Gå til innhold

Calibra blir rustsveiset

Ranger emnet


stand-jo

Anbefalte innlegg

Hallais! Da har jeg begynt en Calibra rustjobb, og eieren ville gjerne ha bilder og tekst så da må jeg nesten fleske til med litt info på første arbeidsdag! :D

 

 

C001first.jpg

Her er den.

 

C002bukk.jpg

Opp me ræva! Satte baken på støttebukker. Kunne brukt løftebukken, men den opptatt og det er trangt på verkstedet for tiden...

 

C003bue.jpg

C004rust.jpg

C005bunn.jpg

Det som skal taes... Skjermbuen, dørkanalen og dørken under fotbrønnen.

 

C006demo.jpg

C007demo.jpg

Plukket av sideskjørtet å skrapte litt på rusta... gode gamle slaget med skrujern og pressing med tommel avslører en del av rusten. Finner en del sand og faktisk ett kronestykke når jeg har slått litt hull på metallet... Er det dette som er å legge penger i bil? :D hehe

 

C008merjobb.jpg

Under festet til sideskjørtet er det litt loddent... :eek:

 

C009bunn.jpg

Fant tre hull til sammen under her.

 

C010forkort.jpg

Og det morsomme er at karosseridelen ikke er kappet korrekt. Her må vi inn med uorginal tynnplate stål. :) Delen dekker ikke nok! Fy til den som kappet!

 

C011sparkel.jpg

Sliping avslører masse... her har noen lappet kanalen med en liten platebit og lagt en halv cm sparkel oppå. (Sparkelkanten til høyre er vinkelrett, så man ser faktisk tykkelsen der.) Hva f**n skulle det være godt for?! Den operasjonen har antakelig påskyndet rustingen på innsiden, og pga sparklet så har kanalen sett uskyldig ut i mellomtiden fram til rusten nådde enden på sparkelet... DÅRLIG JOBB! Etterarbeidet stinker! Hvis jobben først skal gjøres bør den da også gjøres skikkelig...

 

C012kutt.jpg

Saget faktisk på første dagen, etter 2 timer jobb :P hehe. HER KASTER MAN IKKE BORT TIDEN! ;) haha. Måtte bare se hvor råttent det var på innsiden.

 

C013russergull.jpg

Og her er det virkelig ett sørgelig syn inni... Russergull! :D Does this look infected? :lol:

 

 

DAG 1: 3 TIMER (3 TOTALT)

 

Og jeg må beklage at bildene er litt lodne de også. Skal se om jeg får bedre fokus på kamera under bildetagning. Er stort sett nærbilder her så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C014sliping.jpg

Har slipt litt.

 

C015fotbronn.jpg

Her har jeg løftet på teppet for å se hva som skjuler seg... :eek: For å si det på denne måten: Hadde jeg funnet dette under MITT teppe en søndagsmorgen etter en fuktig kveld på byen... da hadde jeg nok hylt av frykt og løpt til nærmeste psykolog og AA møte...

 

C016under.jpg

Her blir ting virkelig intressant... Nå er ikke jeg lommekjent under en Calibra, men jeg tipper at kobberrørene er to bremserør og gummislangen en bensinslange. Correct me if im wrong. :) Kreves iallefall baller for å sveise rundt slikt. :thumb hehe

 

C017klart.jpg

Dekker bilen med noen sveisematter. Kjekt å ha så man ikke svir av interiøret under prosessen. Alltid en sjanse for at noe tar fyr når man jobber med så høye temperaturer.

 

Den brukte karosserikanten til fotbrønnen, ser jeg ved ettertanke at er ett ræva stykke å bruke... Begynt å ruste litt det også. NEI! Her skal jeg inn med ferskt tynnplate stål. Da vil nok disse sveisede seksjonene til å vare lengre enn resten av bilen.

 

C018customize.jpg

Her skal det bygges karosseri deler. Platene, skruestikka og hammeren ligger klar.

 

C019betreennoriginalt.jpg

Custom vinkeljern for fotbrønnen. Disse blir banket ut og tilpasset det originale karosseriet.

 

 

Dette er alt jeg makter idag. Influensa og Migrene sliter hardt på en, men klarte da å jobbe 3 timer idag også. :)

 

DAG 2: 3 TIMER (6 TOTALT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nej? neppe! Går nok år å dag før jeg kjøper Opel igjen! :P (Ikke vondt ment!)

 

Blir i så fall en gammel manta\ascona, eller en splitter ny vectra gts eller astra bertone coupe.

:D hehe

 

 

Det som driver meg er å få denne ut så snart som mulig... :lol: Alle biler ruster, men Opel har Rekord... ;) hehe. Det er ingen myte heller, har rustsveiset Rekord før... :P

 

 

C020esab.jpg

C021lim.jpg

C022sveis.jpg

C023sveis.jpg

C024konservert.jpg

C025konservert.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er det virkelig ett sørgelig syn inni... Russergull! Does this look infected?

 

har gjort noe av den samme jobben jeg også, bare at det var litt værre.. men den plata innafor der kommer nok til og ta kvelden snart, min var helt ødelagt ved hjulbuen og mye var spist opp bortover mot døra også.. så jeg sveisa liksågreit inn en ny plate jeg.

 

annen ting får å forebygge rust er å kjøpe andre/uorginale/styling sideskjørt, da de orginale har en tendens til og samle på dritt og lort som også er fuktig, så rusta kommer fort.

Do-It-Yourself - DIYstash

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår