Gå til innhold

Hvordan forsterker? Lure RMS?

Ranger emnet

OrIoN89

Anbefalte innlegg

Ja, jeg skal gå til innkjøp av en TS-W8102SPL, og trenger litt hjelp til forsterkere.

Grunnen til dette er at jeg skal bygge for dB, men klarer ikke å velge forsterker. Jeg tenkte jeg skulle gå for en, to eller fire Pioneer PRS-D5000SPL forsterkere, men jeg ser at konkurentene som SS osv. tilbyr mye mer RMS per forsterker, sog jeg skjønner ikke helt hvordan dette går ann.

Feks SS sin XXX-10000D tilbyr 5500 watt i 4 Ohm, mens Pioneer sin PRS-D5000SPL gir 750 watt i 4 ohm. Det vil si at jeg må ha 5-7 PRS-D5000SPL per XXX-10000D.

Jeg har mangel på plass i bilen, og jeg trenger ikke å ha så masse overflødig vekt. Noen andre ting som er veldig vesentlig, er at jeg får 50% på alle Pioneer produkter, slik at jeg kommer nok til å gå for ett fullt pioneer- anlegg, og har planer om å fullføre det. Er student, så har veldig lite penger etter bilkjøp.

Håper dere kan hjelpe meg, og ikke bare anbefale alle andre forsterkere, men gi meg objektive forslag osv. =) takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, jeg skal gå til innkjøp av en TS-W8102SPL, og trenger litt hjelp til forsterkere.

Grunnen til dette er at jeg skal bygge for dB, men klarer ikke å velge forsterker. Jeg tenkte jeg skulle gå for en, to eller fire Pioneer PRS-D5000SPL forsterkere, men jeg ser at konkurentene som SS osv. tilbyr mye mer RMS per forsterker, sog jeg skjønner ikke helt hvordan dette går ann.

Feks SS sin XXX-10000D tilbyr 5500 watt i 4 Ohm, mens Pioneer sin PRS-D5000SPL gir 750 watt i 4 ohm. Det vil si at jeg må ha 5-7 PRS-D5000SPL per XXX-10000D.

Sant at specmessig så ser det ganske dårlig ut med 5000SPL ampen, nå er vel jeg en av de få i Norge som faktisk bruker flere av disse ampene i dB-drag.

Vi har testet Pioneer PRS-D5000SPL mot Rockford Fosgate 30001BD i samme bil, nok strøm, samme subber, hvor begge ampene var scopet for å kjøre rent signal til subbene..

RF ampen spillte 0,4dB mer i forhold til Pioneeren en gang, men etter dette lå den rett under eller på det samme.. Sannsynligvis pga høyere strømbruk.

Vi har testet med andre kraftigere amper hvor vi gikk opp 3dB sånn ca, skal ikke si hvilke amper dette var dog ;)

Men så har du en sånn ca pekepinn på Pioneer vs Rockford værstingamper.

Selv ligger jeg på 149dB med to stk Pioneer TS-W2504SPL drevet av to stk Pioneer PRS-D5000SPL

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske enkelt! Se på sikringstørrelsene istedet. Snakker vi 500 Ampere på hver amp så begynner vi å snakke skikkelige greier. Ampere ljuger veldig skjelden. Bare ett tips de fleste burde ha med seg i baklommen da de sammenligner forsterkere.

Pioneerene har ikke noen form for intern sikring hvertfall, kun ett råd i instruksjonsboka om å montere en 150A i nærheten av ampen.

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pioneerene har ikke noen form for intern sikring hvertfall, kun ett råd i instruksjonsboka om å montere en 150A i nærheten av ampen.

Ingen selger vel forsterkere uten å ha det knepp peiling på strømtrekket. Da hadde ihverfall jeg styrt unna. Da blir det vanskelig å gi tips om kabelstørrelser og alt annet. Ren gjetning er vel ikke å foretrekk da man skal bruke mange tusen på forsterker(e)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen selger vel forsterkere uten å ha det knepp peiling på strømtrekket. Da hadde ihverfall jeg styrt unna. Da blir det vanskelig å gi tips om kabelstørrelser og alt annet. Ren gjetning er vel ikke å foretrekk da man skal bruke mange tusen på forsterker(e)?

Hvilken del av 150A var det du ikke skjønte da lille venn?

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hakke peiling :-)

hehe ;)

Det står også oppgitt strømtrekk alt etter hvilken last man kjører osv..

Så får man jo selv vurdere om det er pioneeren som er bedre enn spec'en eller rockforden som er mye dårligere enn specen.

Uansett i dB-drag kjerrer av litt grovere kaliber så er sikringer en saga blott uansett.. :)

Må ikke ta en alt for sort kaffe nå da, snart sove vettu.

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider