Gå til innhold

Leon som familiebil??

Ranger emnet


p10

Anbefalte innlegg

Er for tiden på utkikk etter en bil som egner seg som familiebil for en småbarnsfamilie... Har hele tiden tenkt stasjonsvogn, men Jan Erik Larsen tipset meg i nyeste Autofil om Seat Leon og mente at man fikk plass til en barnevogn baki den...

 

Har lenge syntes at Leon var en av de mest spennende bilene på markedet, men da behovet for familiebil begynte å melde seg tok jeg ikke den med i beregningen!

 

Lar det seg gjøre å bruke Seat Leon som en familiebil, eller blir den rett og slett for upraktisk? Må man handle barnevogn etter mål, eller får man plass uansett hva slags vogn man kjøper?

 

Seater vokser jo ikke akkurat på trær her i Norge, sjekket litt på finn.no og autoDB, og utvalget var mildt sagt magert... Bør jeg beregne å importere? Noen som har råd og tips i den forbindelse?

 

Har lest etpar tester på nettet og har kommet fram til at det jeg er ute etter er en 150hk Tdi med 4hjulstrekk.. (top sport eller cupra tror jeg de heter???) Noen som har erfaringer med disse modellene??

 

Alle tilbakemedlinger mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kansje plass til en barnevogn baki, men er litt trang i baksetet og slikt så er vel usikkert om den egner seg som fam. bil. Eg er 192cm høg og sitter ikke veldig behagelig i baksetet. ( Må sies at jeg ikke sitter så veldi ofte i baksetet ) :)

 

Mvh

Andreas

Civicen er solgt, og 2002 Seat Leon 1,8 20vt er innkjøpt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du finner mer praktiske familiebiler enn dette, men det er helt klart plass til barnesete bak. Og jeg tror nok det skulle være plass til vogn i bagasjerommet også. Men tror nok du bør måle og sjekke før du kjøper. Det blir ihvertfall ikke plass til noe annet dær.

Når det gjelder bilen er jeg kjempefornøyd. En drøm og kjøre og masse krutt i motoren. Har selv 150 hk tdi utgaven. Masse kraft samtidig som den er f.. så billig i drift. Sist jeg var på nordkjosbotten vist computeren et forbruk på 0,37 liter pr. mil. BILLIG:) Gunstig å forsikre er den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnesete går greit, har selv prøvd ut det. Det går også "greit" å få inn en barnevogn i bagasjerommet på en leon 4 dersom den er plukket bra fra hverandre. Men du har ikke plass til noe annet når den er på plass :) Det er nok noe bedre plass hvis du velger uten 4 hjulstrekk, mener å huske at den tar noe av plassen i bagasjerommet.

 

Svenskene har en bra side du kan finne masse info. om Leon på:

 

http://www.seatclubsweden.se/

 

Mvh

 

Marius

2001 Seat Leon 4 1,8T 180hk++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt Skoda Octavia, samt i perioder lånt en Golf 4. Det er vel samme akselavstand og plattform på Leon av forrige generasjon. For bakovervendte barnestoler ble det noe trangt -- "nyfødtstoler" går bra, men neste steg ble det etter hvert veldig trangt for. Kan også bli litt irriterende at unger i forovervendte stoler har beina borti stolene foran -- de sitter ikke i ro akkurat...

--

CM

06 VW Touran TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har kjørt med barn i alderen 5-7 år i denn bilen, og det er absolutt ikke behagelig å kjøre når de sitter med beina inn i stolryggen, en for mindre barn tror jeg nok dette er en velig grei bil. Som sagt, så tror jeg du må ha en barnevogn som kan plukkes lett fra hverandre for å få plasse i bagasjen, men har du bare ett barn, kan jo det ene sete legges ned, og man får da veldig stor plass.

 

Grunnen til at Jan-Erik tipset om denne bilen var nok mye pris i forskjell til hva du får for pengene. Med det utstyret du får i disse bilene til den prisen er jeg forundret over at det ikke er flere som kjøper disse bilene. Jeg er utrolig fornøyd med min bil!

 

Håper du går for en slik og at du kan gi litt erfaringer etterhvert hvordan den fungerer som familiebil.

Seat Leon 2001 mod 20VT 4

Bilen: http://www.bilgalleri.net/html/gal_visbil.asp?ID=978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det skulle gå "helt greit" med barnevogn og unger i baksetet. Men er jo ikke kjempestor plass da.

 

4hjulsdriften stjeler endel plass i bagasjerommet da, og tror også recaro skinnsetene tar endel ekstra plass.

 

Ellers kan jeg anbefale en sånn. Kjempebil:D

- '01 SEAT Leon 4 20VT

X '96 VW Polo Colour Concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det finnes mer praktiske familiebiler, men jeg må innrømme at 150hk tdi og 4x4 frister VELDIG! Klarer kanskje å holde følge med brodern sin BMW 530d med en slik! Finnes det noen norske eller svenske nettsider der jeg kan finne litt info om Leon? Vet om seatcupra.net!

 

trur du skal drømme lenge om å klare å holde følge med en 530d med leonen gitt.. ihvertfall om 530d'n er av siste modell.. men leon er en fin bil det

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur du skal drømme lenge om å klare å holde følge med en 530d med leonen gitt.. ihvertfall om 530d'n er av siste modell.. men leon er en fin bil det

 

med chip i Leon'en burde det ikke være så langt i fra da.

Hos TS-Racing er den oppgitt til 190hk/410nm, og med Tdi motor kan man få mere hvis man har litt flaks.

 

Ny 530 har 231hk/520nm. Men veier da iallefall 200kg mere. Men man kan jo chippe bmw'en da;)

- '01 SEAT Leon 4 20VT

X '96 VW Polo Colour Concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bmw 530d veier 1590 kg i egenvekt. Leon veier vel rundt 1400 kg den.. eller hva? vet at 1450kg er egenvekt på 180 hk TS utgaven.. og 530d'n går meget godt.. hehe.. men klart.. chip i en leon hjelper på :)

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 1.8t leon 4 med 180hk (Orginal) Utrolig moro å se fjeset på kameraten min når vi ligger side om side på motorveien. Han kjører BMW 530d A 05mod 218hk eller Z4 2.5 med 193hk. Biler til henholdsvis 600000 og 1100000kr.

 

Det beste er i litt bråe oppoverbakker, da hjelper 4hjulsdriften bra på draget!

 

Jeg har kjørt mye med mange i min seat og aldri hatt noe særlig problemer.. greit nok at folk over 190cm blir litt langt baki der, men det går som regel bra!

2009 Mitsubishi Lancer 1.8 Instyle + CVT

X 2006 Mitsubishi Colt CZT

X 2002 Mitsubishi Pajero Pinin 2.0 GDI

X 2002 Seat Leon 4 1.8t 180hk

X 2003 Smart Roadster Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bmw 530d veier 1590 kg i egenvekt. Leon veier vel rundt 1400 kg den.. eller hva? vet at 1450kg er egenvekt på 180 hk TS utgaven.. og 530d'n går meget godt.. hehe.. men klart.. chip i en leon hjelper på :)

 

Min Leon 1,8T veier 1250 kg....med 180 gamp :)

Civicen er solgt, og 2002 Seat Leon 1,8 20vt er innkjøpt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har småbarnsfamilie (6 år og 15 måneder) og jeg var ikke interessert i stasjonsvogn ved forrige bil. Valget falt på 9-3 og du skal lete lenge etter en ordinær personbil med mer plass. 5-dørs compicoupen sluker alt av barnevogner, sykler. De har i tillegg god plass i baksete.

 

Jeg legger ved et forslag på Finn:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=7295240&sid=1a6xM57mG891427&pos=18&tot=38&page=1

Du kan selvfølgelig finne dem rimeligere og med det meste av ønskelige utstyr.

 

Chip som gir deg 150hk/320nm koster 5930 kr hos Speedparts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår