Gå til innhold

Strøm spørsmål?

Ranger emnet


nosbak

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en bil som har orginal 70A dynamo og batteriet er også orginalt å er 55Ah. Jeg har tenkt å kjøpe forsterkere fra dynabel, BF4501 og BF0804(http://www.dynabel.no for info).

 

Men så til spørsmålene mine:

 

1. Holder det å legge opp en 25mm2 strømkabel til bagasjerommet for så videre via en fordelingsboks til forsterkerene? Vil strømkabelen lede nok strøm til forsterkerene?

 

2. Vil forsterkerene få nok strøm når jeg spiller høyt? Vil ikke ha lys som blinker.

 

Jeg vil ikke bytte ut dynamoen men hvis det hjelper med et bedre batteri så gjør jeg gjerne det. Jeg kommer heller ikke til å stå stille å spille, blir hovedsaktlig når jeg kjører.

 

Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det holder med 25mm2, men jeg ville lagt 50mm2 siden dette er en av årsakene til spenningsfall (=blinking i lysene).

 

2. Forsterkerne vil mest sannsynlig få nok strøm ved normalt (mis)bruk. Det er ingen grunn til å bytte dynamo eller kjøpe flere batterier. Eneste er at du kanskje bør vurdere å bytte batteri, men det merker du.

 

I ditt tilfelle skal det ikke være nødvendig med kondensator i det hele tatt så lenge du dimensjonerer kablene riktig :)

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legg 50mm2 du, 25mm2 er knapt uansett på grunn av lav spenning 12-14volt og da må tverrsnittet opp

ja selv om du bruker orginal batteriet

 

spørsmål ang. dynamoen kommer jo litt ann på da, uten at jeg har sjekka de forsterkerene du skal ha.. dynamoen pleier å være tilpasset bilen ganske så nøyaktig, har vel sikkert noen amps å gå på, men har du mer enn en forsterker ville jeg nok bytta til en større..

hvis du har råd da, man kan aldri få for mye strøm, er synd om du kjøper et nytt batteri og dreper det hvis ikke det blir toppladet i ny og ne

snakket med Audun på fortet ang drepte batterier, ikke at det skjer ofte, 3stk på 4år tror jeg det var, men de som kommer med dødt batteri har ALLTID orginal dynamo og batteriet har ikke fått nok lading over tid.

 

er jo spessielt på vinterstid det er skummelt, da man bruker varmetråder i bakvinduet, vifte på fult og setevarmer

Mitt Opel Astra prosjekt

 

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakket med Audun på fortet ang drepte batterier, ikke at det skjer ofte, 3stk på 4år tror jeg det var, men de som kommer med dødt batteri har ALLTID orginal dynamo og batteriet har ikke fått nok lading over tid.

 

er jo spessielt på vinterstid det er skummelt, da man bruker varmetråder i bakvinduet, vifte på fult og setevarmer

 

Been there, done that. Laddinga på en gammel Opel Rekord med slitt 55A dynamo er ikke noe å skryte av ;) Anlegget var på ca. 300W RMS der det ble mye spilling på fullt volum. Varmetråder, setevarme osv ble ikke brukt, men batteriet sa fort takk for seg.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår