Gå til innhold

Bil Stereo?! hva burde man ha?

Ranger emnet


!GateBarn!-mrP_

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei ,det var bare ufattelig mye. Hadde det vært en spiller til 6-7000 kroner så kunne jeg trodd på det.... Ikke stygt ment altså. Men leser du litt i bruksanvisningen så finner du nok ut at du har rundt 4x10 watt på det meste. Med mindre det har skjedd en real revolusjon innen elektronikk de siste 2 årene da. Du kan jo sammeligne hvor stor en "vanlig" bilforsterker på 4x70 watt er og se hvor tykk strømkabel den har... :\ CDspilleren din klarer nok levere 4x70watt når den får 16 volt og spiller en bestem frekvens , i 0.1 sekund. Det er slik de måler det i bilstereobransjen, det er ingen regler på hvordan de som lager utstyret skal oppgi hvor mye forsterkeren yter , i motsetning til slik det er på "hjemme" markedet hvor de er nødt til å oppgi ekte målinger , målt med musikk og over lengre tid. De seriøse aktørene oppgir faktisk litt mindre enn forsterkeren yter og sender med sertfikat på hvor mye forsterkeren EGENTLIG gir. Men det gjelder bare Forsterkere , ikke cdspillere å slik... Hadde nok ikke satset på å drive noe som helst med den spilleren , lyden kommer til å vrenge så fort du rører volumkontrollen. Sorry, harde fakta.

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei nei, har ikke planer om å gjøre noe spessielt med spillern, har ik planer om forsterker elr noe, så det er greit... hehe

 

Men det ble bedre lydd i høytalerne enn den forrige cd spillern jg hadde, jg hørte forskjellen, den forrige hadde 4x40/50, hsuker ik helt, men jaja samma.

 

Jeg tåler harde fakta:boxers hehe

 

 

 

Edit: Jeg skal sjekke bruksanvisninga i morgen, så skal jeg se hva som står.

Takker for svara dine, du har virkelig hjulpet meg å forstå anlegg generelt!:thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe jeg vet, kamraten min som har bmw5serie har satt inn forsterker og bass kasse, det bråker som faen når man skrur opp volumet!

Massasje for bak passasjerer:respect

 

Men kommer ik til å ha noen forsterker elr no enda, bilen må først på godkjenning nå snart, og årsavgiften!:deng

 

 

Vet du hva dem ser etter på kontrollen? utenom bremser, hjul og lykter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et kjent problem i bilstereoverden, og kalles fase-feil. Det kommer av høyttalere beveger seg inn og ut, eller fram og tilbake om du vil.

 

Se for deg at du kunne filmet høyttaleren å spilt det av i veldig veldig sakte kino. Akkurat i det du trykket "play" på cdspilleren ville høyttaleren begynne å bevege seg utover og så innover og gjenta seg selv. Den lager svinginger i luften og vi oppfatter det som lyd. hvis du har to høyttalere som gjør samme jobben, vil den lage enda større svingninger i luften og lyden oppfattes som høyere. Hvis du nå ser for deg at du filmer DINE høyttalere så ville du sett at når den ene går utover , ville den andre høyttaleren gå innover. Begge flytter på luft , men når de går hver sin vei så kansellerer de hverandre, siden de går hver sin vei. hadde begge gått innover hadde du ikke hatt problemet , så lenge de går samme vei. Men så lenge de går hver sin vei , så "utligner" de altså hverandre.

 

For at vi skal kunne unngå denne feilen , så har produsenten gjort det enkelt for oss, de har merket høyttaleren med pluss og minus. Setter du pluss fra forsterkeren / cdspilleren på pluss på høyttaleren , og det samme med minus - og gjør slikt med alle høyttalerene så er du sikker på at alle beveger seg samme retning. Om du setter pluss på minus og minus på pluss har egentling ingenting å si så lenge du gjør det med ALLE høyttalerene, du får AKKURAT den samme musikken , for alle høyttalerene beveger seg likt. Bare de begynner med å gå innover i stedet for utover, og det er ikke hørbart for oss. Det er når EN av høyttalerene står feil i forhold til de andre du begynner å få trøbbel og det merkes best i bassen, og minst i diskanten. Faktisk så kan det gi bedre lyd å "snu fasen" på den ene diskanten , altså koble minus på pluss og pluss på minus på den ene diskanten.

 

kort fortalt: Sjekk om pluss og minus står feil på den venstre høyttaleren din! :)

 

PS: Et tøft eksperiment er å sette to stuehøyttalere mot hverandre og koble om pluss og minus på den ene. Du kan spille ganske så høyt og allikvell kommer det nesten ingenting bass :) Litt vil det allti være pga vi har Stereo og det er alltid en liten forskjell på hver enkelt høyttaler. Best resultat får du om du kobler begge høyttalerene på En og samme utgang på forsterkeren.

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du elektriker eller? :wonder: hehe

 

men skal sjekke det ut , det med pluss og minus

 

 

Forresten sjekka håndboka for cd spillern, som du ba meg om...

 

Signal to noise ratio >60dB

Channel separation >45dB

Frequency response 20Hz - 20kHz

 

AMPFILTER

Maximum output power 70watts x 4 Channels

 

LINE OUT

Output 5V (max)

Impedance 10kOhm

 

 

Pluss sjekka nett sia dems, samma står der.

 

www.planetaudiousa.com

 

 

Men stemmer nok det du sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe , nei jeg er ikke eletriker , men har drevet med bilstereo noen år. Er ikke så aktiv nå lengre siden jeg bare har drittbil for tiden :) Ikke at toyota er noen drittbil, men er liksom ikke det helt samme som å cruise rundt i en Styla bmw. Du kan jo ta en titt hvis du kjeder deg http://home.no.net/coa525/

 

Det jeg egentlig var på jakt etter i bruksanvsingen din er RMS watt og muligens sikringen på spilleren , så skal jeg vise deg et lite regnestykke. :) (hvis jeg husker det..)

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk fiksa høytalerne bak nå, gjorde som du sa, og det funka fett nå!!!

Bassen ble betydligere MYE bedre enn den var!

 

Du er geni:partyon: hehe

 

Takker for hjelpen!!!

 

Så foresten på hjemme sia du gav ovenfor, heftig intro må jeg si, laget i flash!

 

Og den bmw'en er SYK!:drive2 Hvor mye har du brukt på alt utstyr osv der?

Kan ikke være lite hehe

 

Men i burks anvis. for cd spillern står det ikke noe om det du ville ha, Eneste jeg ikk tok med og skrev til dg var power supply 12V DC (10.8-15.6V allowable).

og vekt da.

 

Men ellers står det ikke noe særlig mer på Specifications.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe , kjekt det funka for deg. Jeg hadde samme feil selv på 2 stk 12" som jeg hadde kobla sammen slik at det bare kom en ledning (altså pluss og minsu) ut i fra kassen, superskuffa over lyden, helt til jeg kom på dette. skrudde ut den ene elementet og bytta om pluss og minus , det var andre saker :)

 

Introen er laga i swish 2.0 kan hentes ned og er ganske lett å få til faktisk, men det tar litt tid :)

 

Hehe , BMW'en bygde jeg for å være med i NM i billyd , men det ble aldri noe av , alt for strenge regler synes jeg. Det gikk noen tusenlapper i den ja, totalt så stod det vel utstyr for ca 125.000,- i den på det værste, men jeg jobbet litt i en bilstereobutikk på kveldstid på den tiden så jeg fikk det meste billig. Og jeg hadde aldri ei krone utbetalt , brukte alt opp i utstyr , hehehehe :)

 

Cluet med cdspileren din var å vise deg et regnestykker som ikke går opp. For å ha 4x70watt må du vel ha ca 30a eller 40a sikkring på den, noe jeg tviler på den har , men pytt pytt , bare du er fornøyd, det er vel det viktiigste :)

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakket med en eletriker nå i stad. 60watt RMS kan du belaste en 10a sikring på 14.4v Det blir vel ca 4x15watt på hver kanal, noe som er mer reelt at du har på den CDspilleren din, så sant du har en 10a sikring da. Ikke for å disse CDspilleren din, men for å forklare hvor mye mer du kan hente ut av en ren effektforsterker , som faktisk GIR 4x70w :)

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår