Gå til innhold

Dine bilder - Konstruktiv kritikk

Ranger emnet


Gjest moore

Anbefalte innlegg

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei,

 

Vet det er veldig mørkt dette, men kan noen gi noen gode enkle tips til hvordan ta bedre bilder i slike forhold. Digger nattbilder. :)

 

Har kun et enkelt Canon PowerShot A530 uten stativ å bruke.

 

IMG_0088_resize.jpg

 

 

Hei Axel!

 

For det første så må du ha et stativ eller noe anna å støtte kameraet på. Slik kan du øke lukketid som blir det neste du må gjøre for å få mere lys inn. Det gjelder å ha så lav blender som mulig for å få mest mulig lys inn på bildebrikka.

 

Jo lengre lukketid, jo mere lys vil du kunne fange. Akkurat i dettte eksempelet som du kommer med her, ville det hjulpet å ikke få gresset foran kameraet. Så ville jeg også ha tatt et tettere utsnitt, slik at du ikke får med så veldig mye av den sorte nattehimmelen. Gatelyset gjør at det blir en fin effekt her, bare prøv å utnytt det ennå litt mer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

tjekk:

 

Så ut som en fet location. :) Jeg syns du har fått med litt lite av bilen her. Et utsnitt av bilen funker noen ganger, men her syns jeg det blir litt rart. Virker som om du bare ikke kunne gå lenger bakover. BMW-nyrene er en bra ting å få med på bildet, da det kjapt viser hva slags bil det er.

Prøv å få med litt mer av siden neste gang. :)

 

Jeg er også fan av parklys, og ikke hovedlys. Dette er både fordi jeg synes det er penere, og fordi du slipper en del av problemene med gal eksponering. Nå trekker lysene litt for mye oppmerksomhet vekk fra resten av bilen. Prøv også å snu hjulene andre vei, så du får med felgene. :)

 

Og nei, dette er ikke slakt. ;P Det er et årleit bilde. :)

fotoklubben - member #4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Lukkertid og ISO er ikke det samme.

 

Lukkertid er hvor lenge lyset har fri vei gjennom linsa og inn på bildebrikka. For langt lukkertid uten stativ fører til at ting blir "dratt" utover bildet.

 

ISO er lysfølsomheten til brikka. Lav ISO betyr at man trenger mer lys for å eksponere bildet. (Lengre lukkertid) Fordelen med lav ISO er at man ikke får støy i like stor grad som ved høy ISO. Høy ISO brukes når det er for mørkt til at man får akseptable lukkertider ved f.eks. ISO200. Jø høyere ISO, jo mer mindre lys, og kortere lukkertid, trenger du. Men støyen øker også i takt med ISO.

fotoklubben - member #4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle 'henge ut av bilen' teknikken går aldri ut på dato :) Prøv å mørk ned frontruta Geir, tror det vil gi litt mer karakter.

 

og til noe helt annet:

Hvorfor ble følgende tråd stengt og denne er åpen?

http://bilforumet.net/showthread.php?t=158297

 

Ta sånt på akam.no eller foto.no. Dette er et bilforum, og dette underforumet er ment for bilder av bilene deres. :)

Sitat Skody

 

Mener vel at man ikke skal lage tråd om hvilket kamera man må kjøpe, da dette ikke er bil relatert. Mens denne tråden går på bil bilder som er blitt tatt!

www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår