bullepeis Skrevet Mars 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2007 Driver og pusler med å skifte ut et rasert hjullager på min Volvo 240 GLT stv. Saken er da at det indre lageret (det nærmest bilen) var så rasert at det stort sett bare var spon igjen, bortsett fra den delen som sto på spindelen. Den sitter derimot bom fast. Noen som har noe tips om hvordan man kan få fjernet den? Har tatt knekken på ett skrujern allerede. En annen ting er at med min økonomi hadde jeg bare råd til biltema-lager, mens det sto SKF på fra før. Betyr det at jeg må skifte ut de delene av lageret (bearing race på engelsk, hakke snøring hva de heter på norsk) som står i navet, eller kan jeg satse på at de vil passe med hjullageret fra biltema? Hvis jeg må skifte, hvordan i h*** får jeg i såfall ut de delene fra navet? Håper det er noen som kan hjelpe en høvelig fersk hobbymekaniker med dette :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo145 Skrevet Mars 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2007 Du bør nok bytte hele lageret, har du prøvd med litt varme på det? Ta en propan brenner og varm litt og bruk en ters. Siter -86 740 TIC stv. -08 Ford S-Max Individual+20" -95 Renault Laguna Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Scoody Skrevet Mars 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2007 Hvis banene i navet ikke er skadet skal du ikke trenge å bytte de. De må presses ut, sier i alle fall haynesboken min, som skal skje hos et verksted med utstyr for å gjøre det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bullepeis Skrevet Mars 25, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2007 Det er nettopp haynes-boken jeg bruker jeg også, så jeg ble litt skeptisk til å levere inn navet til verksted. De skal jo ha betalt for sånt :/ men det kan altså kanskje gå da? å bare skifte selve lageret, banene i navet ser pene ut de. Ikke noe slitasje der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mars 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2007 Du bytter hele lageret, utrolig for dumme spørsmål. Ett lager, med ruller/kuler og baner er tilpassa hverandre, forskjellige fabrikantewr kan ha forkjellige mål, det kan være sår du ikke kan se. Kan jo seff funke, men liten sjanse for det. Hvis det er en innerring som sitter så kan du ta en vinkelkutter å splitte den, og slå med en meisel så den sprekker og løsner. Er det en ytterring så kan du sveisekrympe den, så dunker du den lett ut. Går nok greit å skifte foran med diverse piper og slegger/hammere, men verkstedpresse er en stor fordel. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bullepeis Skrevet Mars 25, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2007 Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme folk. Husk det ;) Men takk for tips. Skal få skifta hele greia jeg, hehe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Mars 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2007 jeg gnura litt på den innerste ringen på spindelen med en vinkelsliper til den utvida seg såpass mye at den trilla bort i garasjen til naboen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.