riksen Skrevet Oktober 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2006 Noen som vet hvordan man får tappet kardangen på en en slik bil?? finner kun påfyllingspluggen.. skal på 1,3 l? Og noen som vet hva slags girolje og hvor mye det skal på? Takker... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnum Skrevet Oktober 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2006 Noen som vet hvordan man får tappet kardangen på en en slik bil?? finner kun påfyllingspluggen.. skal på 1,3 l? Og noen som vet hva slags girolje og hvor mye det skal på? Takker... tappe pluggen sitter under "klompen" en firkantet skrue. Skal helle på så mye at det renner ut av det hullet du fyller på(litt over literen) Hva slags olje spørs jo om det er sperre på den eller ikke, hvis ikke skal du bruke GL 5 Siter Volvo 245 -"racebussen" Toyota Hiace Ford escort mk1 rs2000 ---DO88.se--- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
riksen Skrevet Oktober 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2006 jeg også trudde det skulle sitte en firkantet tappeskrue i bånn men finner ingen?? Finner kun nivåpluggen. Skjønner ikke åssen jeg skal få tappen den? Noen som vet åssen tiltrekningsmomenter det er på toppen på en b20 motor 72mod? Noen som vet hvor jeg kan finne mye spess om sånt? takker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Oktober 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2006 Å tappe kardangen bør være en umulig oppgave, spesielt i Volvo 140-sammenheng. Kardang er mellomakselen med sine kardanledd (universalledd) og den inneholder jo sjelden særlig olje... Ifølge KG-katalogen som jeg sitter med foran meg så skal topplokket på B20 skrus til med 9,5 kpm (nye bolter), hvor man begynner med de to midterste og avslutter med bolten bak til venstre. Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
riksen Skrevet Oktober 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2006 Bakakselen skal ha 1,3 l hypoid olje men får ikke tappet den siden jeg bare finner nivåpluggen...Hvorfor er det ingen tappeplugg? er det en spesiell måte å tappe den på?? Da prøver jeg å dra til toppen med det, men med gamle bolter.. Noen som vet om jeg trenger noe spesialverktøy for å få av toppen? eller er det omtrent bare "muttertrekker" for å få den av..siden kammen sitter i bånn burde det være kurrant?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Oktober 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2006 Det er mulig tappepluggen sitter i forkant av bakakselen mot mellomakselen. I selve huset. Har aldri tappet olje av slike aksler jeg, men jeg fikk en åpenbaring her jeg satt... Verdt å sjekke ut. For å utdype tiltrekningsrekkefølgen litt så ser den omtrent slik ut, hvis F angir fronten på motoren: 7 - 3 - 1 - 5 - 9 F 8 - 4 - 2 - 6 - 10 Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet Oktober 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2006 hvor mye nm er en kpm? Tok av toppen med muttertrekker jeg så det er ikke noe problem :) Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Oktober 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2006 1 kpm = 9,80665 nm 9,5*9,80665=93,163175 nm Nå er ikke trykkluftverktøy det jeg først og fremst vil anbefale ved motorarbeider, men hvis man er lat og svak så er det kanskje greit :) Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
riksen Skrevet Oktober 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2006 takker.. Kan ikke finne noen tappeplugg i det hele tatt på akselen..finner kun en firkantplugg bakpå akselen mot hengerfeste for å si det sånn..den sitter ca midt på så regner da med at dette er nivåpluggen. Blir ikke klok på den akselen gitt?? Hehe..Går greit med luftverktøy så lenge det brukes med måte, men skal si meg enig i at den gode gamle skruinga er best.. men du verden så kjekt det er med luft:happyhappy: Entring og tilltrekking med håndmakt seff... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
riksen Skrevet Oktober 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2006 ingen som har vært borti oljetapping av en slik bakaksel?? Må jo gå på en eller annen måte:) :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Oktober 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2006 Du får skru av hele baklokket da veit du. Oss stakkarer med amerikansk bil med turbohydramatic automatkasser har slitt med manglende tappeplugg, riktignok på girkassa, i årevis... Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
riksen Skrevet Oktober 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2006 blir nok pent nødt til det..hehe:) takk for svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.