Gå til innhold

Nybil: Leie eller eie? Erfaringer?

Ranger emnet


kennyo

Anbefalte innlegg

Jeg leier/leaser en VW Touran som jeg fikk i 2004. Da kostet det meg 12.500.- inkl. mva. i innskudd, og deretter 2.666.- inkl mva. pr mnd. Dette blir ca 110.000.- som bilen koster for 3 år. Nå svinger renten litt bestandig og beløpene vil variere med noen kroner i løpet av tiden som går, men dette er ikke store beløp. Etter litt finregning havner min på ca 115.000.- når 3 år er gått. Dette totalt pr mnd vil ende på ca 3.200.-

 

Å kjøpe bilen ville koste ca 275.000.- og da jeg ikke hadde noe egenkapital å snakke om siden dette er bil nr 2, måtte jeg låne hele beløpet om jeg skulle kjøpe den. Da måtte jeg låne hele beløpet og da ville jeg batale tilbake i løpet av 3 år ca 305.000.- Dvs 30.000.- tapt i renter.

2004 modellene "Vare 100hk tdi" ligger i rundt 180.000.- i verdi idag, men la oss si den holder seg på 160.000.- til neste sommer for å ikke overdrive verditapet. Da har du når du selger bilen etter 3 år tapt 30.000.- i renter og 115.000.- i verditap, altså totalt 145.000.-

Da sitter du igjen med 160.000.- i handa. Disse pengene fordelt på de 36mnd du har betalt dem inn blir 4.500.- ca. i "sparing" og bilen har kostet deg ca 3.800.- pr mnd. Så får du ca 230.- i rentefradrag pr mnd, slik at total månedskostnad havner på 3.570.-

 

Du kan selvsagt låne på lengre tid og beregne å betale ned lånet når du selger bilen, men da må du betale enda mer renter, men månedsavdraget vil jo bli lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bekjent som jobber som sjømann. Han har 6 måneder fri i året og benytter minilease hos Avis. Inkludert 2000km pr. mnd koster bil i golfklassen 5000 kr. For hans del blir det da 30000 kr i året pluss drivstoff for en kliss ny bil.

 

Såfremt du ikke skader noe betyr det at du kan ha nybil for 60000 kr i året i faste utgifter inkludert 24000 km. Verditapet på en nybil er jo ganske høyt om du kjører såpass langt iallefall første året...

 

Du slipper utgifter til service, verditap, slitasje av bil/dekk osv. Noe konkret regnestykke overlater jeg til de som vet hva matematikk er. Til og med spylerveska er inkludert, og bilen kan leveres full av søppel.

 

Praktisk er det iallfall og bilen kan helt sikkert byttes om du ønsker det. Har vel egentlig ikke så mye å si om det lukter litt svidd av bilen en gang i blant. Dekkslitasjen spiller heller ingen rolle :crazysant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår