Gå til innhold

Kontrollere slitasje på getrag?

Ranger emnet


volvo-r-sport

Anbefalte innlegg

Mårnsann..

Skal til göteborg og hente ei getrag 265 kasse med løst hus fra en bmw m535 til helga.. Og så lurte jeg på om noen hadde tips for hva jeg kunne sjekke for å finne ut om den er rævkjørt... Enkle ting som å rotere på inngående aksel, sjekke olje osv.. Noen som har tips her?

Jeg tenkte jeg skulle sjekke om det var slark på inngående aksel (radialt og aksialt) for denne skal vel være toight?

Også hadde jeg planer om å kjøre gjennom alle gira og rotere for å høre at det ikke er noen skumle lyder og at utgående aksel roterer på alle gir.

Samt tappe av olja og se at det ikke er spon og annet skrot i den..

 

er det noe annet jeg kan sjekke som kan avdekke om kassa er sliten på en eller annen måte?

Er liksom kjedelig å betale 4000kr for noe som er i udda stand...

Erfaringer og tips taes imot med glede...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... du kan gå igjennom denne overhalings-siden for Getrag 265? :) Står vel noen tips der

 

http://www.cscoupe.org/tech/5speed/prep.html

 

good luck!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker... Stod endel info der... Håper ikke kassa er veldig sleten, finner jeg ut når jeg kommer til grannlandet...

Uansett så er den sikkert bedre enn de fleste kassene jeg har liggende, modell passe rævkjørt originalkasser...

Men hvilke steder pleier disse kassene å bli slitt? Tenker på lager, synk ringer osv...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker... Stod endel info der... Håper ikke kassa er veldig sleten, finner jeg ut når jeg kommer til grannlandet...

Uansett så er den sikkert bedre enn de fleste kassene jeg har liggende, modell passe rævkjørt originalkasser...

Men hvilke steder pleier disse kassene å bli slitt? Tenker på lager, synk ringer osv...

 

inngående aksel (lageret) er en svakhet sies det. Da kommer det ulåter i kassa.... men dette kan skaffes hos Bmw da, og du ser i guiden hvordan han bytter det.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel til det, skal være ganske slaskete hvis jeg drar hjem tomhendt... Men tror ikke den er så gæli, for det var en svenske som virka seriøs (en av få) når jeg spurte åssen den var..

Bruningen: Jeg har for liten motor til å bruke opp den kassa, men for stor til å kjøre originalkasser har jeg merka...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

265 i 535 jo... 262CR kom vel kun kun i M3.

 

anyway, 262 er ikke duganes på volvo om du ikke har en veldig lav utveksling på bakakselen. 1:1 på 5'te giret er ikkeno særlig med 3.73:1 bak... blir veldig høyt turtall på E6'en da gitt.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksialt og radialt for å være litt pirkete vel.. Ja litt må det være, er jo ei gammal kasse og det skal jo ikke være sykt toight heller... 262CR kom i E30 M3 så vidt jeg vet.. 262 sitter i 525 eller 530 (mulig begge to) og 265 sitter i M535 fra ett vist årstall... Vet det med utvekslinga på siste gir, er jo 1:1 på 262 kassene.. Mens 265 har 0,81 eller noe. Har 3.54 utveksling, så blir nok greit, siden den skal brukes langs veien for det meste..

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer at det er E30 m3 som kom med 262cr,men det gjodre den i div m utgaver av 5 og 6 serien også..

262cr kassa jeg rasa kom fra en m518...de kassene kunne bestilles på til bilene når den var ny..er bare de "små" sekserne disse ikke kan sitte på!!!

242 prosjekt

66" 17m super prosjekt.m52b23 m overlading 2come

 

*jeg lover å ha mer linker til porno i signaturen min...*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksialt og radialt for å være litt pirkete vel.. Ja litt må det være, er jo ei gammal kasse og det skal jo ikke være sykt toight heller... 262CR kom i E30 M3 så vidt jeg vet.. 262 sitter i 525 eller 530 (mulig begge to) og 265 sitter i M535 fra ett vist årstall... Vet det med utvekslinga på siste gir, er jo 1:1 på 262 kassene.. Mens 265 har 0,81 eller noe. Har 3.54 utveksling, så blir nok greit, siden den skal brukes langs veien for det meste..

 

Sorry, min skrive feil;)

 

Den hadde litt "slark" når den var ny å! Det skal være det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår