Gå til innhold

Lufting av kjøleanlegget

Ranger emnet


vimael

Anbefalte innlegg

Ikke så mye trafikk her, men jeg prøver.

 

Har en 95 740iA som kun har rullet 175000km og er godt holdt av to voksne eiere.

 

Men jeg har problemer med at bilen går varm når den blir kjørt i kø eller står på tomgang. Så fort jeg kjører i normale hastigheter etter veien er den helt normal. Jeg har selvfølgelig ikke latt den koke, men den går ioppover og stopper ikke der den skal, hvis ikke jeg gjør det.

 

Kjørekomputeren sier også ifra om at det mangler kjølevæske, men det gjør det ikke, og den lekker ikke.

 

Bilen var sånn da jeg kjøpte den i sommer, men da var det en liten lekkasje i ei kåpe som sitter i framkant av motoren, der ene slangen går inn.

Jeg regnet derfor med at dette var årsaken.

Men etter å ha byttet denne kåpa, og naturlig nok gjordt ett forsøk på å lufte kjøleanlegge har den ikke blitt bedre.

 

Men så tror jeg heller ikke at jeg har klart og lufte den ordenetlig.

Det virker på en måte som om det bygger opp trykk i systemet, så det spruter kjøleveske over alt når motoren begynner å bli god og varm.

 

Etter noen 5 og 3 serier på samvittigheten, som jeg går ut ifra at har samme prinsippet, har jeg aldri sett maken.

 

Noen som vet om det er en spesiell måte og lufte disse bilene på?

Eller hva som evt. kan være galt?

 

Det er ihverfall ingen tvil om at det er luft i anlegget, da det av og til bare kommer kaldluft i varmeapparatet også.

 

Håper på hjelpsomme tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye trafikk her, men jeg prøver.

 

Har en 95 740iA som kun har rullet 175000km og er godt holdt av to voksne eiere.

 

Men jeg har problemer med at bilen går varm når den blir kjørt i kø eller står på tomgang. Så fort jeg kjører i normale hastigheter etter veien er den helt normal. Jeg har selvfølgelig ikke latt den koke, men den går ioppover og stopper ikke der den skal, hvis ikke jeg gjør det.

 

Kjørekomputeren sier også ifra om at det mangler kjølevæske, men det gjør det ikke, og den lekker ikke.

 

Bilen var sånn da jeg kjøpte den i sommer, men da var det en liten lekkasje i ei kåpe som sitter i framkant av motoren, der ene slangen går inn.

Jeg regnet derfor med at dette var årsaken.

Men etter å ha byttet denne kåpa, og naturlig nok gjordt ett forsøk på å lufte kjøleanlegge har den ikke blitt bedre.

 

Men så tror jeg heller ikke at jeg har klart og lufte den ordenetlig.

Det virker på en måte som om det bygger opp trykk i systemet, så det spruter kjøleveske over alt når motoren begynner å bli god og varm.

 

Etter noen 5 og 3 serier på samvittigheten, som jeg går ut ifra at har samme prinsippet, har jeg aldri sett maken.

 

Noen som vet om det er en spesiell måte og lufte disse bilene på?

Eller hva som evt. kan være galt?

 

Det er ihverfall ingen tvil om at det er luft i anlegget, da det av og til bare kommer kaldluft i varmeapparatet også.

 

Håper på hjelpsomme tips.

Det kan være flere årsaker:

PS! jeg er ingen bilmekaniker, så ta det med en klype salt;)

 

- Viskosevifta kan være defekt..

- Det kan være luftbobler du ikke har fått ut. Lufting er ganske vanskelig på disse bilene. Sett bilen i en oppoverbakke med snuten opp, fyll vann på hele tiden, mens du har lufteskruen åpen..Husk også å sette klimaanlegget på full varme.

- Du kan ha en defekt topp-pakning, som gjør at motoren produserer luftbobler i kjøle-systemet.. Dersom du har mistanke om dette, kan du kjøre til et verksted o.l. og ta en HC-test (tror det var HC det heter..) du måler iallefall om det er eksos i kjølevannet.

- Termostaten kan være defekt

 

Lykke til :thumb

-520i e39 97mod

-740i e38 94mod (under oppbygging)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker

 

Jeg veit at det ikke er vifta.

 

Men har aldri prøvd og luftet i oppoverbakke, så da blir det forsøkt i morgen.

 

 

I dag begynte bilen å "bure".

 

På tomgang er den ikke så verst, men man hører at den ikke går helt reint.

 

Når man kjører på lavt turtall virker det som om halvparten av sylindrene slapper av. Når man kommer opp i fart, eller turtall kommer den plutselig så det skyter etter.

 

Så, så lenge jeg har turtall er den helt fin, men den liker ikke lavt turtall, hverken på tomgang eller under kjøring.

 

Ser for meg plugger eller coil, men kan vel kanskje være en el.feil ett sted. Hjernen eller no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker

 

Jeg veit at det ikke er vifta.

 

Men har aldri prøvd og luftet i oppoverbakke, så da blir det forsøkt i morgen.

 

 

I dag begynte bilen å "bure".

 

På tomgang er den ikke så verst, men man hører at den ikke går helt reint.

 

Når man kjører på lavt turtall virker det som om halvparten av sylindrene slapper av. Når man kommer opp i fart, eller turtall kommer den plutselig så det skyter etter.

 

Så, så lenge jeg har turtall er den helt fin, men den liker ikke lavt turtall, hverken på tomgang eller under kjøring.

 

Ser for meg plugger eller coil, men kan vel kanskje være en el.feil ett sted. Hjernen eller no.

Oki.

 

Er det lenge siden pluggene ble byttet? er pluggledningene OK? LMM kan også tulle..Det kan også være en av coilene, som du sier (tror det er 8stk)..

 

Dersom det er lenge siden pluggene ble byttet, så kan du uansett bytte dem;)

Dersom det ikke hjelper, er det best å ta en diagnosetest på bmw

-520i e39 97mod

-740i e38 94mod (under oppbygging)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår