Ronny M Skrevet Februar 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2007 Jeg sliter med å få god bass i høyttalerne i dørene. Vil det bli bedre hvis jeg smelter på dempematter av typen Swedac, Brown Bread, NoiseKiller ect. inni hele døra? Noen som har erfaring med akkurat dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Typhon Skrevet Februar 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2007 Om du demper dørene dine vil du merke dette på bass-midbass området ja. Se på prosjektet mitt hvor langt jeg dro strikken ;) Siter Mvh Tony Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ronny M Skrevet Februar 18, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2007 Jeg har en Alpine type-R 12 tommer i lukka kasse, men lydbildet mangler mye i midbass området som ikke den takler så veldig bra, men som frontsettet skal ta seg av. Frontsettet er forrestene av typen Focal 165KP. Det er tam bass i frontsettet. Selv når jeg spiller kun på frontsettet uten delefilter så er det mye dårligere bass enn orginalhøyttalererne i Toyotan til fattern. Noe må gjøres! Jeg er ganske oppegående når det gjelder stereoanlegg, så jeg vet at alt er koblet riktig, og at delefiltrene er nogenlunde riktig, så det kan utelukkes med en gang. Lyden blir ti ganger bedre hvis man får skikkelig god bass ut av frontsettet, gjerne helt ned til 60Hz, der de ruller av med 24 db/oktav, og subben bare glir inn og kompletterer lydbildet uten å "ta over" på noensomhelst måte. Da hører man heller ikke så godt at bassen kommmer fra bagasjerommet. Det blir et behagelig og mer riktig lydbilde. Det fulgte med et par 6x9" høyttalere i hatthylla da jeg kjøpte bilen, og når jeg kobler til de istedenfor frontsettet så blir det et helt annet trøkk. Da kommer den myke behagelige punchen i midbassområdet som jeg savner. Skal lese prosjekt tråden din etterpå... :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Andre Skrevet Februar 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2007 dempa nettop mine dører med stp m1, mp1, splen og bitoplast.. dauven det funker bedre enn man kan drømme om på forhånd.. demp døra di og du vil nok bli happy :) hvordan jeg gjorde det: dørplata fikk 1lag m1 og 1 lag splen større hull i indre dørplate ble tettet med mp1 og større flater ble dempet med m1.. indre plate ble ikke hel dekt (tapesert) siden elementet mitt sitter i dørtrekket og ikke rett i døra så tettet jeg igjen rundt i hullet med m1 og mp1 så lufta går ut i døra og bruker selve døra som kasse selve dørtrekket fikk et lag bitoplast på baksiden. eneste bakdelen er at døra ble svinetung :D (har lange dører..) Siter Mitt Opel Astra prosjekt Listen to your music, not your speakers Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Typhon Skrevet Februar 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2007 Jeg har en Alpine type-R 12 tommer i lukka kasse, men lydbildet mangler mye i midbass området som ikke den takler så veldig bra, men som frontsettet skal ta seg av. Frontsettet er forrestene av typen Focal 165KP.Det er tam bass i frontsettet. Selv når jeg spiller kun på frontsettet uten delefilter så er det mye dårligere bass enn orginalhøyttalererne i Toyotan til fattern. Noe må gjøres! Jeg er ganske oppegående når det gjelder stereoanlegg, så jeg vet at alt er koblet riktig, og at delefiltrene er nogenlunde riktig, så det kan utelukkes med en gang. Lyden blir ti ganger bedre hvis man får skikkelig god bass ut av frontsettet, gjerne helt ned til 60Hz, der de ruller av med 24 db/oktav, og subben bare glir inn og kompletterer lydbildet uten å "ta over" på noensomhelst måte. Da hører man heller ikke så godt at bassen kommmer fra bagasjerommet. Det blir et behagelig og mer riktig lydbilde. Det fulgte med et par 6x9" høyttalere i hatthylla da jeg kjøpte bilen, og når jeg kobler til de istedenfor frontsettet så blir det et helt annet trøkk. Da kommer den myke behagelige punchen i midbassområdet som jeg savner. Skal lese prosjekt tråden din etterpå... :) I see... Sikker på at de ikke er koblet i motfase da? Og forsterker, hvordan type er det? Siter Mvh Tony Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ronny M Skrevet Februar 18, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2007 I see... Sikker på at de ikke er koblet i motfase da? Og forsterker, hvordan type er det? Har sjekka koblingene hundre ganger og prøvd å bytte om fasen for å teste, men den er riktig. Har en Alpine MRV-F545... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ronny M Skrevet Februar 21, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2007 Da får jeg vel prøve å dempe døra på et vis da. Håper det hjelper. Er det Brown Bread som er best? Hvor får jeg kjøpt det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MichaelV Skrevet Februar 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2007 Vet ikke hva som er best, men vet mange er fornøyd med det. Fås kjøpt på http://www.morel.no Siter 66 Chevrolet El Camino Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
infested Skrevet Februar 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2007 trenger ikke å legge over hele innsiden av døra da det bare demper resonansen i metallet.. lag noen strimler...dvs halver mengden pr dør :)... det er også lurt fordi hele flak har større tendens til å detta av.. noe som det kan gjøre i sterk varme :).. Siter Mvh Thomas Holmedal Team Lydtrykk.no thomas.eargasm@hotmail.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet Februar 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2007 Har sjekka koblingene hundre ganger og prøvd å bytte om fasen for å teste, men den er riktig. Har en Alpine MRV-F545... Hva med akustisk kortsluttning? Er det tett rundt elementet? Hvordan er elementene montert? Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ronny M Skrevet Februar 22, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2007 Hva med akustisk kortsluttning?Er det tett rundt elementet? Hvordan er elementene montert? Mvh Dag Johansen Det er helt tett rundt elementet, men dørtrekket er nok ikke helt tett overalt. De er montert foran i døra på en BMW e36 sedan. Har ettermontert sånne dørpaneler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ronny M Skrevet Februar 22, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2007 Kan jo nevne at bassen kun er veldig dårlig hvis det er musikk hvor frekvensområdet til punchen ligger litt høyt. Det spiller kanonbra ved litt tyngre og dypere punch for da tar subben seg av det meste. Kan nesten bare glemme å høre på det meste av trance, for der ligger ofte frekvensen på punchen akkurat litt for høyt, så det er ikke fint å høre på uten skikkelig midbass fra frontsettet. Det høres nesten ut som om alle elementene spiller i friluft noen ganger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg