Gå til innhold

anlegg i 460

Ranger emnet


alex_460SE

Anbefalte innlegg

Hej.

 

Jeg kan komme med lidt erfaring fra mit anlægsbygge.

 

Sub i reservehjulsbrønd kan ikke anbefales, det giver en rigtig dårlig lyd + vibrationer i hele bilen.

Jeg byggede en kasse med en 12 tomme og lagde den i bagagerummet med gode resultater.

Forstærkeren skruede jeg på ryggen af bagsædet. HUSK ingen stelforbindelse når man skruer forstærkeren fast i ryggen.

Jeg trak et kraftigt kabel fra batteriet til forstærkeren, så der var strøm nok.

 

god arbejdslyst

Martin

volvo 460 2,0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Jeg har ikke anlegg i Volvoen, men erfaringsmessig fra andre biler (forskjellige merker) hvor jeg har felt sub ned i reservehjulsbrønnen, så har det vært en kjempebra løsning. Sparer plass, og har i alle bilene fått meget bra bass. Må sørge for å få dempet reservehjulbrønnen tilstrekkelig - der jeg ikke har hatt behov for å plukke den ut igjen (og derfor støpt kasse) så har jeg bare lagt 3 lag asfaltmatter på veggene i brønnen, og laget en skikkelig stiv baffel.

Må passe på volum i brønnen, at man tilpasser det, og så demper man med ull. Burde gi et bra resultat det - med riktig element og utførelse.

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå bygd litt anlegg i 460 en, det jeg fikk en smule problemer med var støy fra dynamo. Har satt på ett filter mellom dynamo og batteri som silte ut en mesteparten av støyen, men fortsatt høres tikking som følger turtallet. Filter på selve signal-kabelen er også en mulighet, men ikke hatt initiativ til å gjøre det enda :P

 

Ellers er det kurrant å bygge i denne bilen. Enkelt å få av lister og løfte opp teppet for å gjemme kabler. litt dårlig plass i dashbordet bak spilleren, men prøver man å holde mengder med kabler til ett minimum, burde det ikke være no problem.. trekking av strømkabel bakover er heller ikke noe stort stress da det er store gummi-foringer i torpedo-veggen. sitter nå en alpine spiller, 5x100w denon mosfet forsterker og 4 (6) polk ex i kupeen.. har to 8"ere i "push and pull" kasse baki. som i grunn er litt i minste laget for å få den dypeste bassen.. men gidder ikke å bytte dem ut. :P Hattehylla har preget inn sirkler til høyttalerne på undersiden, hvis disse ikke allerede er skjært ut. 5,25"

 

Alt er vel ettersom hvor mye flid man har tenkt å legge i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå bygd litt anlegg i 460 en, det jeg fikk en smule problemer med var støy fra dynamo. Har satt på ett filter mellom dynamo og batteri som silte ut en mesteparten av støyen, men fortsatt høres tikking som følger turtallet. Filter på selve signal-kabelen er også en mulighet, men ikke hatt initiativ til å gjøre det enda :P

 

Ellers er det kurrant å bygge i denne bilen. Enkelt å få av lister og løfte opp teppet for å gjemme kabler. litt dårlig plass i dashbordet bak spilleren, men prøver man å holde mengder med kabler til ett minimum, burde det ikke være no problem.. trekking av strømkabel bakover er heller ikke noe stort stress da det er store gummi-foringer i torpedo-veggen. sitter nå en alpine spiller, 5x100w denon mosfet forsterker og 4 (6) polk ex i kupeen.. har to 8"ere i "push and pull" kasse baki. som i grunn er litt i minste laget for å få den dypeste bassen.. men gidder ikke å bytte dem ut. :P Hattehylla har preget inn sirkler til høyttalerne på undersiden, hvis disse ikke allerede er skjært ut. 5,25"

 

Alt er vel ettersom hvor mye flid man har tenkt å legge i det.

 

Høres ut som du har en strømførende kabel i nærheten av signalkablene dine...

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn litt tilbake til topic, så vil jeg tro man kan få rimelig bra lyd i 460'en med et 5 1/4" composett i dørene foran, og kanskje det samme i hattehylla - selv om man strengt tatt ikke behøver det. Man bør gå for et composett foran som her skikkelig kvalitet og klarer midbassen ordentlig. Merker er ikke så nøye - generelt har alle de "store" bra composett. Prøv å få vinklet diskant litt oppover om du monterer den nede i utsparingen i døra.

Kjører man med kun composett foran og sub så klarer man seg med en 4-kanaler med 2 kanaler brokoblet til sub. Hvis man skal ha et budsjettanlegg og lyd i hattehylla også anbefaler jeg denne: Planet Audio VX-6005 http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1100

Den er 5-kanals, monterte den i bilen til en kompis med svært godt resultat. Koster jo bare 2500,- også.

 

Sub så ville jeg kjørt enten 2stk 10" i reservehjulsbrønn (jeg mener det skal være plass til det...) eller 1stk 12". Siden man kjører med 5 1/4" frontsett kan det være greit med 10" for å få en kjapp bass som møter rimelig sømløst mot frontsett. Delefrekvens rundt mellom front og sub på ca 70-80Hz.

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har en strømførende kabel i nærheten av signalkablene dine...

 

Vel.. de går på hver sin side av bilen langs med dørene.. strømførende kabel på venstre side og signal-kabler på høyre side.. tror det er noe dårlig skjerming på den ene signal-kabelen, så jeg får vel bytte ut denne. Men det skjer ikke før det er 35 grader varmere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har nå kjøpt meg anlegg også! SKal i 460 se så:)

 

Det er doble 12 bassere fra Netthandelen.. 4 kanaler profile forsterker på 1000watt.

og en kenwood 7060R.

har tenkt på comp sett frammi! men veit ikke helt enda.

 

Så lurte på om noen hadde noen forslag! og skal jeg da bare kutte ut de diskant høytalerne mine som er der! de suger jo! og får ikke plass til noen nye der:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

jeg har seff "bygd" anlegg i volvo`n! 2 12" forsterker osv osv.. jævlig pen lyd i disse bilene, hattehylla er genial.. men om du ikke vil vil fylle den lille plata med bassreflex`r så ta ned sete ryggen.. NÅ har jeg bare slenkt inn en dobbel lukket 12`r kasse så derfor tar jeg ikke bilde.. men og strekke kabler i bilen!! danm for et stress ass.. skikkelig dritt.. men men.. jeg har prøvd så vidt og leke litt med glass fiber så etterverdt så skal jeg legge kassa riktig og plater til forsterker og kondis osv og legge glassfiber over.. lage hatte hylle i glass fiber osv.. lykke til med bygging! og om du bygger så legg ut bilder da vel!!!

 

mvh smygel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har seff "bygd" anlegg i volvo`n! 2 12" forsterker osv osv.. jævlig pen lyd i disse bilene, hattehylla er genial.. men om du ikke vil vil fylle den lille plata med bassreflex`r så ta ned sete ryggen.. NÅ har jeg bare slenkt inn en dobbel lukket 12`r kasse så derfor tar jeg ikke bilde.. men og strekke kabler i bilen!! danm for et stress ass.. skikkelig dritt.. men men.. jeg har prøvd så vidt og leke litt med glass fiber så etterverdt så skal jeg legge kassa riktig og plater til forsterker og kondis osv og legge glassfiber over.. lage hatte hylle i glass fiber osv.. lykke til med bygging! og om du bygger så legg ut bilder da vel!!!

 

mvh smygel..

 

 

hører bra ut! sleng ut bilder mens du driver da.) Artig og følge med på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Hei!

 

Nei, ikke no problem å borre hull i torpedoveggen, bare pass på å borre på riktig sted, så du ikke treffer ledninger el.l.

 

Volvo 460 er en ekstremt lydisolert bil til alderen å dømme, så hvis du skal brife med anlegget så lønner det seg å sveive ned et par ruter;)

Audiobahn excursion...sier ikke mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår