Jafo Skrevet Juli 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2006 Heisann Jeg har "arvet" en '72 Mercedes 250 CE, og hadde den på EU-kontroll nå nylig hos Follo Bil (Autorisert MB-forhandler i Ski). Fikk her først mangel på "Røykutslipp", som på en måte jeg kanskje burde ha forventet.. 30 minutter på tomgang under EU-kontrollen gjør gamle Mercer sure og gretne og blårøyken var tydelig. Blårøyken ga seg når motoren fikk litt turtall og var borte før jeg var ute av Ski sentrum. Byttet deretter plugger og reduserte bensintrykket noe, men motoren går fremdeles ikke helt javnt, men mye bedre enn første forsøk. Ny Visning og denne gangen klage på avgass. Både CO og HC. Men er det krav til CO/HC på denne bilen? På CO finner jeg under "Kjøretøyforskriften": http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19941004-0918.html#map049 1. § 25-3. Dog skal grenseverdien etter nr. 1 a) være 4,5 for biler registrert før 1. oktober 1986. Bestemmelsene i nr. 1 a) gjelder ikke for biler registrert før 1. januar 1974. Bestemmelsen i nr. 1 c) gjelder ikke for biler registrert før 1. januar 1980. Klarer ikke å lese ut av forskriften hva slags bestemmelser om HC som gjelder. Noen som har mere info her? Siter Mitsubishi Klubben, Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Norvald Skrevet August 2, 2006 Rapporter Share Skrevet August 2, 2006 Jeg fikk vite at så lenge den var under 4% var det ok. biler eldre enn '70 kan ha 100% om de vil.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jafo Skrevet August 2, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 2, 2006 Kan jo ta med det paragraf 25.3 sier: § 25-3. Avgasser - krav til bil i bruk 1. Bil i bruk skal være slik vedlikeholdt og justert at følgende krav, som finnes i direktiv 96/96/EF, er tilfredsstilt. a) For bil med motor med elektrisk tenning, der motoren ikke styres av et avansert system som et treveiskatalysatorsystem med lambdasonde: Konsentrasjon av CO ved tomgang skal ikke overskride 3,5 volumprosent. b) For bil med motor med elektrisk tenning, der motoren styres av et avansert system som et treveiskatalysatorsystem med lambdasonde: Konsentrasjonen av CO ved tomgang skal ikke overskride 0,5 volumprosent eller etter fabrikantens anvisning. For kjøretøy angitt i tabellen i siste ledd er grenseverdien 0,3% eller etter fabrikantens anvisning. Ved forhøyet tomgang - minst 2.000 o/min - skal konsentrasjonen av CO ikke overskride 0,3 volumprosent eller etter fabrikantens anvisning. For kjøretøy angitt i tabellen i siste ledd er grenseverdien 0,2% eller etter fabrikantens anvisning. Lambdaverdien skal ligge innenfor 1 ± 0,03 eller etter fabrikantens anvisning. Kan ikke se i regelverket noe om 4,0%. på bil uten kat er det 3,5 eller 4,5 hvis bilen er fra før '86, og så langt jeg klarer å lese forskriften er det ikke krav til co før '74. men det er egentlig HC jeg lurte på... Siter Mitsubishi Klubben, Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jafo Skrevet August 4, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 4, 2006 Uten at jeg klarte å finne kravet til HC ringte jeg til Follo bil og sa at bilen var underkjent på grunn av CO og HC. Fikk da tydeligvis snakke med noen andre enn sist, for han var med en gang klar over reglene for gamle biler og bilen ble godkjent :-) Siter Mitsubishi Klubben, Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tdha Skrevet August 9, 2006 Rapporter Share Skrevet August 9, 2006 Hei! Vurdere du å selge den 250ce? mvh tdha Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henning_dt85 Skrevet August 9, 2006 Rapporter Share Skrevet August 9, 2006 gratulerer, synd einsern min er fra 75 :( Siter Amazon 65-strøken bil amazon 67-prosjekt Volvo 245 85-Bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240z Skrevet August 11, 2006 Rapporter Share Skrevet August 11, 2006 Jeg har en 71' Datsun 240z og hadde den på EU-kontroll i mai ifjor. Han som gikk over bilen målte avgassen av ren rutine tror jeg, og etter å ha sett på skjermen, så spurte han meg åssen årsmodell det var.. "1971" svarte jeg.. Da sa han bare.. "hmm..okey" Jeg fikk tatt en smugtitt på skjermen hans og da hadde jeg 9,2%.. =P Han sa bare at jeg burde gjøre noe med det.. Fikk ikke no mangler eller noen ting.. Har ikke no å si hvis det er veteran..utrolig nok. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ford17m Skrevet August 11, 2006 Rapporter Share Skrevet August 11, 2006 Hadde min Ford 17M på eu kontroll for nokre veker sidan. Fekk 5.11 på avgassen. Fekk mangel på det og grensa er på 4.5 Forge gang eg va på eu-kontroll fekk eg ikkje feil, men då var avgassen "berre" 2.5... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ford17m Skrevet August 11, 2006 Rapporter Share Skrevet August 11, 2006 Men sidan min er veteran, koffor i hel**** fekk eg 2'ar feil på det?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jafo Skrevet August 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 13, 2006 Men sidan min er veteran, koffor i hel**** fekk eg 2'ar feil på det?? Fordi mange ikke kjenner "veteran-regelen", inkludert MB merkeverksted.. MEN, det er en ting man kan "ta" på EU-kontrollen: § 25-1. Avgasser - generelle krav til motorvogn 1. Motorvogn skal være innrettet, utstyrt og vedlikeholdt slik at den ikke unødig utvikler skadelig eller sjenerende gass eller røyk. Eksosanlegg skal være fritt for lekkasje og føre avgass fra motor og eventuelt varmeapparat ut i friluft på en hensiktsmessig måte. § 25-2. Avgasser - generelle krav til bil 1. Bil skal holdes i en slik forfatning at utslippet av forurensende avgasser ikke blir nevneverdig endret. Dyser, justering mv. skal til enhver tid være som foreskrevet av fabrikanten, og eventuelle forseglinger tillates bare brutt når det skjer i overensstemmelse med fabrikantens retningslinjer. MEN (litt større men ;)) De kan IKKE ta deg på CO på en bil førstegangsregistrert før 1.1.74. Gjør de det er det en formell feil!. Siter Mitsubishi Klubben, Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henning_dt85 Skrevet August 13, 2006 Rapporter Share Skrevet August 13, 2006 bare et generelt spørsmål, når en bil gir for høy Co, er det fordi den får for mye eller for lite bensin? har helt glemt dette i farta.....:o Siter Amazon 65-strøken bil amazon 67-prosjekt Volvo 245 85-Bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jafo Skrevet August 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 14, 2006 høy Co skyldes for fet blanding, ja. HC er uforbrente "HydroCarboner" (dvs olje/bensin som ikke er forbrent i motoren men kommer ut igjennom eksosen) Siter Mitsubishi Klubben, Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henning_dt85 Skrevet August 14, 2006 Rapporter Share Skrevet August 14, 2006 takker, husker en lærer av meg alltid hadde med seg skrutrekker på eu-kontroll og fikk juksa seg til å stille co`n, hehe Siter Amazon 65-strøken bil amazon 67-prosjekt Volvo 245 85-Bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bvg Skrevet August 14, 2006 Rapporter Share Skrevet August 14, 2006 Jeg hadde escort'n på eu-kontroll og CO ble målt til 0,64 damndamn Fikk beskjed om at den burde ligge på minst 3,5 og at det var fare for at jeg kunne brenne et stempel om jeg ikke gjorde noe med det... Så ingen skal påstå bilen min forurenser masse fordi den er gammel :) Siter 74 Escort 81 Ford Capri 95 Volvo 940 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jafo Skrevet August 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 14, 2006 Hihi, en bitteliten eksoslekasje kan gi spinnville målinger. (kan medføre at det blir sugd inn ren luft i eksosanlegget) Siter Mitsubishi Klubben, Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.