Gå til innhold

Grym AE86

Ranger emnet

boXer

Anbefalte innlegg

en ae86 i vanlig bruksstand koster ca 15.000 Dkr i danmark. Er ca. umulig å finne en som vil selge i norge, men det er ganske bra tilgang i danmark. Jag var selv nede i danmark og hentet min i sommer.

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

• 3 weeks later...

Har utrolig lite peiling på Toyota, men har også utrolig lyst på en sånn Levin !

Er det liksom en corolla coupe ? Hva slags motorer sitter det i dem ? Er alle av dem RWD ? Hva slags sider er det dere bruker når dere finner biler i Danmark ?

Håper noen er litt behjelpelige med å svare en som er litt grønn akkurat nå.

x-97 Audi A6 2,5 TDI quattro

x-86 Audi 80 quattro

x-89 Audi 90 2,3 20v quattro

x-85 Audi 80 GTE quattro "kamelon lakkert"

x-90 Passat GT G60 Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har utrolig lite peiling på Toyota, men har også utrolig lyst på en sånn Levin !

Er det liksom en corolla coupe ? Hva slags motorer sitter det i dem ? Er alle av dem RWD ? Hva slags sider er det dere bruker når dere finner biler i Danmark ?

Håper noen er litt behjelpelige med å svare en som er litt grønn akkurat nå.

Ennå en? Tror jeg har svart på dette 20 ganger snart :D Kanskje jeg skal opprette en teknisk info /hvordan finne tråd snart?

Okay. Først sidene: http://www.bilbasen.dk og http://www.toyotaextreme.dk er de sidene jeg bruker.

Så bilene: AE 86 finnes i to utgaver. Trueno, som har vippelykter, og levin, som har vanlige lykter. Begge disse modellene kan også fåes som 2-dørs, og 3 dørs. Så totalt er det 4 karosserivarianter. Navnene Trueno og Levin er kun brukt i Japan. Levin er solgt i europa med navnet Corolla Coupe, og Trueno er solgt i USA med navnet Corolla GTS.

Bilene Har alltid bakhjulstrekk.

Teknisk info:

Motor: 4A-GE 1,6 Twin cam. Injection (som i MR2). Meget god motor. Fantastisk lyd:D

HK: 121 (men lett å trimme)

Girkasse: Manuell 5 trinn, ganske tettsteget.

Bakaksel: Stiv, med differensialsperre og panhardstag.

Forstilling: McPherson

Vekt: 950kg

Bremser: Skiver forran og bak.

Diverse tull som ABS, antispinn og stabilitetskontroll finnes ikke. Elruter er sjeldene, el seter finnes ikke... Lydisolering er ikke mer en den som trengs... Alt dette for å lage en lett bil.

Hvis du skal ta inn en bil vil avgiftene komme på ca 16.600 kr, + moms (25%)av kjøpesum. En godkjent AE 86 varierer stort sett mellom 15 - 35.000 DKR.

Det som er å passe seg for er at de fleste har levd ett hardt liv, og har overlevd kun fordi eierene er for glade i dem til å skrote dem. Mange er krasjet opptil flere ganger, og enda flere er rustne. Det lønner seg å følge med lenge, og sile ut noen biler som er verd å dra ned og se på. En gang i mellom finner man et skikkelig kupp.

Nå har jeg min bil stående i deler, så jeg kan ikke si noe om hvordan de er å kjøre, men da jeg spurte AE86Levin om å få kjøpe hans i fjor, bare gliste han, og begynte å le... "Nei, ikke DEN" var svaret. Den var visst litt for morsomt til å kvitte seg med!

Anbefaler å lese igjennom det som står på Toyota Sprinter forumet. (Sprinter er fellesbetegnelsen på Levin og Trueno... )

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider