Gå til innhold

'91 Suburban som bruksbil...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

...og lekebil :P (nei den bulken har jeg ikke sett *retter opp glorien*)

 

Da pontiac'en ble lagt på is i fjor vinter (Litt vell bokstavlig talt) klarte jeg å forelske meg i en Suburban. Etter et lite forhold til den har jeg endelig slått opp med Pontiac'en og bestemt meg for å bli Suburban'er på fulltid.

 

Bilen ble min for noen uker siden :thumb

 

Uansett, har noen spørsmål. Klarer jo ikke å bli *helt* normal, og i tillegg bor jeg midt inne i et fryktelig fint/sossete strøk. Så... *ond kynisk latter*

 

Den har en 6,2l diesel. Statens Ve.. er.. MESTA (?!) har hjulpet lyd-demperene til å slippe gjennom en god del lyd. Men jeg vil ha mer. Men så er jeg ikke så fryktelig inne i det med dieselmotorer. Headers og 3" rett ut? Vil ha.. *kremt* men hva er det grommeste annlegget(altså med tanke på lyd) jeg kan ha på den lovlig og til en normalt overkomlig pris? (Og er sidepipes lov?)

 

Hvor burde jeg henvende meg for å få tak i en god elgfanger? Vil ha noe som ser ut som om det er tatt ut av Mad Max, men som ikke koster skjorta. Naboen har akkurat fått seg push-guard til Q7'en sin og da kan jeg jo ikke henge etter :P

 

Kunne tenkt meg å komme meg litt opp i høyden (er lei av at de i '06 Toyota Landcruiseren på 23" felger sitter like høyt) og har lyst på noe litt større å trille på. Felger har jeg aldri vært veldig interesert i, men dekk liker jeg best store og udiskre. Uten å skifte alle mulige deler, hvor mye kan man gå opp i dekk-størrelse med ett enkelt rammeløft elns? (Altså uten å skifte girkasser og transfer og aksler og oppheng og alt mulig ><) - og ja, skal surre meg inn på ett eller annet 4x4 forum og spørre der også når jeg har tid.

 

Og kanskje det jeg lurer mest på.. er det mulig å montere en aldri så liten kompressor på den? :D Ja, jeg er barnslig. Jeg har ikke tenkt å komme under 10.0 på kvartmila, men litt ekstra dytt opp Lierbakkene hadde vært kos. (Er lei av å se Excusrion'ane turborere seg forbi mens jeg holder lastebilene med selskap fordi en eller annen fjått ikke lot meg bygge opp nok fart på forhånd..). Det er noe eget med den lille rare saken som stikker opp på midten av panseret og gulper luft... (Og ja jeg inrømmer det, skulle vært så utrolig arti å se hva de som eier nyaste Lexusen på ene sia eller nyaste Audi A8'en på andre sia mener om det... :D )

- altså, ikke "mulig" til en hvilket som helst pris. Er det snakk om total motor-transplantasjon? Eller 'bare' bytte noen smådeler? Er altså ikke ute etter allverdens overladning, bare "litt", delvis for litt ekstra bånndrag men "mostly just for the pure fun of it".

 

mom_pcture.jpg

 

Angående lyd. Nei, jeg tror ikke det er mulig(as in "tillat"), men altså.. hadde en lekebil en gang der de enkelt og greit hadde kjørt rør direkte opp gjennom panseret(som på bildet over..).. virkelig fri eksos altså.. men.. kun tillat i drømmer i dette landet? (er altså snakk om en bruksbil på hvite skilt ;) )

 

(Og for de som lurte, Pontiacen er fremdeles i familien og fremdeles i god form, men har blitt litt 'utsatt' på økonomiske grunnlag :/ kjipt å være lerling ^^ )

 

Ellers er jeg fornøyd med bilen. Er akkurat passe stor, går helt greit og selv jeg må inrømme at det ikke føles feil i det hele tatt å ha en bil som bruker *under* 2 liter på mila. Syns det er den perfekte bruksbilen jeg. Og den er ikke større eller vanskeligere å håndtere enn at den er fryktelig morro med en gang det kommer litt glatt på veien *glede seg til snøøøøøøøøøøøøøø* :D (en god regnskyll gjør egentlig samme nytta, det fant jeg ut i en rundkjøring her om dagen... blei noen ekstra runder rundt der gitt...noen som har sett nyproduksjonen av "Dukes of Hazzard"? - bytt ut chargeren med en suburban (og en tom rundkjøring av den litt større sorten, da.) Var i alle fall ulidelig morsomt helt til fergetrafikken kom og ville ha litt plass. - ja jeg sa jeg var barnslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pontiacen skal beholdes så lenge det ikke skader bilen ;)

 

Bilde av nye bilen: (Hadde det ikke på laptoppen og webservern krangla i natt, så fikk ikke posta)

 

subben.jpg

 

sub_front.jpg

 

sub_side.jpg

 

sub_rear.jpg

 

Hel og grei bil, masse plass til masse stasj :D

 

Har blitt litt rust rundt omkring, så håper å finne ett sted innendørs i vinter så jeg får tatt det... har ikke bestemt meg for om jeg vil ha den matt svart eller signal orange(+matt svart panser +svarte detaljer) eller noe helt annet enda (joa lakken ser grei ut på bildene men ikke når du kommer nerme nok ;) )

 

Noen som vet hvor man kan få tak i "sjalusi"/"laksetrapp"/whatever, de derre covera til bakrutene? Hadde alltid lyst på det til vanen min men den ble igjen i sverige *grml grml grml* men burde ikke chevy van -typen passe? Evt gangstercap, kompressorhorn, orange markeringslys til taket, -og til stigtrinnet? kan Phoenix ha noe sånt ligganes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- noen som har den minste anelse om hva slags glødeplugger jeg skal ha? De gamle er svert klare for bytting. Har blitt anbefalt BERU, og har finni en i tønsberg som fører dem, men han viste ikke akkurat hva for noe nummer jeg skal ha. Er det noen som vet, eller vet hvor jeg skal lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår