Gå til innhold

JPG: Garden-variety parkeringsplassbilde i mørket

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

rolf-hdr2.jpg

Man kan ha det mye moro med stativ, (manuell) eksponéringsbracketing og Photoshops "Merge to HDR"-funksjon. Ikke akkurat den mest spennende settingen (eller det beste kameraet!), men med juks og bedrag i Photoshop blir resultatet likevel antydning til brøkdelen av interressant. Gode, gamle kompaktkameraet mitt har rullet 5200 bilder per isted og lysta på dSLR har vel egentlig aldri vært større?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

missed-metering.jpg

Slik ser en av .jpg'ene rett fra kameraet ut. Dette er eksponért i 1/50 sekund ved f/4 og ISO 50. Selve bilen og resten av forgrunnen er nært korrekt eksponért, mens himmelen er totalt utbrent (RGB 255, 255, 255) og skyggene er helt sorte (RGB 0, 0, 0) og uten detaljer. Litt perspektiv på dette; for å få detaljer i skyggene måtte jeg overeksponére med omentrent +2,33 EV (1/10 sek.), og for å beholde alle detaljene i himmelen undereksponére med cirka -4 EV (1/800 sek.) ved samme blender og ISO-verdi ifht. bildet dere ser i denne posten! I det ferdigbehandlede bildet (det første) er det likevel ikke mye detaljer i skyggene, men det er justért slik med vilje, for å få litt mere dramatikk i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I like re-plies and I can not lie

Those other users can't deny -

That when it's posted in a itty-bitty thread

And a comment in your face

You get sprung

Wanna pull up keyboard

Cause' you notice that comment was OT

Deep in the thread I posted

I'm hooked and I can't stop bumping

Oh baby, I want a discussion

And take your screenshot

My homeboys tried to warn me

But that reply

Make me so horny

Ooh, hit that button

And make a reply in my thread'

Well do it, do it cause' I ain't your avarage n00bie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Domo arigato gozaimas!

Bare vent til du kan leke deg med PS CS2 og bilder i RAW-format

Værsågod. Bruker CS2 allerede, men RAW-format fra kameraet hadde absolutt vært å foretrekke. Ukomprimert 12-bit RAW > 8-bit JPG. Et av de største problemene jeg opplever med kameraet mitt er total mangel på mikrodetaljer og kompriméringsstøy - ikke så lett å se når man klemmer ned bildene til 600*400, men det er svært tydelig på utskrifter i 10*13-format. Hadde også gjort seg med en 22,5 millimeter bred sensor (APS-C) også, istedenfor den mikroskopiske 5,3 millimeteren som sitter i mitt kompaktkamera. Større sensor = mindre støy, ganske enkelt. Bare se på EOS 5D (36-millimeter fullformat) ;) Apropos RAW, jeg fyllte mitt 128-megabyte CompactFlash-kort med bilder i RAW-format fra et EOS 350D jeg lånte mens jeg var på besøk hos en kamerat, og tok med kortet hjem for å studere mulighetene med Adobe Camera Raw. Selv med den ikke så alt for gode 18-55 kitlinsa ble resultatene ut av en annen verden, og selv med svært hard etterbehandling i Photoshop holdte bildestøyen seg på et absolutt minimum. ISO50 på kompakten min støyer like mye, om ikke mere, som 350D'en på ISO200. Og ISO200 på kompakten min langt mere enn 350D'en på ISO1600 (!). Slett ikke ille med hele 3 EV stopp høyere lysfølsomhet for samme støynivå.

Kjempeflott Øyvind. Den tråden har gått meg hus forbi, men nå skal jeg jaggu meg prøve litt PS når jeg har tid.

Bare trivelig. Photoshop ser jeg på naturlig tilbehør til alt som har å gjøre med fotograféring. Purister vil kanskje kalle det "juks", men det er uansett sluttresultatet som teller, likegyldig av fremgangsmåte, mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider