Gå til innhold

BMW 320i 1987mod; info?

Ranger emnet


pjotr

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en 320i 1987 mod.

 

Er montert orginalt effektanlegg, og bilen er orginalsenka (sportsunderstell).

 

Motoren er en 2-liter (seff...), 6-er.

 

Noen spørsmål;

* Erfaringer med lignende biler?

* Noe spesielt jeg bør se etter før jeg kjøper'n? Vanlige feil o.l.

* Motoreffekt? (orginalt, og om noen vet; med dette "standard" effektanlegget)

blablabla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme bil selv, og har opp igjennom årene gjort meg noen erfaringer.

 

Først og fremst er dette en bil som har bra kvalitet, greit med plass og masse kjøreglede til en ikke altfor gal pris (synes jeg). Har kjørt ca 80.00 de årene jeg har hatt min, og er totalt sett kjempehappy.

 

Problemer:

-Eksosanlegget ruster som bare det. Sjekk dette.

-Ved mye småkjøring går batteriet fort, men dette er billig å bytte.

-Klonking i forstillingen betyr at en eller annen foring er gåen, de til stabilisatoren går først.

-Fuktighet i bagasjerom. Det kan lekke inn pga dårlig pakning rundt baklysene eller fordi det er en liten sprekk i "dreneringskanalen" utenfor gummilisten. Dette skjer fordi folk flærrer opp bagasjelokket så det støter altfor hardt mot det som skal stoppe lokket. (Litt vanskelig å forklare)

-Rust i bakre støtfanger pga sprut fra bakhjul. (Bortsett fra dette er rust ikke noe stort problem på disse)

 

Du sa vel ikke hvor langt "ditt" eksemplar hadde gått, men av en eller annen grunn ser jeg mange til salgs som har rundt 220.000 på telleren. Min har ikke gått fullt så langt ennå, men kanskje betyr dette at en del problemer kan dukke opp rundt 220?

 

Motoren har ikke rykte på seg for å være blandt de som holder lengst. Jeg tror det i utgangspunktet er en solid konstruksjon, men når man ser hvordan en del av disse bilene blir kjørt er det ikke rart de kneler relativt tidlig... Min rundet 200.000 for en liten stund siden og går fortsatt bra, dog med litt tikking og noe oljeforbruk.

 

Jeg er i hvert fall meget fornøyd med min, og har aldri hatt noen problemer eller verkstedbesøk utenom vanlig vedlikehold. Husk at et rikelig stemplet servicehefte og en "voksen/seriøs" tidligere eier alltid er et pluss.

 

Lykke til!

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei!

Kan anbefale E30 med sekser på det sterkeste!

Men har to grunnleggende forbehold;

Kjøp 86-modell eller nyere da eldre utgaver har svak topp, og

søk og finn en bil som ikke er "ungdomskjørt" (herja med!)

 

Hadde 87-modell 320i i 3 år, kjøpt på 140.000 km og solgt på 196.000 km.

Voksne eiere, ikke oljeforbruk å snakke om.

Kjempefornøyd med draget i bilen, slipper å gire opp og ned til stadighet, den trakk hele vegen. Ingen kvikk bil, gutta i Corolla GTi og Golf GTi kjører fra deg dessverre uten problem.

Ingen farlige rustproblemer, bilen var riktignok lite på salta veier. Det var bittelitt lakkrust, 3-4 små flekker.

Hadde litt problemer med elektriske vindusheisere og sentrallås på slutten.

Lakk vann inn i bagasjerom ved kjøp, tok lang tid før jeg skjønnte at det var pakningene rundt baklyktene som var tørket inn.

Frontlykter, særlig tåkelyktene i spoiler, var forbruksvare. Hadde stadig vekk sprekk her. Men disse koster ikke mye (i forhold til nybiler sine lykter)!

Forbruk langkjøring: 0.7 - 0.8, mens blanda kjøring: 1.0 - 1.1.

Mot slutten begynnte den å få noe ventiltikking.

 

Solgte dessverre pga andre investeringer,

men skjønnte at BMW må jeg ha, så det blei en 86 325i etter en tid.

En helt anna verden når det gjelder futt og moro, men bilen var utrangert etter x-antall eiere, og 15 vintre i Oslo-området. Mye rust både i karosseri og under gjorde at den blei solgt videre.

 

Kjører nå 90 325iA (E30 fortsatt!) og er kjempefornøyd med denne! Kun voksne eiere, snart 185.000 km

Forbruk, landevei: 0.8 og blanda: 1,0 - 1.2.

Automatkassa gjør den mye "tregere" i opplevelsen enn med manuell. Men foretrekker nå automat heretter!

 

Alle bilene har hatt sportssetene til BMW, og det har vert ett krav. Syns standardstolene er rett og slett simple.

 

Har forresten savna tiltratt på bilene. Jeg har en tendens til å ligge litt tilbakelent i stolen, og dessverre er det ikke mulig å justere rattet ettersom..

 

Ett tips for å la BMW-sekseren vare lenge og problemfritt; ikke tyn bilen på kald motor. Hold deg under 4.000 rpm til driftstemperaturen er normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår