Gå til innhold

Min saab trinn for trinn

Ranger emnet


-rasmus-

Anbefalte innlegg

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

9000 motor er vell ikke så lett å få i en 99, på 9000 er jo motoren tverr stilt, og det er den jo ikke i 99, jeg tror og900 T16 motor er bedre, den motoren har 175HK orgianlt, men det er ikke noe problem å få 200.

 

Eirik99T her på forumet driver jo og skal sette en sånn motor i en 99 nå

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=115648

'75 Saab 96 v4 Rallybil

'80 Saab 96 V4 Jubileum

'88 Saab 900 Aero

'90 Saab 900 Aero

'96 Saab 9000 Aero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9000 motor er vell ikke så lett å få i en 99, på 9000 er jo motoren tverr stilt, og det er den jo ikke i 99, jeg tror og900 T16 motor er bedre, den motoren har 175HK orgianlt, men det er ikke noe problem å få 200.

 

Eirik99T her på forumet driver jo og skal sette en sånn motor i en 99 nå

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=115648

Det hørtes bedre ut =) Men veit du hvor jeg kan kjøpe den og eventuelt hvor mye en slik motor vil koste? Har du noen flere tips å komme med? Virker som om du har litt peiling på saab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor er vell lettest å finn i sverige, vet ikke hvor mye en bra motor koster.

 

Andre tips er jo å prøve å få tak i et Air-Flow kit, sånn som den grønne du la ut bilde av har.

 

Eller så så jeg en annen 99 for en liten stund siden som var ganske tøff, og alt han hadde gjort var å senke den, og fjerne listene på siden av bilen.

 

Hvis du hadde gjort det, pluss at du hadde fått tak i en orginal front spoiler så tror ihvertfall jeg at den hadde blitt ganske tøff, men nå vet ikke jeg hvilken stil du er ute etter.

'75 Saab 96 v4 Rallybil

'80 Saab 96 V4 Jubileum

'88 Saab 900 Aero

'90 Saab 900 Aero

'96 Saab 9000 Aero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det hadde blitt knall med airflow styling på den.

De er så fine de gamle saabene med senking så det er jo nesten ett møst :P

Vis du bytter til en og900 16vTurbo ville jeg gått for en og900 girkasse også siden den som sitter i 99 er ganske "dårlig" til å kjøre hard med.

Blir bra detta her. Stå på! Denne skal jeg følle med på!

 

Som sakt tidligere, ikke vanskelig å dra ut hk av den motoren. Ikke langesiden jeg solgte en og900T som hadde 240hk når jeg tenker meg om......

# 1985 Volvo 240 GL b230a (vinterbil)

# 1997 SAAB 900 SE Turbo (sommerbil)

http://photobucket.com/albums/y274/myrt88/

 

Member of:Saabturboclub.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis du bytter til en og900 16vTurbo ville jeg gått for en og900 girkasse også siden den som sitter i 99 er ganske "dårlig" til å kjøre hard med.

 

Jeg trodde at det var omvendt, det er mange som trimmer og900 som kjører forsterka 4 trinn. Han fra Diket racing gjore i hvert fall det en stund, men så holdt ikke det heller, han har godt over 400Hk :D:

'75 Saab 96 v4 Rallybil

'80 Saab 96 V4 Jubileum

'88 Saab 900 Aero

'90 Saab 900 Aero

'96 Saab 9000 Aero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Den grønne lakken du snakker om (som jeg også vurderer ;)) er den originale saab-fargen "Akaciagrøn" :)

 

- Ang. girkasser på 99 vs 900, så skal 99kassen være sterkest. Men du som har 84modell har ikke den sagnomsuste kokill-kassen (ekstra sterk 4trinns som ble brukt på slutten av 70tallet) så den er nok ikke veldig ulik i styrke som den fra 900.

 

- Airflow er vanskelig å få tak i, siden de er gått ut av produksjon. Men det er ikke umulig :)

 

- 9000motor i en 99 ??? ikke prøv. Som det ble påpekt her, har jo 9000 tverrstilt motor. så det blir noe styr ;) (alt går jo, men)

bruk motor fra 900! :)

 

Og som jeg skrev i meldingen til deg - bare skriv dersom du lurer på noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må jo ha gått fært!! Hva hadde du gjort med den da? er ikke så mye du må gjøre for å få ut så mye hester av en saab motor!=)

 

Den var noe Pappan min bestilte fra saab i sin tid. Hadde ikke gjort noe selv på den så den kom med "orginale" 240hk fra saab. (Han ba nok spessielt om de kunne gjøre noe med den men vet ikke hva.) Mamma kjørte den for det meste til jobben helt til den rusta opp og vi kjøpte en ng900 2.0i. Etter å ha kjørt den en stund kom hun til pappa og syns det var så lite drag i den nye bilen en den gamle. Ikke så rart når hun kjørte rundt i en saab med 240hk i sammenligning med 130 hk....:roll:

 

Jeg trodde at det var omvendt, det er mange som trimmer og900 som kjører forsterka 4 trinn. Han fra Diket racing gjore i hvert fall det en stund, men så holdt ikke det heller, han har godt over 400Hk

 

Har altid trod det var og900 som hadde den beste kassa jeg, da har jeg lært noe i dag også....:knob:

 

Sorry, offtopic

# 1985 Volvo 240 GL b230a (vinterbil)

# 1997 SAAB 900 SE Turbo (sommerbil)

http://photobucket.com/albums/y274/myrt88/

 

Member of:Saabturboclub.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ellers angående styling, har du jo flere alternativer enn airflow. Du har jo den originale turbo-frontspoileren! :) den synes jeg passer godt ihvertfall. Og det finnes også en annen frontspoiler som ble brukt på noen av 99orna. Vet ikke helt hva de heter.

 

Du kjenner vel til svenske saabklubben, og 99klubben? der kan du nok spore opp litt av hvert.

 

Når det gjelder et eventuelt motorbytte, har jeg vel allerede fortalt deg det meste jeg kommer på. Men jeg kan legge til det at de fleste (om du f.eks. spør i STCN) vil anbefale å kjøpe en og900T16, altså en komplett delebil, om du skal bygge om. Det er ikke så enkelt å få tak i alle delene, om du skal samle inn litt her og der.

Og du kan jo naturligvis også bygge om til T8. Ledningsnette på denne er litt enklere.

I Sverige er det også flere som bare setter i 16V injectionmotorer. Men dette synes jeg har lite for seg, når en først tar seg bryet med ombygging. Det er tross alt bare 130hk i dem. Men det er jo 30 mer enn utgangspunktet ;)

 

Har du kommet noe lenger med planene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har vært borte en god stund no. Skal gå i gang clutchen i dag(har hatt problemer med slitte deler) og bremsekalippere. Etter at de er fixet så er den fult kjørbar. Så tar jeg vell turen til sverige denne uken og ser hva de har å by på.

Takk for alle svar. Vis meg bildet av den orginale frontspoileren. Har ikke funnet noe styling enda =(

 

Takk for alle svar, nå skal jeg mekke bil =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den turbofrontspoileren får du kjøpt kopier av også. En i Sverige som lager slike, og som skal være bra. Du finner nok om du leter på http://www.blocket.se, har ihvertfall ligget annonse der før.

Clutchbytte er en grei jobb. Det som er vanskeligst (nå sammenligner jeg med 900) er å klemme inn trykkplata nok til å klare å få den på plass sammen med cluthplata og slavesylinderen. Men lykke til! :) Som sagt har jeg sendt deg det meste jeg kommer på av info. Men om du lurer på noe er det bare å spørre, for jeg har sikkert glemt noe.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår