dieseltrøkk Skrevet Desember 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2006 volvo-kasse og mye effekt er kanskje ikke beste kombinasjon... men tør påstå at de har slitestyrken på sin side. ved normal kjøring holder de jo evig smetter i gir som en drøm. Kjørt mange andre merker med lav km-stand som raper og er håpløse å få i gir. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet Desember 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2006 Er det ikke getrag kasser i 264 da??? eller tar jeg helt feil nå??? Finnes på de eldste - 1975, tildels 76 - i den grad de har manuelt gir og ikke automat - fire- og femtrinns, kalt M50 og M51. 240-serien hadde 140-seriens girkasser M40/M41 i første årsmodell, og jeg vil anta at Volvo vurderte disse som ikke solide nok for 264 - i motsetning til de senere M45/M46. Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Desember 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2006 volvo-kasse og mye effekt er kanskje ikke beste kombinasjon... men tør påstå at de har slitestyrken på sin side. ved normal kjøring holder de jo evig smetter i gir som en drøm.Kjørt mange andre merker med lav km-stand som raper og er håpløse å få i gir. har en automatboks som har 580 000km på nakken. føles som ny enda. og en M47 med 460 000km på nakken. ikke noe å si på annet enn på gummiopphenget til spakstellet som begynner å bli slitt med det er jo ikke girboksen sin feil. Har også hatt en M47 på en orginal B230FK (med trykk lik 170hk ca) og det var det ikke mye hjelp i. den boksen ble dårligere og dårligere for hver dag. Også en M46 med turbo (rundt 200hk) og den tålte det ihvertfall ikke. Overdriveklumpen døde sakte men sikkert helt vekk.. Konklusjonen her er egentlig at alle girkassene jeg har hatt har fungert som en drøm.. helt til dem får for mye power og "feil" kjørestil. Kvalitet tvers gjennom. Finnes andre biler som ikke har spesielt gode orginalgirkasser... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbo242 Skrevet Desember 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2006 Volvo kassene er som sagt greie de.. finnes skrekk eksemplar som feks 4 girkasser på 5 bilcross løp. Og det finnes solskinns historier om M47 som har blitt kjørt med 182hk 230ET MANGE km.. Min erfaring er at de tåler det meste untatt raske forhøyninger av nm (turbo motorer) har hørt noen si at opplagringa er fordårlig slik at ved høye nm bryter tannhjulene så mye at opplagringa ikke klarer å holde i mot.. vet ikke om dette er sant!! Siter http://www.wetterhusracing.no http://www.bakaxel.se Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morgis Skrevet Desember 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2006 girer man greit med kassene så holder dem. Volvokassene er ikke bygd for ekstremt hurtig girskifte. At det er 35% effekttap i overdrive på M46 må være noe tull. Da skal det giret være godt nedslitt :D Og disse 35 prosentene som skal ligge å bremse inni der da? Hvor går varmen og slitasjen? Kan bare ikke stemme. Ellers at volvo har mer effekttap i drivverk skal jeg ikke se bort i fra. Dem har ikke det spinkleste drivverket å dra rundt. Er bra med moment i volvomotorene sammenliknet med andre motorer fra 80 tallet så allt er noe kraftigere konstruert. Siter Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dieseltrøkk Skrevet Desember 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2006 en ekspert på girfabrikken i Köping som drev med overhaling av byttekasser, utalte at det som var overdrivens verste fiende (bortsett fra for mye moment) var for lite/dårlig olje og feil trykk på overdriven, som kan føre til sluring, noe vi vet betyr effekttap. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.