Gå til innhold

Hvordan velge komponenter

Ranger emnet


sRt

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har et spørsmål som er såpass teit og enkelt at jeg egentlig burde vite dette. Men har fått med meg at det er sykt mange ildsjeler her inne med mye kunnskap. Vi kan alle sammen koble opp stereo og få en sub og en forsterker til å funke sammen. Men hvordan velger dere hva som passer best sammen?

 

f.eks noen har en sub og trenger en forsterker? eller omvendt, noen har en forsterker og vil ha en sub som utnytter den max? Hva må man tenke på og hvordan kommer man frem til hva som passer sammen? watt, merke, ohm, RMS watt, db osv osv?

 

Noen som kan gi meg en god forklaring på dette? Altså, lære meg hvordan jeg ser hva som passer bra sammen?

 

takk for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ingen fasitsvar på det der. Folk har forskjellige preferanser sjøl og.

 

Jeg har hvertfall som huskeregel at antall watt ikke har så mye å si innenfor normalt bruk, de fleste kvalitetsprodukter yter mer enn bra nok til daglig bruk. MEN dersom en høyttaler skal utnyttes til det maksimale og man samtidig ønsker god kvalitet på lyden, bør forsterkeren kunne gi mer effekt (RMS) enn høyttaleren TRENGER (ikke nødv. tåler) for å yte maks.

 

Og når det gjelder lydkvalitet, er min erfaring at høyttalerne har MYE mer å si for den totale lydopplevelsen enn forsterkeren (også innenfor visse grenser, naturligvis).

 

Hver sin smak, siden det innen (bil)stereo er så få som gidder/kan måle hva de hører/opplever blir det stort sett evige diskusjoner rundt alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, må si meg enig med boomboxx her. men har selv erfart at om du bruker høytalere fra f.eks pioneer så har de ofte en forsterker som matcher de.. altså vil det kanskje lønne seg å kjøpe begge deler til samme produsent.

 

Dette er MIN erfaring, om noen andre mener noe annet så er det DERES erfaring/mening.

Elsker bilførere som tro bilen er homofil og kjører den opp i rævva på min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for flere interessante svar, men jeg vil gjerne ha endra flere personers erfaringer :)

 

Jeg leste også i en annen tråd der man skulle beregne kasse til en 10" sub og da var det nevnt noe om "Quarts" og "VAS", noen som vil fortelle meg hva dette er og hva det har å si i forhold til kassestørrelse? Er det noen regel der f.eks ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vas har noe med kasse størrelse ja, skal ikke jeg utdype meg så mye for jeg er IKKE helt 100% sikker, men har vel noe med forholde av hvor mye luft(volum/Liter) som er i kassen og hvor stivt opphenget på ellementet er. Luften i kassen skal jo hjelpe ellementet å stoppe.

Så hvis jeg husker rett så vil ett ellement med slapt oppheng ha høy VAS og lav FS, mens ett kjapt ellement med stivt oppheng vil ha lavere vas og høyere FS.

Noen kan godt rette på meg, hvis det ikke er helt etter boka!

2005 Mercedes c180K sport

1992 BMW 325 coupe

1990 Toyota mr2 gti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, må si meg enig med boomboxx her. men har selv erfart at om du bruker høytalere fra f.eks pioneer så har de ofte en forsterker som matcher de.. altså vil det kanskje lønne seg å kjøpe begge deler til samme produsent.

 

Dette er MIN erfaring, om noen andre mener noe annet så er det DERES erfaring/mening.

 

Hvis du bruker høyttalere fra Pioneer fins det tusen andre forsterkere som gjør en like god eller bedre jobb til lavere pris.

 

MIN erfaring. :)

 

Alle Pioneer-forsterkere jeg har prøvd har vært en sann skuffelse til å drive subwoofere. Til fulltone er det noe annet, tross alt ikke samme krav til strømstyrke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår