Gå til innhold

Falske effekt transistorer i omløp, vil dette ramme oss?

Ranger emnet

FE3T

Anbefalte innlegg

Ser nå at kinesiske kopier av effekt transistorer fra produsenter som Toshiba, Sanken,og Motorola har dukket opp på markedet, MED de respektive merkers id påtrykket komponentene

http://sound.westhost.com/counterfeit.htm

Nå driver kanskje ikke så mange av oss med hjemme bygg av elektronikk

Men det som kan bli et problem er bilstereo produsentene.

La oss si at en produsent i sin søken etter billige komponenter ender opp med et stort parti av disse forfalskningene, hva vil da skje?

Om de har en brukbar kvalitets kontroll vil de kanskje oppdage ganske raskt at de ikke tåler det de bør, og produksjonen stoppes før skiten kommer ut på markedet.

MEN hvis nå denne produsenten ikke er villig til å bære det tapet som et stort parti ubrukelige transistorer vil innebære, hva gjør de da?

selger det partiet videre til andre, eller bruker det og gir F i om merkenavnet ender opp som et skjellsord blandt sluttbrukerne?

Nå tror jeg ikke produsenter av velrennomerte merker er villige til å ofre ryktet sitt på et slikt grunnlag, men jeg må inrømme at jeg lurer litt på hva en produsent av merker med et mediokert rennome ville gjøre i en slik situasjon?

Vil vi ende opp med forsterkere som brenner opp ved 10-20% av oppgitt ytelse og merker som forsvinner (og dukker opp igjen under andre navn )før garanti kravene blir innfridd, og dermed lar importøren og forhandlerene sitte igjen med ansvaret og skjegget i postkassa?

Er det noen av dere der ute som har såpass innsyn i bransjen at de kan fortelle meg om produsentene kjenner til dette problemet med forfalskede komponenter

Lenke til kommentar
Del på andre sider