Volvokid Skrevet Juli 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2006 Jeg har en RF T10001BD forsterker og en JBL W10GTI sub. Suben er koblet til å spille i 3 ohm. Når jeg skrur opp volumet til 25-30 så høres JBL'n heilt merkelig ut.. høre litt sånn sprengt ut. På Lightning Audio forsterkeren (350 w rms) jeg hadde før så spilte den ganske bra i det volumet.. Hva kan vere feil? Siter - Volvo 940 LT, 1997 modell - - Volvo 940 GL *Gold Edition* (solgt) - Kjør hardt, kjør stil, kjør Volvo uten tvil :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Typhon Skrevet Juli 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2006 Høy gain? Siter Mvh Tony Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KingCamel Skrevet Juli 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2006 Uten å være sikker, så vil jeg si at det er feil å koble subben i 3 ohm.. Mener grunnregelen er at det skal være 1,2,4 eller 8 ohm.. Siter 1994 VW Golf TDK 2000 Yamaha Dragstar 1100 x 2006 Bombardier Outlander 800 x 2006 Bombardier Rally x 1982 "Chewy" Corolla DX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Juli 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2006 Hvorfor skulle det være feil med 3 ohm? Og hvilken grunnregel referer du til? Som Tyhpon sier, sjekk gain. Om subben høres sprengt ut og du ikke har endret noe på hverken basselement, kasse, ledning, tilkobling osv. vil jeg si det er justeringsforskjeller på forsterkeren som har skylda. Selv om det er vanskelig å feilsøke på generelt grunnlag via internett :s Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvokid Skrevet Juli 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2006 Justerte litt på forsterkeren.. og det hørtes bedre ut nå.. Takk for hjelpa :D Siter - Volvo 940 LT, 1997 modell - - Volvo 940 GL *Gold Edition* (solgt) - Kjør hardt, kjør stil, kjør Volvo uten tvil :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e-tanbe Skrevet Juli 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2006 Justerte litt på forsterkeren.. og det hørtes bedre ut nå.. Takk for hjelpa :D Har også rockford i t serien og har samme problem som deg bassen og lyden blir helt forvrengt med engang du gir på litt guffe hva gjorde du? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Juli 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2006 Han justerte gain litt ned. Gain er ingen volumkontroll (slik mange fort kan tro), men en måte å tilpasse forsterkerens effekt til spillerens signalnivå. Dersom gain justeres for høyt, vil forsterkeren gi full effekt før spilleren gir maks utnivå. Dersom man da øker spillerens utnivå ennå mer (skrur opp lyden), vil forsterkeren allerede være presset til maks, og begynne å produsere forvrengning :) EDIT: derfor skal spilleren alltid "gi seg" før forsterkeren. Ideelt sett skal man ikke tyne spilleren maksimalt heller, ettersom den også så godt som alltid vil produsere forvrengning på utgangen, og da ender man bare opp med å forsterke opp en hel masse forvrengning.. Gainjustering er lett å gjøre feil, og skal man få alt 100% må man bruke et oscilloskop for å forsikre seg om at man er under forvrengningsnivåene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freemason Skrevet Juli 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2006 Gainjustering er lett å gjøre feil, og skal man få alt 100% må man bruke et oscilloskop for å forsikre seg om at man er under forvrengningsnivåene. LITT OT, men hvordan gjør man det, og hva koster ett slikt instrument? Siter "Hvorfor kan ikke kvinner rygge?" Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618 http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvokid Skrevet Juli 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2006 Stilte også på den såkalte "crossover frequenzy" som av en eller anna grunn sto på maks :-S Men må innrømme att jeg fortsatt merker litt til vrenginga... Siter - Volvo 940 LT, 1997 modell - - Volvo 940 GL *Gold Edition* (solgt) - Kjør hardt, kjør stil, kjør Volvo uten tvil :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Juli 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2006 Freemason: hvordan det gjøres tror jeg noen andre bør svare på. Jeg har ikke tatt i et oscilloskop for å være ærlig :P Oscilloskoper koster alt fra litt dyrt til fryktelig dyrt. Vil tro nærmeste Vk1 elektro kan hjelpe deg :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg