Gå til innhold

Hvor kjøpe original "xenon-boks" til Audi A8?

Ranger emnet


Audi-ofil

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i original xenon-styreenhet, trafo eller hva de nå kaller det?

 

Min "boks" er nok ødelagt, xenon-pæra lyser i noen minutt før den slukner. Men slår jeg av lysa og slår dem på igjen, så lyser den i noen minutt igjen. Har fått høre at da har boksen tatt kvelden, og jeg må bite i det sure eplet og kjøpe ny. Hos Audi-forhandler koster en slik boks 3700 kr.

Og det synes jeg er sure penger å betale, spesiellt etter at jeg har kostet på 54 000 kr tidligere. Da var det bytte av kamaksler og reparasjon av dieselpumpe.

 

Men når det gjelder den boksen så har jeg fått høre at den kan bare kjøpes hos Audi-forhandlere, jeg har prøvd mange andre steder uten hell. Det står Bosch på den, så derfor trodde jeg at det gikk an å få tak i den andre steder, men nei.

 

Og er det noen som vet om jeg kan skifte den selv, uten problemer?

 

Jon E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ det være orginal??? bare å kjøpe ett helt nytt Uorg kit????? passer ikke dette.

Tviler på at han er så sugen på å rive ut det orginale Xenon-opplegget i A8'en, for å slenge inn noe annet..

 

Regner med det er ballasten det er snakk om her? Ville sjekka bosch-nummer og vag-nummer på den, og leita på ebay :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva A8 er det du har, når jeg skulle ha ny på Møller kostet denne 1800.- til min 98mod A8 2,5TDI, det er ikke noen ledninger på den kun et hull med noen kontakter i som skal passe inn i lykthuset.

 

Jeg har 1998 2,5 tdi Quattro 150 hk. Med motorkode AFB (problem-motoren, hehe). Hva for en motorkode har du? Jeg måtte skifte kamaksler på min bil.

 

Jeg kjøpte ny boks hos Møller på Gjøvik og der kostet den 3515,- men jeg fikk den for 3163,- Når jeg tok opp esken, så jeg at den var litt forskjellig fra den som sitter i bilen, og da ringte jeg til Møller og spurte om det var riktig boks jeg hadde fått. Og de sa at det var den som hele tiden har blitt brukt fra 97 modeller og oppover. Boksen er svart, men den som sitter i bilen er en boks i støpegods, tror jeg. Og det står Bosch på den. Det gjør det ikke på den som jeg kjøpte hos Møller. Men jeg har ennå ikke fått somle meg til å montere den ennå. Kan man forresten gjøre det selv? Ser jo enkelt ut.

 

Det hadde nesten lønt seg å kjøpt uoriginalt, men har egentlig lyst til å holde meg til de originale xenon-settene.

 

Jon E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme bil som deg ja, men er ikke sikker på motorkoden (får ikke anledning til å sjekke den før torsdag) min boks er blankt støpegods, så jeg antar at det er orginalt (bosch) hvis du ser på linken til e-Bay lenger oppe så ser du hvordan den ser ut. Å skiffte den selv er veldig enkelt, 3 skruer så bare å trekke den ut, men hvis det er høyre siden må du demontere luftfilter og kassen for å komme til.

Audi A8 Quattro 2,5 TDI 98mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme bil som deg ja, men er ikke sikker på motorkoden (får ikke anledning til å sjekke den før torsdag) min boks er blankt støpegods, så jeg antar at det er orginalt (bosch) hvis du ser på linken til e-Bay lenger oppe så ser du hvordan den ser ut. Å skiffte den selv er veldig enkelt, 3 skruer så bare å trekke den ut, men hvis det er høyre siden må du demontere luftfilter og kassen for å komme til.

 

Er det lenge siden du kjøpte den boksen hos Møller?

 

Jeg skrev opp alt som stod på min boks og ringte Møller på Gjøvik, men de kunne ikke finne den. Så de skjønner ingenting ettersom det står at den jeg fikk kjøpt hos dem var original helt fra 97 og oppover. :wonder:

 

Har du et tlf.nr. eller e-post adresse til Møller hvor du kjøpte din boks, slik at jeg kan kontakte dem og kanskje få tak i en som passer min bil? :)

 

Og heldigvis er det på venstre side, så da er det enkelt å skifte den (hvis jeg finner en som passer da, hehe).

 

Jon E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå delenr på den.........?

 

På den som sitter i bilen står det:

 

Bosch

Litronic steuergerat

771030485

HW 5.5 SW 03

1307 329 023

2.001 Kh DOT D2S D2R

35 watt max 500 VDC 85 VAC

 

Dette stod på den høyre boksen, men jeg går ut ifra at de er like. Jeg fikk ikke sett alt som stod på den venstre fordi det var litt vanskelig å lese det.

Møller på Gjøvik kunne ikke finne noe på disse numrene.

 

Jon E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jeg kjøpte ikke den på møller, da den kostet 1800.- men på e-Bay til 500.-

Tlf nr til Møller i Bergen 05201. De talla som står på din boks er de samme som står på min.

 

Ok. Nå har jeg vært hos Møller på Gjøvik og fått konstatert at det var feil boks jeg hadde fått kjøpt. Når de sjekket litt mere på ETKA, så fant de ut at jeg skulle ha en annen. Men den hadde de ikke på lager, så den måtte de bestille. Venter på den fremdeles. Kunne også fått kjøpt den på Meca siden det er Bosch, men der var de faktisk dyrere, nærmere 4000 kr. Hos Møller kostet den omtrent det samme som den jeg hadde kjøpt og fått feil. Og den kostet 3500 kr. Så jeg skulle bytte likt med dem når de fikk tak i den til meg. Takk og pris, nå ordner det seg vel, tenker jeg.

 

Nå mangler det bare å få skiftet bremsecaliperene bak, som jeg har bestillt hos Norsk Bildelsenter på Liertoppen. Sparer 1000 kr pr caliper ved å kjøpe dem der istedet for hos Møller. Så da fungerer vel håndbrekket mitt igjen, håper jeg.

 

Og da er det endelig tid for EU-kontroll. Håper jeg. :)

 

Jon E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta og skjekk pærene før du kjøper ny boks, jeg byttet om pærene, flyttet høyre over på venstre og omvendt og problemet flyttet seg, så jeg er ikke i tvil om at det er pæren som er dårlig eller begynner å ta kvelden. Ser de selger D2S pærer på tysk e-Baytil 200 - 300 kr, så det kan lønne seg å skjekke de.

Audi A8 Quattro 2,5 TDI 98mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår