Gå til innhold

Bytting av dashbord fra gammeltypen til nytypen.

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Er de kontaktene bak på selve instrumenthuset vi snakker om her. :) Har wireoverføring fra før, og det er det også på det dashbordet jeg skal sette inn, men plages med ledningene som skal inn på selve huset. Er en hel runding med ledninger og en halvmåne-sak med ledninger. Og som dem sier her skal noen av ledningene bytte plass, slik at det stemmer overens med det nye dashbordet. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en del ledninger som må byttes om. Jeg gjorde det selv nå i sommer. med koplingsskjema såklart. tror du skal prøve leeeenge før du får det til uten!;)

jeg har satt inn 87dash i 79mod 242. med elektronisk speedo:)

funker som fæææn..

 

Hvis du hadde hatt det koplingskjema hadde jeg vært evig takknemlig skal nemlig gjøre akkurat samme...

-1995 Volvo 850

-1979 Volvo 242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve dashbordet er likt fra 81-93. Så har du det gamle som sitter i fra 75-80.

Instrumentpanelet er forskjellig fra 85 -> 86, det vil si, at det er likt fra 81-85 og 86-93 (og 75-80).

 

Ledningsnettet derimot, er det likedan med ang. forskjeller..

Byttet ledningsnett i 242'n min fra 80 -> 83 første gangen, og byttet så i sommer til 86 modell nett, med elektronisk speedometer. Alikevel kjører jeg med waierspeedometer...

 

Så vansklig er det vel igrunn ikke;) Du må bare prøve litt, har du ikke Haynes boka da gutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. du fikk det til å høres lett ut.. :P

Jo, har haynes boka, men skjønner ikke mye av de elektrotegningene der..

 

Så problemet mitt er jo fremdeles å få vite hvor de forskjellige ledningene skal hen bak instrumenthuset. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de elektrotegningene er egentlig lette.. jeg kan ingenting om elektronikk,men etter 15 minutt ren studering av de tegningene skjønte jeg de... følg ledningene, de går tilbake dit de skal. Selve dashbordbyttet er jo simpelt, bare det at festene ved døra er 1,5 cm feil i forhold til 1981... tok meg 5 timer, 1 frontrute og en ødelagt skulder før jeg skjønte det...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Det går ikke an å se på fargene på ledningene fra en bil som har samme dashbord?

 

Apropo det festet ja.. Skjønte at det ikke passa jeg også. Tok jo litt tid for meg også. ;)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Det går ikke an å se på fargene på ledningene fra en bil som har samme dashbord?

 

Apropo det festet ja.. Skjønte at det ikke passa jeg også. Tok jo litt tid for meg også. ;)

 

 

Hvis det er snakk om å bytte fra et 80modell nett til et 83 modell nett er det minimalt med forandringer..! Prøv, du finner jo fort ut hva som evnt. ikke virker,men hvis du bare skal bytte dash og instrumentpanel tviler jeg på at det er så mye hokus pokus..

 

Det er da flere på forumet her som har lagt ut hva de forskjellige fargene er til, fant ingen tråder nå,men det er vel noen som har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått fiksa det problemet jeg hadde.. Tok bare ledningene fra instrumenthuset på en 86mod og festa til ledningene til dashen jeg har nå.. da funket alt.. før fikk jeg ikke varsellysene/tankmåler,temp/Blink og langlys i instrumenthuset, men nå funker alt.. :)

 

Takk for all hjelp.. ;)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår