på-tværra=) Skrevet Oktober 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2006 catch tank brukes for å "fange" oljedampen, mens en swirl pot brukes for at bensinpumpa ikke skal suge luft. Viktig er plasseringa av nipplene på swirl poten for i det hele tatt og oppnå swirl effekten, mange lager tanker om monterer nipplene tilfeldig uten å vite teorien bak det........ Swirl pot, er det noe bevegelie deler i den? sjønner liksom ikke helt hvordan det funker:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tcr Skrevet Oktober 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2006 neida, ingen bevegelige deler. Poenget er at du lager en virvel i tanken slik at sentrifugalkraften hjelper hele tiden i å holde bensinen i ytterveggen og når utløpet eer riktig plassert, vil du alltid suge bensin og ikke luft! Siter x-Kadett c cosworth 526 hk http://www.grombil.com x-Ktm 525 SuperMotard Ducati 998 testastretta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
på-tværra=) Skrevet Oktober 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2006 neida, ingen bevegelige deler. Poenget er at du lager en virvel i tanken slik at sentrifugalkraften hjelper hele tiden i å holde bensinen i ytterveggen og når utløpet eer riktig plassert, vil du alltid suge bensin og ikke luft! Swirl tank er da en heil bensin tank? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tcr Skrevet Oktober 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2006 nei, den er liten ca 1-2 liter. kan ikke være så stor hvis du skal få tilstrekkelig fart på bensina til å få swirl effekt, søk på nett Kanskje du finner mere info! Siter x-Kadett c cosworth 526 hk http://www.grombil.com x-Ktm 525 SuperMotard Ducati 998 testastretta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
på-tværra=) Skrevet Oktober 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2006 nei, den er liten ca 1-2 liter. kan ikke være så stor hvis du skal få tilstrekkelig fart på bensina til å få swirl effekt, søk på nett Kanskje du finner mere info! takk:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Oktober 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2006 catch tank brukes for å "fange" oljedampen, mens en swirl pot brukes for at bensinpumpa ikke skal suge luft. Viktig er plasseringa av nipplene på swirl poten for i det hele tatt og oppnå swirl effekten, mange lager tanker om monterer nipplene tilfeldig uten å vite teorien bak det........ Hvordan vil du plassere uttaket for 2 pumper i dagtanken for å opprettholde swirl-effekten? Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tcr Skrevet Oktober 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2006 ikke så lett å forklare uten ei skisse men... Poenget er at den strømmen som kommer inn i tanken skal komme i ytterkant av veggen og ikke midt på tanken, slik vil væsken sirkulere hurtig rundt i ytterkant av tanken og når du da har utløpet som går inn til hovedpumpa også i ytterkant men motsatt rettet slik at strømmen presses inn i utløpet, da er effekten oppnådd. Dårlig forklart men, finner kanskje noe på nettet med skisse osv... Ha har ikke sjekket selv men.. Også masse originale tanker med pumpe inni har lignende løsning, prinsippet er iallefall likt Siter x-Kadett c cosworth 526 hk http://www.grombil.com x-Ktm 525 SuperMotard Ducati 998 testastretta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
på-tværra=) Skrevet Oktober 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2006 ikke så lett å forklare uten ei skisse men... Poenget er at den strømmen som kommer inn i tanken skal komme i ytterkant av veggen og ikke midt på tanken, slik vil væsken sirkulere hurtig rundt i ytterkant av tanken og når du da har utløpet som går inn til hovedpumpa også i ytterkant men motsatt rettet slik at strømmen presses inn i utløpet, da er effekten oppnådd. Dårlig forklart men, finner kanskje noe på nettet med skisse osv... Ha har ikke sjekket selv men.. Også masse originale tanker med pumpe inni har lignende løsning, prinsippet er iallefall likt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Oktober 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2006 Joda, jeg leser filosofien din. Jeg bare fryktet et øyeblikk at to uttak kan gjøre at det ene (første) uttaket kødder til strømmen til det andre uttaket slik at det i praksis kun er ei pumpe som får nok drivstoff. Muligens vil en vertikal plassering av uttakene gjøre susen. Alternativt et grovt uttak som forgrener seg til to litt mindre utenfor tanken. Her må det forskes forstår jeg :) Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ManiaCoupe Skrevet Oktober 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2006 Denne har vel den typiske swirl effekten: Hadde vært greit med en sprengskisse da jeg vil lage en selv. Siter VW Audi club Norwegen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tcr Skrevet Oktober 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2006 Denne ser ok ut, men jeg ville latt uløpet i bunn vært plassert til høyre, slik at strømmen treffer mere rett inn i røret. Reodor: Du har bare ett utløp som går til ei pumpe, den andre pumpa mater swirl poten. Som avbildet er vel den på topp i center retur, de to til venstre er inn fra fuelrail/forgasser og fødepumpe om en kan kalle det det... Den i bunn er utløp til hovedpumpe... Viktig er størrelsen på tanken, slik at bensina har nok fart til å lage swirl effekt, men tenk også på for mye friksjon og varmegenerering. Viktig med god sirkulasjon til hovedtanken som vil være med å kjøle ned bensina i swirlpoten. Man får jo også kjøpt controllere som regulerer hastigheten/spenninga til pumpa avhengig av turtall/ladetrykk. Siter x-Kadett c cosworth 526 hk http://www.grombil.com x-Ktm 525 SuperMotard Ducati 998 testastretta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Oktober 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2006 Reodor: Du har bare ett utløp som går til ei pumpe, den andre pumpa mater swirl poten. Nei, nei. Fødepumpe i tanken, dagtank og deretter to hovedpumper av typen Bosch 044. Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Oktober 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2006 Fant forresten en annen tilnærming etter et søk på verdsveva: http://www.fortunecity.com/silverstone/impala/1012/cars/tech/swirl/swirlfaq.html Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.