Volvo_Lars!! Skrevet Januar 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2007 Hei. Jeh har en B230 FT som ikke har brukt noe olje tidligere, men nå tidlig i "vinter" falt oljenivået halveis ned på peilepinnen. Jeg har ikke peilet oljen hvet gang jeg har kjørt den så vet ikke helt hvor fort det har sjed, men synes det var et litt stort "fall". For ca. 2mnd. sank den ned til min. det har skjed ganske hurtig tror jeg. Det er ingen oljeflekker der jeg parkerer bilen. Hva tror dere feilen er? Siter Volvo 940 Turbo Volvo 244 Volvo 245 Volvo 245 BMW 318 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Januar 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2007 Høres ut som stempelringene eller ventiltettningene dine kan være gåen... Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo_Lars!! Skrevet Januar 4, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2007 motoren har kun gått 165 000 km er ikke det litt uvanlig at det går så tidlig? Siter Volvo 940 Turbo Volvo 244 Volvo 245 Volvo 245 BMW 318 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trra Skrevet Januar 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2007 Hvis du har kjørt mye korte turer og få langturer kan uforbrent bensin, vann osv samle seg opp i oljen. Hvis du da kjører langt, får motoren skikkelig varm, kjører gris osv så vil mye av vannet\bensin forsvinne fra oljen og det kan se ut som du har hatt et voldsomt oljeforbruk. Siter 05 Skoda Octavia L&K 75 Jaguar XJ6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Januar 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2007 motoren har kun gått 165 000 km er ikke det litt uvanlig at det går så tidlig? Samme skjedde meg når turbo`n min begynte å bli sliten, slapp igjennom mer og mer olje... Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet Januar 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2007 ryker det noe av bilen da? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
940T Skrevet Januar 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2007 Skjedde meg også, oljen nærmest rant igjennom. Da var den gått ca 170000km. Krangla som f med volvo der jeg kjøpte den om oljeforbruk. Helt til turboen takka for seg. Da var det greit med garanti altså.. Røk ingenting. Siter ´94 945: B230FT SOLGT ´95 850 : B5252S- SOLGT ´86 240 : B230A- SOLGT ´83 240 : B230A- SOLGT :( gobilen ´85 360 : B200K- SOLGT (SPIKER) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo_Lars!! Skrevet Januar 5, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2007 Det ryker bare frostrøyk på en måte, men dt gjør det også i 0-5 plussgrader.. så vet ikke.. Tittet under bilen i dag. Har hatt bilen på verksted for å bytte eksosmanifoylspakninger. Da de løstnet eksosmanifoylen så røsket de og rev så det ut til. Kan det hende at oljerøret til turboen har sprukket eller lignende da!?!? Det så ut til at det hadde sprutet olje fra det området som vist på bildene. Kan jo eventuelt være de andre gummirørene som lekker ved f.eks. slangeklemmende. Hva tror dere? Det ser ut til at det har sprutet olje langt bakover. bare se på kattalysatoren og div. Kanskje jeg bør starte motoren å gi litt gass mens jeg titter under om det spruter/lekker olje ut da.. !?!!? Det drypper jo ikke noe på asvalten hjeme hvor bilen står så det må skje under fart. Takker for svar. Siter Volvo 940 Turbo Volvo 244 Volvo 245 Volvo 245 BMW 318 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn08 Skrevet Januar 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2007 Ser ut som at tetningsringen til oljereturrøret er dårlig. Dvs der olja fra turboen kommer ned i blokka/bunnpanna. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo_Lars!! Skrevet Januar 5, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2007 Ser ut som at tetningsringen til oljereturrøret er dårlig. Dvs der olja fra turboen kommer ned i blokka/bunnpanna. Ok.. det høres jo sansynelig ut. Er det vrient å bytte den? Man må vel demontere en del, men hvor mye må/bør man demontere for å bytte den pakningen? Er det oljereturrøret skrudd inn i blokka/bunnpnna? Siter Volvo 940 Turbo Volvo 244 Volvo 245 Volvo 245 BMW 318 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo_Lars!! Skrevet Januar 8, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2007 Noen!!? Er det oljereturrøret skrudd inn i blokka/bunnpnna? Må eksos og eksosmanifoyl + torbo demonteres for å få byttet pakningen til oljereturrøret? mer eller nindre som må demonteres? Fint med en forklaring om noen gidder.. har alderi vørt borti oljereturrøret før.. Siter Volvo 940 Turbo Volvo 244 Volvo 245 Volvo 245 BMW 318 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Januar 8, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2007 Noen!!? Er det oljereturrøret skrudd inn i blokka/bunnpnna? Må eksos og eksosmanifoyl + torbo demonteres for å få byttet pakningen til oljereturrøret? mer eller nindre som må demonteres? Fint med en forklaring om noen gidder.. har alderi vørt borti oljereturrøret før.. Oljeretur-røret sitter "pressa" med en o-ring inn i blokka, å sitter med en pakning og to skruere opp under turbo`n... Fort gjort å bytte/sjekke dette så lenge du kommer under bilen på en løftebukk, grav etc... Skal ikke behøve på demontere noe for å komme til, jeg behøvde ikke det... Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Januar 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2007 stram til oljefilteret ditt du.... man kan jo SE dråpa henge der på bildene, og den dråpa henger høyere enn oljeretur-røret fra turboen. Du har også en lekkasje fra girkassa di, bare så du vet det... :) Må bytte simring baki girkassa skal den bli tett. Er det M46 du har, må du kontrollere at det ikke lekker ut av boltene inn i kassa eventuelt... hender det kan lekke der og. Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo_Lars!! Skrevet Januar 9, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2007 tusen takk for svar og forklaring :) Siter Volvo 940 Turbo Volvo 244 Volvo 245 Volvo 245 BMW 318 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo_Lars!! Skrevet Januar 13, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2007 Jess.. da har jeg fått eliminert oljelekkarsje fra oljefilteret. Det satt stramt og godt og tviler på at pakningen til det er gåen. Jeg demonterte oljeretur-røret og så fort at o-ringen var gåen.. Så rensket jeg røret og monterte det igjen med ny pakning og o-ring. Om det lekker fra girkassen så får jeg ta det senere. (Det er greit med firmabil så slipper man å stresse sån med repp. på sin egen :) men bør jo gjøres litt hurtig alike vell.. ) Siter Volvo 940 Turbo Volvo 244 Volvo 245 Volvo 245 BMW 318 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg