Gå til innhold

Hjelp... selger prøver å lure meg!

Ranger emnet


rajvosa

Anbefalte innlegg

Dere som sier at kjøpsloven bare gjelder nye ting, FEIL. Kjøpsloven gjelder kjøp og salg mellom privatpersoner av ting. Om folk liker det eller ikke, så er loven der for å beskytte både kjøper og selger.

Og selv om selger har krysset av i ruten "selges som den er" gjelder faktisk loven fortsatt: http://lovdata.no/all/hl-19880513-027.html#19'>http://lovdata.no/all/hl-19880513-027.html#19

 

Til trådstarter: ta en titt på kjøpsloven http://lovdata.no/all/hl-19880513-027.html

Der kan du finne paragrafer om selger solgte i god eller ond tro som folk har vært inne på. En annen streng du kan spille på kan være en mangel som du ikke så før en måned etter kjøp.

Da finner du i alle fall ut hva loven sier om det du har opplevd. Så kan du ta kontakt med selger og faktisk vise til norges lover som virker mer skremmende enn å bare si at du mener det er feil...

 

EDIT: Så nå en litt enklere side fra forbrukerportalen der det står på mer norsk og mindre jusspråk: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1025851213.08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skjerp dere forståsegpåere og andre bedrevitere! Saken e den at både kjøper å selger har både ansvar å rettigheter etter loven, hvis dåkk ik klare å fatte det, syns eg heller at dåkk sku holde kjeft. Kommentara som "hold kjeft å skift" har jo ingenting med saken å gjør! Har selger unnlatt å opplyse om en vesentlig feil\mangel som han\hun va klar over har man etter LOVEN krav på å få d fiksa, avslag i pris eller man kan heve kjøpet. Kjøpsloven gjeld også ved brukte bila. Ikke alle har råd til å bli lurt av pappagutta som trur de kan lure folk.

--- =) ---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpsloven gjelder nye ting.

 

Neineinei! Fkjl. gjelder kjøp og salg av nye ting mellom forbruker og næringsdrivende (som i dette tilfellet måtte ha drevet med bilsalg), mens kjl. gjelder for kjøp og salg mellom næringsdrivende og mellom private. Ingen krav om at tingen må være ny.

 

 

 

I kjl. §19 første ledd står følgende:

 

§19. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg.

 

(1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når

 

(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,

(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller

© tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

 

 

Disse tre mulighetene er alternative, det er mao. nok at tilfellet rammes av enten (a), (b) eller ©. Imidlertid vil en ok NAF-test kunne tale i retning av at selger var i god tro - eller iallfall gjøre det enda vanskeligere å bevise hans onde tro etter bokstav (b).

 

Imidlertid kan tilfellet kanskje rammes under bokstav ©, uten at jeg kjenner til mer av saken enn det som fremgår her på forumet..?

 

Likevel, du starter nok uansett i motbakke i dette tilfellet.. lykke til! :)

 

 

EDIT: Så ikke innlegget til "jejeje" før nå :)

[o] '12 BMW 520dAT M-sport

[x] '09 BMW 520dAT M-sport

[x] '07 Mercedes Benz CLS 320 CDI "AMG 63"

[x] '07 BMW 525iA M-Tech

[x] '02 BMW 520iA AC Schnitzer +++++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAF papirene blir ett problem her da dem sier at bilen var OK? BRA?

 

Jeg ville tatt kontakt med NAF, testen er tross alt ikke gratis.

 

 

En annen ting for dem som skal selge bil, så skriv med ett ekstra dokument der det står at bilen selges som oppussnings objekt, restaurerings objekt.

Da har man solgt bilen, og får ingen problemer, siden kjøper var klar over at det var ett restaurerings objekt.

 

Så skriver begge under å får hvert sitt eksemplar.

 

Når man kjøper brukt hos forhandler får man bare 3 månder i fleste tilfeller.

Ikke akkuratt løsgjenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan til tullprat og svaboda... Jeg ser enkelte lire av seg med 3 års reklamsjonsrett og bla bla bla på en bruktbil...

 

Jeg ville ha byttet bærebrua og holdt kjeft. Hadde jeg vært selger så ville jeg ha stillt spørsmålstegn med om det kanskje hadde skjedd innen den måneden du har hatt bilen siden NAF ikke fant dette på NAF-test.

 

Dette blir som han fjotten som skulle gå til forbrukerrådet for å klage på at håndbrekket var slapt, enda han ble informert om det når han kjøpte bilen...

 

Slutt og kast bort tiden, dette er bare tull.

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med degoen. En bærebro kan bli skjev av en liten ting og skapes ikke av en slitasje over lengre tid. Hvis det hadde vært noe annet som er skapt over lengre tid så hadde man kanskje hatt en sjans.

 

For ikke å snakke om at hvis bærebroen var skjev på tidspunktet bilen ble kjøpt burde det bli oppdaget av NAF og kjøper. Hvis ingen har merket det så tolke rjeg det som det 100 prosent sikkert har skjedd den siste måneden.

 

Det får være måte på hva rettigheter dere tror kjøpere har. Dere lever i en drømmeverden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan til tullprat og svaboda... Jeg ser enkelte lire av seg med 3 års reklamsjonsrett og bla bla bla på en bruktbil...

 

Jeg ville ha byttet bærebrua og holdt kjeft. Hadde jeg vært selger så ville jeg ha stillt spørsmålstegn med om det kanskje hadde skjedd innen den måneden du har hatt bilen siden NAF ikke fant dette på NAF-test.

 

Dette blir som han fjotten som skulle gå til forbrukerrådet for å klage på at håndbrekket var slapt, enda han ble informert om det når han kjøpte bilen...

 

Slutt og kast bort tiden, dette er bare tull.

 

Bærebrua kan ha vært skjev, bare at den som kontrollerte den ik oppdaget d. Har opplevd en løs demper som ik ble oppdaget på NAF-test. Siden du meine at det e bare å skifte å holde kjæft, kan jo du kjøpe og skifte den for han. Det e like saklig sagt som mye av det "svaboda" du og flere kommer med. Hvis dåkker ik kan eller vil følge loven, anbefale eg dåkk å la vær å selge nå som helst. E pga folk som dåkk at loven finnes!

--- =) ---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill og ikke skriv blanding av dialekt og sms-språk. Det er tungt å lese.

 

Trådstarter sier at det ene framdekket står lengre frem i hjulbuen enn det andre. Hvis bærebroen var skjev når NAF sjekket og kjøper sjekket bilen burde de sett det på framdekket som det gjelder allerede da.

 

Selvom en feil blir oppdaget en måned etterpå så skal plutselig kjøper få en garanti som aldri har vært tidligere.....??? Hvis bilen er solgt med garanti er det en annen sak....

 

Jeg synes synd på han som har solgt bilen i god tro og med god samvittighet har latt den bli sjekket av NAF. Han har nok brukt pengene og kjøpt noe fint til barn og kone. Før det står noen på døren og klager over en ting som han ikke er herre over....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill og ikke skriv blanding av dialekt og sms-språk. Det er tungt å lese.

 

Trådstarter sier at det ene framdekket står lengre frem i hjulbuen enn det andre. Hvis bærebroen var skjev når NAF sjekket og kjøper sjekket bilen burde de sett det på framdekket som det gjelder allerede da.

 

Selvom en feil blir oppdaget en måned etterpå så skal plutselig kjøper få en garanti som aldri har vært tidligere.....??? Hvis bilen er solgt med garanti er det en annen sak....

 

Jeg synes synd på han som har solgt bilen i god tro og med god samvittighet har latt den bli sjekket av NAF. Han har nok brukt pengene og kjøpt noe fint til barn og kone. Før det står noen på døren og klager over en ting som han ikke er herre over....

 

 

Klart det kan ha skjedd etter at han kjøpte bilen, men det blir jo en sak mellom de 2 partene å finne ut, hvis den feilen var der ved salg, og selger ikke informerte om den, kan kjøper kreve avslag i prisen, feil utbedra eller heving av kjøpet. Men da må kjøper ha gitt beskjed om feilen\mangelen innen rimelig tid. Og ettersom detta e innen en måned, gjelder loven. NAF kan oxo bli stilt ansvarlig i denna saken, sia den har vært på NAF-test og de ikke fant feilen. Anbefale kjøper om å kontakte et annet uavhengig verksted, f.eks. Statens vegvesen for å få en uttalelse. Trur det e einaste mulighet før å komme videre med denne saken. Hvis ikke blir det påstand fra kjøper, mot NAF og selger.

--- =) ---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det kan ha skjedd etter at han kjøpte bilen, men det blir jo en sak mellom de 2 partene å finne ut, hvis den feilen var der ved salg, og selger ikke informerte om den, kan kjøper kreve avslag i prisen, feil utbedra eller heving av kjøpet. Men da må kjøper ha gitt beskjed om feilen\mangelen innen rimelig tid. Og ettersom detta e innen en måned, gjelder loven. NAF kan oxo bli stilt ansvarlig i denna saken, sia den har vært på NAF-test og de ikke fant feilen. Anbefale kjøper om å kontakte et annet uavhengig verksted, f.eks. Statens vegvesen for å få en uttalelse. Trur det e einaste mulighet før å komme videre med denne saken. Hvis ikke blir det påstand fra kjøper, mot NAF og selger.
For det første: Er selvfølgelig klar over at kjøpsloven gjelder brukt, men det var den 3 års regelen da.

Men tenk at du selger en bil, kjøperen kjører over en kant etter en uke og bøyer bærebrua. Så klager han fordi den må ha vært slik. Hva skal da selger gjøre? Betale alt kjøper ødelegger de neste tre åra? Det er faktisk lov å bruke hue litt.

Anbefale å ta kontakt med statens vegvesen eller uavhengig verksted for uttalelse????? Hva i helv.. skal de uttale seg om? Det er ingen som kan se på en bærebru om den ble bøyd for en eller to måneder siden

 

I norsk rett er alle uskyldige til det motsatte er bevist. Bilen var på NAF test, ingen feil ble funnet, selger var ikke klar over mangelen. Hvordan skal man da kunne bevise at den ikke ble bøyd i ettertid?

NAF kan bli stilt til ansvar ja, He he, kunne vært gøy det, men virkeligheten er nok en annen

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dra frem den 3-års regelen er noe av det dummeste j har hørt...!

 

den såkalte "regelen" der gjelder neppe i slike tilfeller som dette, og ved bruktbil kjøp mellom privatpersoner generelt...!

 

Hvis trådstarter synes dette er forjævlig, å må bytte bærebru etter egen lommebok etter så kort tid, så syns j du burde gå til en lokal bil-forhandler å kjøpe deg en splitter ny bil, med garanti fra fabrikk, for det du prøver på her, kommer du jaggu ikke langt med...

 

BRUKTBIL er BRUKTBIL, og spesielt når NAF ikke har funnet feil på bilen når den var inne på test før salg...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jeg håper alle som leser kommer med nyttige tips:

 

Saken er føgende:

 

Jeg kjøpte en BMW 1 måned siden. Da jeg kjøpte den var det ingenting gale iføge NAF godkjenning papir. Etterhvert ca etter en uke så jeg at et førhjul ligger nærmere til framskjermen enn den andre førhjulet. Jeg tok den til verksted og mekanikeren sa at bærebroen er skjev og grunn til det at bilen traff noe some fortau.

Nå, jeg vet at jeg ikke har krasjet den eller noe. Selger nekter å betale for det og han forsvarer seg med det at bilen var i perfekt stand.

 

Hva kan jeg gjøre for at han skal dekke utgiftene eller hvordan og hvor klage på dette?

 

Takk så mye!

du har desverre ingen rettigheter vis ikke annet er nevt i kjøpskontrakt.

 

Dette er en av ulempene med å kjøpe bruktbil via privat person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår