PsychoPat Skrevet Januar 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2007 Jeg har paralellkoblet to kondensatorer før bassforsterkeren. De eksterne sikringene til forsterkerne har jeg plassert så nærme forsterkerne som mulig, og etter kondensatorene. De to kondensatorene som er koblet sammen er like. Ser dere noen feil, eller har dere noen synspunkter? Siter Mvh Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mx_power Skrevet Januar 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2007 ser vel greit ut det der. men kondensatorene må lades men det vet du vell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
egoist Skrevet Januar 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2007 Jam jeg synes også å se at det der ser fint ut. :) Du har fått med det som måtte trenges altså, vil jeg tro. :) -Arne Siter 90' Ford Sierra 2wd DOHC-T 05 Jumpy X-Diverse ***Ford*** Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsychoPat Skrevet Januar 22, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2007 Jeg vet at de må lades opp ja.. :) Det eneste jeg er litt bekymret for er den paralellkoblingen, ettersom jeg aldri har gjort det før. Samt plassering av sikringene til forsterkerne. Siter Mvh Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Januar 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2007 Pluss til pluss, og minus til minus. Sikringer skal vel gjerne plasseres: Nærme batteriet, Nærme kondensatoren. Rekkefølgen bli da: Batteri, sikring, kabel bak til bagasjerom, sikring, fordelingsblokk, kondensator, forsterker. Kondensatoren bør altså monteres i umiddelbar nærhet av forsterkeren. Jeg håper også at du legger jordingskabelen fra forsterkeren via kondensatoren?! (Dette kan variere på enkelte merker/modeller.) Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsychoPat Skrevet Januar 22, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2007 Takk! :) Jeg vet at kondensator bør monteres så nærme forsterker som mulig. :) Det er altså ikke noe problem å montere sikringen før kondensatoren, selv om de to siste sikringene sikrer forsterkerne? Jeg tenkte kanskje kondensatoren kunne levere noen A-peaks som forsterkeren ikke burde ha? Jeg håper også at du legger jordingskabelen fra forsterkeren via kondensatoren?!(Dette kan variere på enkelte merker/modeller.) Mvh Pål Ja, det er planen.. Jeg har ikke bruksanvisning til i alle fall to av kondensatorene. Siter Mvh Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zews^^ Skrevet Januar 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2007 Jeg tenkte kanskje kondensatoren kunne levere noen A-peaks som forsterkeren ikke burde ha? Ampere-peaks? Kondensatoren kan ikke levere mer ampere enn forstekeren vil ha, heller for lite ;) Så lenge forsterkeren fungerer som den skal vel og merke. Siter #1985 Opel Rekord 2.2i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsychoPat Skrevet Januar 22, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2007 Oh...? Hva er poenget med kondensatoren da? Bare holde spenningen oppe? Jeg trodde den måtte takle å levere rimelig høye strømmer for å ha noen effekt... Siter Mvh Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.Stream Skrevet Januar 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2007 Hvorfor ikke kjøre alle 3 kondisene sammen og fore begge forsterkerene? Er vel ett fett det? Blir vel litt enklere kopling da... Siter Stig Johansson Min BMW 318i E46 sedan:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153402 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsychoPat Skrevet Januar 22, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2007 Det er ikke tre like kondensatorer.. det er to stk PG1,2F og en rimelig ny stinger 1F med litt mer elektronikk. Siter Mvh Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.Stream Skrevet Januar 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2007 Ok. Dasså... Siter Stig Johansson Min BMW 318i E46 sedan:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153402 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zews^^ Skrevet Januar 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2007 Oh...? Hva er poenget med kondensatoren da? Bare holde spenningen oppe? Jeg trodde den måtte takle å levere rimelig høye strømmer for å ha noen effekt... En kondensator leverer jo høy strøm meget raskt, men ikke mer enn forsterkeren vil ha. Med andre ord kan ikke en kondensator eller et batteri levere for mye strøm. Forsterkeren prøver å trekk X antall ampere og da vil en optimal strømførsyning levere dette, en mindre optimal strømforsyning vil levere mindre, men ingen kan levere mer enn forsterkeren vil ha. Sikringene i bilstereo er kun for kortsluttningssikring egentlig. Siter #1985 Opel Rekord 2.2i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsychoPat Skrevet Januar 22, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2007 Ok.. Nå begynner jeg å følge med på tankegangen din! :) Det som fortsatt skurrer hos meg, er at de sikringene jeg tenker på er forsterkernes "interne" sikringer. De interne sikringene til en forsterker skal vel ryke om noe inni forsterkeren går til helvette? Om jeg da setter sikringene til forsterkerne før kondensatorene som anbefalt, ser jeg for meg at forsterkeren får en intern kortslutning, også ryker sikringen som står før kondensatoren. Det som har skjedd i mellomtiden er at kondensatoren (missforstå meg rett her) har "tømt" seg inni forsterkeren? Skriver jeg så det er mulig å forstå poenget mitt? Siter Mvh Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zews^^ Skrevet Januar 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2007 Jeg ville ikke satt sikringene til forsterkeren før kondensatoren nei. Som du sier, så kan det få fatale konsekvenser i tilfelle feil (kortsluttning) i forsterkeren. Siter #1985 Opel Rekord 2.2i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsychoPat Skrevet Januar 22, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2007 Hehehehe... Flotte greier! :) Da har jeg vel kommet frem til at jeg "visste" hva jeg drev med hele tiden... Dere har i alle fall fjernet den tvilen jeg hadde angående kobling, takk for det! :) Da håper jeg andre kan få råd fra denne tråden i fremtiden. La oss bare håpe og be om at noen bruker søkemotoren! Siter Mvh Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg