Gå til innhold

oppkobling av kondensator?

Ranger emnet


tutigard

Anbefalte innlegg

Har en stinger gold 1f kondis, men finner ikke pappirene på den.. Hvordan skal jeg koble opp denne? Det er 2 tillkoblingsmuligheter på hver side. Skal kondensatoren ha annet jordingspunkt en forsterkerene? Mener å ha lest dette en plass.

 

Lurer også på å legge opp egen jordingskabel fra batteriet, er det egentlig vits? Har oppgradert kabelen fra chassi til batteri, og på dynamoen, så er litt i tvil om jeg tjener på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... Skal ikke kondisene bare ha pluss da???

Er ikke hele formålet med en kondensator og lagre strøm til di tidspungt der forsterkeren virkelig trenger det???

Ville jo da vere dumt å sende alt til jord.....

 

Har sett at pluss fra batt, går inn på ene siden og ut på andre og at ledningen mellom kondis å forsterker skal vere så kort som murlig.

Opel Vectra 1,8cd (1997)Angeleyes å 18"

Toyota Landcruiser (1986) 31"

 

 

Går det itje hente vi berre meire fart!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kondensator skal selfølgeligt jordast! (resten har du rett i sledfire)

Ein kondensator er som eit batteri, den blir lada opp av spenningsforskjellen den får.

I ein bil er det 0v (jord) og ca 14v Du kunne like godt brukt 20v og 34v.

Kondensatoren ville ikkje ha merka forskjellen.

 

Har du eit kraftigt anlegg, vil det bli spenningsfall når bassen slår.

Det merker kondensatoren og gir opplagra strøm til forsterker(ene)

Kondensatoren skal ha eit eige jordingspunkt.

Eig veit ikkje grunnen til det. (har ikkje gjort det sjølv)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg formulerte meg litt dårlig, og siden jeg ikke har fått svar på det jeg lurte på prøver jeg igjen, det jeg lurte på var atlså:

 

1. Hva er pluss og hva er minus av de 4 tilkoblingene på kondensatoren? Det står ingen ting på kondensatoren.

 

2. Skal en kondensator ha eget jordingspunkt, og eventuellt hvorfor?

 

3. Vil jeg få mindre strømtap med å legge opp en egen jordingskabel, i steden for å bruke chassi? (Gammelt opprustet chassi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Viss det ikkje står noke (merkeligt), og eg rekner med at du har sett nøye, ta bilde og legg ut her.

 

2; Ja, veit fortsatt ikkje grunnen, men det kan sikkert andre svare på

 

3: Kor henne skal du festa jordingkabelen????

Chassiet er jo jord. (skal ikkje tilkobles batteriet)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Viss det ikkje står noke (merkeligt), og eg rekner med at du har sett nøye, ta bilde og legg ut her.

 

2; Ja, veit fortsatt ikkje grunnen, men det kan sikkert andre svare på

 

3: Kor henne skal du festa jordingkabelen????

Chassiet er jo jord. (skal ikkje tilkobles batteriet)

 

Skal prøve å få ut et bilde snarest..

Chassi er jord ja, og det går en kabel fra chassi til batteri(-), så JO chassi skal tilkobles batteriet!

Det jeg lurer på er om jeg vil få mindre strømtap med å legge opp egen kabel til jord, altså en kabel direkte fra batteriet. Vet det er flere som har gjort dette, men er usikker på om jeg vil tjene noe på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" - polen skal kobles direkte til samme jordingspunkt som forsterkeren." Supert! Da fikk jeg svar på det.. :)

 

Da lurer jeg egentlig bare på om det lønner seg å trekke opp kabel til jodinga, kan eventuelt bruke en fordelingsblokk så jeg får god kontakt på alle jordingspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" - polen skal kobles direkte til samme jordingspunkt som forsterkeren." Supert! Da fikk jeg svar på det.. :)

 

Da lurer jeg egentlig bare på om det lønner seg å trekke opp kabel til jodinga, kan eventuelt bruke en fordelingsblokk så jeg får god kontakt på alle jordingspunkt.

 

Bruk en fordelingsblokk uten sikringer.

Kopple alle "minuskabler" til denne og trekk en tykk kabel fra fordelingsblokken til chassis.

Ikke trekk en kabel fra komponentene og frem til batteriet (hvis det er montert fremme). Tverrsnittet av chassis er mye mer enn en kabel.

Husk at det kan være lurt å bytte den "originale" jordingskabelen til batteriet fremme.

 

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en fordelingsblokk uten sikringer.

Kopple alle "minuskabler" til denne og trekk en tykk kabel fra fordelingsblokken til chassis.

Ikke trekk en kabel fra komponentene og frem til batteriet (hvis det er montert fremme). Tverrsnittet av chassis er mye mer enn en kabel.

Husk at det kan være lurt å bytte den "originale" jordingskabelen til batteriet fremme.

 

 

Mvh

Pål

 

Takker for svaret! Batteriet blir nokk sittende baki, og det blir bestilt av deg etterhvert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår