subber?

Ranger emnet

Laks1

Anbefalte innlegg

Hei.

Eg og ein kamerat lurer på om det er stor forskjell på å ha ein sub, og å ha 2 subber? Er DynaBel 9412 det gjelder.

Og, trur de at ein kan drive 2 stk 9412 på orginalt batteri og dynamo? Hjelper det å ha kondensator?

På forhånd takk for svar.

Mvh

Frode & Brynjulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en dynabel bf4501 på to stk DY9410, på orginal dynamo og biltema batteri. har ikke noe behov for kondensator. oppgrader heller ledningene i motor-rommet.

koblet i 2ohm skal BF4501 levere 750w og det bør være nok til å få 9412 til å bevege litt på seg. fungere i allefall bra på 2 stk 10" for meg.. er ikke noen dbdrag bil, men holder mer enn nok til vanlig musikk, og den obligatoriske rånerunden.

evt kunne du kjøpt BF7501 som er hakket vassere.

Pug 306 - min første Løve

Focal - Piooneer - Dynabel - Installbay -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk sett er det 3dB forskjell.

men kommer jo også litt an på forsterkeren som skal drive dette.

Er det stor forskjell? 3db altså? Er det noko forskjell på kor god bassen/godt trykket er? Fra 1 til 2?

1 sub skal drives av BF1702 forsterker.

http://www.mamut.com/dynabel/subdet300.htm

2 subber skal drives av BF4501 forsterker.

http://www.mamut.com/dynabel/subdet299.htm

jeg har en dynabel bf4501 på to stk DY9410, på orginal dynamo og biltema batteri. har ikke noe behov for kondensator. oppgrader heller ledningene i motor-rommet.

koblet i 2ohm skal BF4501 levere 750w og det bør være nok til å få 9412 til å bevege litt på seg. fungere i allefall bra på 2 stk 10" for meg.. er ikke noen dbdrag bil, men holder mer enn nok til vanlig musikk, og den obligatoriske rånerunden.

evt kunne du kjøpt BF7501 som er hakket vassere.

Tror du BF4501 holder nok til den vanlige rånerunden på 2 9412 også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stor forskjell? 3db altså?

3db er den minste hørbare forskjellen et menneske oppfatter. Prøv med en to-kanals forsterker og bytte mellom to og en høyttaler ;)

Hvordan forskjellen blir i en bil skal jeg derimot ikke uttale meg skråsikkert om. Det vil jo flytte dobbelt så mye luft om du har nok effekt og bilens forsterkninger hjelper vel også på. Så jeg tror at forskjellen blir ganske hørbar og merkbar. Korriger meg om jeg tar feil...

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo flytte dobbelt så mye luft om du har nok effekt og bilens forsterkninger hjelper vel også på. Så jeg tror at forskjellen blir ganske hørbar og merkbar. Korriger meg om jeg tar feil...

vil si meg enig i det.. 3db er kanskje ikke så mye hørbart, men i trykk er forskjellen stor. har du nok power så gå for to:D

vet ikke hvordan 240 er å bygge i jeg. har du lukket bagasjerom kanskje?? er andre som har bygget i 240 her som sikkert kan hjelpe deg å få høy lyd i den og.

Pug 306 - min første Løve

Focal - Piooneer - Dynabel - Installbay -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil si meg enig i det.. 3db er kanskje ikke så mye hørbart, men i trykk er forskjellen stor. har du nok power så gå for to:D

vet ikke hvordan 240 er å bygge i jeg. har du lukket bagasjerom kanskje?? er andre som har bygget i 240 her som sikkert kan hjelpe deg å få høy lyd i den og.

Trur du BF4501 leverer nok power? :)

Men 240? :wonder: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spørsmålet først:

Ja, det kan være stor forskjell på 1 og 2 subber.

Potensialet er 6 dB forskjell, men da må den totale effekten også dobles, altså at hver subb får like mye effekt som den ene gjorde.

Du får ikke akkurat presset subbene med en 4501...

Jeg har hatt 2000 W forsterker på to slike og det var omtrent perfect match. Skal prøve med 5 kW nå :D

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider