Gå til innhold

Spm. om Xenon...

Ranger emnet

auditq

Anbefalte innlegg

Hei..

Lurer på et par ting om Xenon...

Hvilken er det best lys i av 6000K, 8000K og 10.000K osv?

Tenkte å bestille et par sett fra E-bay til nær og fjernlys siden mine er helt ræva! :)

Noen som har noen råd/erfaringer? :)

99' Audi A8 4.2 Quattro http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153036

85' Mærche

X-96' Audi A4TQ, X-95' Audi A4TQ, X-84' Audi 80cl

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=118129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Lurer på et par ting om Xenon...

Hvilken er det best lys i av 6000K, 8000K og 10.000K osv?

Tenkte å bestille et par sett fra E-bay til nær og fjernlys siden mine er helt ræva! :)

Noen som har noen råd/erfaringer? :)

Beste lysutbytte får du ved 4000kelvin.

Ved 6000K minsker lysutbyttet med 10%. Man får her et mer blåaktig lys.

Ved 8000K synker lysutbyttet med 25% og man får her et kraftigere blått/lilla lys.

Anbefales ikke til gatebruk da denne fargen reflekterer svært dårlig på våt/mørk asfalt.

10000K er blått/lilla. Da best egnet for showbruk.

Har også lang oppvarmingstid.

Det mest ideelle for folk som vil vise sine xenon samt ha bra lysutbytte er 6000K ideellt for de fleste :)

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen Malone...

Informasjonen du ga meg er gull verdt!

Skulle gjerne kostet på og kjøpt litt dyrere xenon lys, men jeg har desverre ikke råd for tiden... så det må nokk bli xenon på e-bay...

men, en ting til, jeg vill ha best mulig lys, burde jeg da heller gå for 4300K eller 5000K eller er det ikke store forskjellen?

99' Audi A8 4.2 Quattro http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153036

85' Mærche

X-96' Audi A4TQ, X-95' Audi A4TQ, X-84' Audi 80cl

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=118129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen Malone...

Informasjonen du ga meg er gull verdt!

Skulle gjerne kostet på og kjøpt litt dyrere xenon lys, men jeg har desverre ikke råd for tiden... så det må nokk bli xenon på e-bay...

men, en ting til, jeg vill ha best mulig lys, burde jeg da heller gå for 4300K eller 5000K eller er det ikke store forskjellen?

Jeg sverger på 4000K :)

Har prøvd det meste så.

Mange tror egentlig 4000K tilsvarer fargen fra ei halogenpære, men det stemmer ikke. man kan kalle ei halogenpære gul iforhold. 4000K er kritt hvitt egentlig. 6000 er mer turkis (lyseblått) igjen.

6000K er bedre enn 4000K på snødekke da hvitfargen fra snø reflekterer denne fargen noe enormt, men mørkere farger på veidekket reflekterer voldsomt dårlig med en gang man har litt blåskjær i lyset.

Samme med tåke. Under tåkete forhold anbefales gule lys. Ikke uten grunn :)

Kjører du under forhold hvor det snør mye vil 6000K reflektere hvitfargen i snøflakene voldsomt noe som gjør at snøflakene blender deg inni bilen :P

Opplever også med xenon 1000meterene at man blir blendet av møtende veiskilt :)

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan reagerer polisen om du blir stoppa med ettermontert Xenon lys?

Hvis lysene er riktig innstillt så skal det svææært mye til før dem sier noe.

Biltilsynet derimot kan være vanskeligere dersom dem mener reflektoren har "blendende" effekt.

I glassene (gjerne på eldre biler) er der risset inn en del mønster for å konsentrere lyset fra halogenlampen.

Ei xenonlampe er såpass mye kraftigere at den vil ikke påvirkes av disse og vil da kunne få helt gale vendinger når den treffer dette mønsteret. Det kan føre til blending og feil lyskurve.

Som fjernlys er det skjeldent noe problem å ettermontere.

Dette med krav til høydejustering virker oppskrytt da de fleste amerikanere ikke har dette kombinert med xenon og alikavel blir godkjennt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Jeg ettermonterte xenon i fjernlysene på min E39 i våres.

Jeg kjøpte et H7-kit med 50W ballaster fra Dybvik trading.

Bildene lyver en del da jeg tok før-bildene med et annet eldre og dårligere kamera enn med etter-bildene som jeg var ute å tok i kveld..

Montering:

Du må ødelegge de originale pæreholderne.. Tok en avbiter og rev ut innmaten og tok bort det brune "dekselet" på baksiden akkurat i bøyen der for å få ledningene igjennom. I og med at det ikke er metall de festene rundt pæra og de er tykkere enn det metallet på en vanlig H7 pære så må man file bort de små "plaststøttene" som er der pæren skal hvile ellers får du ikke satt pærene på plass i lykta (blir for trangt).

Når du er ferdig med det jeg sa nå så tar du elektrikerteip eller vulkteip og teiper rundt ledningen på baksiden slika at det blir helt tett...

Som dere kan se så ble lyset sinnsykt bra :D :D

2.jpg

xenon nærlys og halogen fjernlys..

3.jpg

Xenon-fjærnlys

4.jpg

Bare nærlys

5.jpg

Xenon Nær-og fjern igjen

6.jpg

Bilde av baksiden av lykta

7.jpg

Bilde av baksiden av lykta

8.jpg

Bilde av bilen med fjernlys på

9.jpg

Bilde av bilen med fjernlys på

10.jpg

Står på utsiden av bilen og tar bilde

11.jpg

Nytt bilde med fjernlys på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peder Ferjebilettør

Har 6000 kelvin på min Audi 100 C4 med linselykter. Vil absolutt anbefala linser/projektoropptikk på nærlys ved xenon. Dette samler lyset bedre og blender ikkje noke særligt når det er korrekt justert. 6000 Kelvin er kvitt lys med eit snev av blåskjær i og lyser opp veibanen svært godt på min ivertfall. Legger med bilde:

Sony026.jpg

audi105.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider