PVNYHUS Skrevet Oktober 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2006 jeg chippa bilen i helga å etter det er met en del som ikke er som det var.. det var ett eller annet som kutta da jeg paserte 1 bar med høyt turtall. bilen bare sluttet og tenne. men kom med en gang igjen etter att jeg slapp gassen. hva kan dette være? 2: hvist jeg gir på og slipper gassen så dompen blåser og turboen knurrer litt og triller vidre med clurtsen inne så stopper den... nesten som den går på mye sjåk liksom. hva kan dette komme av? dårlig chipp? noe lurt jeg har glemt?? bilen er en 940gle turbo intercooler med b200ft motor 3" helt fremme fra turboen kn filter. fint om noen kan hjelpe litt her! må opp til KRB og få hørt med han hva dette er for noe dritt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboperformance Skrevet Oktober 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2006 PVNYHUS skrev: jeg chippa bilen i helga å etter det er met en del som ikke er som det var..det var ett eller annet som kutta da jeg paserte 1 bar med høyt turtall. bilen bare sluttet og tenne. men kom med en gang igjen etter att jeg slapp gassen. hva kan dette være? 2: hvist jeg gir på og slipper gassen så dompen blåser og turboen knurrer litt og triller vidre med clurtsen inne så stopper den... nesten som den går på mye sjåk liksom. hva kan dette komme av? dårlig chipp? noe lurt jeg har glemt?? bilen er en 940gle turbo intercooler med b200ft motor 3" helt fremme fra turboen kn filter. fint om noen kan hjelpe litt her! må opp til KRB og få hørt med han hva dette er for noe dritt Disse feilene er jo ganske åpenbare: Problem 1: Chippen henger ikke med over 1 bar, og kutter fordi LMM bånner/ klarer ikke levere nok bensin i forhold til oppmålt luftmengde. Løsning: Senk ladetrykket til 0,9 bar; du vil ikke merke stor forskjell. Problem 2. Motoren stopper etter å ha "dumpet" luft fordi den slipper ut en luftmengde som er målt opp og beregnet for bensinmengden som sprøytes inn. Forholdet bensin/ luft blir derfor for stort og motoren stopper/ surner. Velkjent problem på luftmengdemålte innsprøytningssystemer med friluftsdump. Løsning: Fjern dumpventil eller monter resirkulerende dump. Hade:hellothere: Siter Prosjekt Fenris: 242 TIC, 300 hk, 1. premie Ål-treffet 2006: http://http://www.bilforumet.no/prosjektforum/70808-turboperformance-volvo-242-project-fenris.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torak Skrevet Oktober 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2006 Så det fungerer altså dårlig med chip hvis man har åpen dumpventil? Siter Sommerbil: E30 M-Tech 2 Bruksbil: S4 2.7 Biturbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet Oktober 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2006 fk/ft fungerer dårlig(lettere sagt IKKE) med dump enten du har chip eller ikke.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboperformance Skrevet Oktober 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2006 B230ft skrev: fk/ft fungerer dårlig(lettere sagt IKKE) med dump enten du har chip eller ikke.. Det er sant. Resirkulerende dump = ikke noe problem Siter Prosjekt Fenris: 242 TIC, 300 hk, 1. premie Ål-treffet 2006: http://http://www.bilforumet.no/prosjektforum/70808-turboperformance-volvo-242-project-fenris.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr Deej Skrevet Oktober 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2006 dump er bare tull anyway. Plugg igjen hullet og kjør uten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wimsen Skrevet Oktober 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2006 Turboperformance skrev: Disse feilene er jo ganske åpenbare:Problem 1: Chippen henger ikke med over 1 bar, og kutter fordi LMM bånner/ klarer ikke levere nok bensin i forhold til oppmålt luftmengde. Løsning: Senk ladetrykket til 0,9 bar; du vil ikke merke stor forskjell. Problem 2. Motoren stopper etter å ha "dumpet" luft fordi den slipper ut en luftmengde som er målt opp og beregnet for bensinmengden som sprøytes inn. Forholdet bensin/ luft blir derfor for stort og motoren stopper/ surner. Velkjent problem på luftmengdemålte innsprøytningssystemer med friluftsdump. Løsning: Fjern dumpventil eller monter resirkulerende dump. Hade:hellothere: Heisann, har akkurat samma som prob 1 på min 740, har en b230 med f blokk, turbostempler, 531 topp og forsterket topppakning, BSR chip, men jeg kjører på orginalt ladetrykk og kjører uten dump! Noen som vet hva det kommer av? Siter Volvo 740 Turbo -B230f turbomontert -531 topp, H-profil råder ,Forsterket topppakning, Simons 2,5 toms eff. anlegg og BSR chip Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torak Skrevet Oktober 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2006 Hva er typiske ting som skjer hvis du har dump på FT/FK da? Siter Sommerbil: E30 M-Tech 2 Bruksbil: S4 2.7 Biturbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wimsen Skrevet Oktober 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2006 tingen er jo at jeg ikke har dump! noen som vet ka det kan være? Siter Volvo 740 Turbo -B230f turbomontert -531 topp, H-profil råder ,Forsterket topppakning, Simons 2,5 toms eff. anlegg og BSR chip Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond D Skrevet Oktober 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2006 B230ft skrev: fk/ft fungerer dårlig(lettere sagt IKKE) med dump enten du har chip eller ikke.. Resirkulerende dump, er det det vi har ronny? Siter 96 Volvo 945 B230ft 94 Volvo 945 B230ft (vraka) 88-89 Volvo 740 B230f (solgt) Min 945: http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=167070 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet Oktober 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2006 ja trond.. heh bare min ikke resirkulerer lenger! hehe så jeg hadde program på jobben til blende lokk.. tenkte jeg skulle frese opp et par..er vel rimelig lett å bli kvitt tenker jeg, da skal du og ha?(ellers monterer jeg en dag uten du er klar over det:p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Oktober 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2006 SpeedIsEverything skrev: Hva er typiske ting som skjer hvis du har dump på FT/FK da? Et typisk tegn, er at bilen surner og stopper rett etter at dumpen har "dumpet" ut oppmålt luft (når det nærmer seg tomgangs-område, ca 800 RPM)... Lambda lampa begynner å lyse og bilen går i "nødmodus", med en tomgang på 1500-2000 RPM, litt stikk-flammer fra potte og til tider skikkelig smell fra eksosen... Til og med Aircondition-lampa mi begynte å lyse/blinke på 940`n når vi testa med åpen dump der i fjor... Har sagt det før og sier det igjen, en FK/FT KAN fungere med åpen dumpventil, MEN motoren/bilen vil ikke fungere optimalt i det hele tatt og man vil få problemer med å holde tomgangen oppe og det som måtte følge med! Alle kan få en åpen dump til "dumpe" på en FK/FT, men hvem vil ha en bil som stopper etter hvert gass-pådrag og som surner, og går i nødmodus? Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Oktober 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2006 trenger ikke åpen dump er nå min mening, sålenge du kjører åpent luftfilter....er da man får gromlyd;) Sugelyden til turboen + lyden av den interne dumpen, eventuelt "prrrr" om du har blenda igjen lokket... og da fungerer alt som det skal også:) Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PVNYHUS Skrevet Oktober 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2006 hvordan er det og kappe slangen til wg og sette t kryss der med trykk til org dompen? da vil den jo ikke åpne og da vill man vel få den velkjente prrr lyden? eller funker ikke det?? har ikke testa på mi n enda... før jeg chippa hunne jeg bruke en annen dump jeg hade og det gikk fint, men ikke nå lenger. satte trykk på frilufts dumpen nå, og det funker som f det. men da er det jo bare org dump da. men men tåler org dumpen att jeg lader 1 bar?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond D Skrevet Oktober 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2006 B230ft skrev: ja trond.. heh bare min ikke resirkulerer lenger! hehe så jeg hadde program på jobben til blende lokk.. tenkte jeg skulle frese opp et par..er vel rimelig lett å bli kvitt tenker jeg, da skal du og ha?(ellers monterer jeg en dag uten du er klar over det:p Ja eg og vil ha :) Siter 96 Volvo 945 B230ft 94 Volvo 945 B230ft (vraka) 88-89 Volvo 740 B230f (solgt) Min 945: http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=167070 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.