spazz Skrevet Juni 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2006 Heisann! En kompis av meg har en Audi 100 2.2 tq med motorkode HX/KU. Det som er problemet er at den mistet plutselig ladetrykket. Av og til er det spåpass ladetrykk at man kan høre pop-offen blåse såvidt.. Men det er ytterst sjeldent. De hadde sett på turboen, og fant ut at det var litt slakke i den, men skal den ikke lade opp likevel? Noen som har en ide på hva som kan være feil siden turboen ikke lader? Siter 07 BMW 530xdat 07 Mercedes E220 CDI x-02 Volvo V70 2.4d x-98 Audi A8 2.5 tdiQ x-95 Audi A6 2.5 tdi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros2554 Skrevet Juni 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2006 Heisann!En kompis av meg har en Audi 100 2.2 tq med motorkode HX/KU. Det som er problemet er at den mistet plutselig ladetrykket. Av og til er det spåpass ladetrykk at man kan høre pop-offen blåse såvidt.. Men det er ytterst sjeldent. De hadde sett på turboen, og fant ut at det var litt slakke i den, men skal den ikke lade opp likevel? Noen som har en ide på hva som kan være feil siden turboen ikke lader? Kjenner ikkje til motoren som sitter i denne,men har du målt ladetrykket og funnet ut kor mykje avvik det er? Kan være litt ymse feil: tett eksos/kat,turbotrykks-styring(viss ikkje normal/ekstern wastegate),innsprut-systemet(for liten forbrenning fører til lavt ladetrykk),nødprogram(viss innlagt i EPROM) ????? Er jo en plass å begynne(start med eksosen)! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spazz Skrevet Juni 25, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2006 Kjenner ikkje til motoren som sitter i denne,men har du målt ladetrykket og funnet ut kor mykje avvik det er? Kan være litt ymse feil: tett eksos/kat,turbotrykks-styring(viss ikkje normal/ekstern wastegate),innsprut-systemet(for liten forbrenning fører til lavt ladetrykk),nødprogram(viss innlagt i EPROM) ????? Er jo en plass å begynne(start med eksosen)! På den orignale turbotrykksmåleren i audien viser den topp på 1.3, men det er ikke bestandig den kommer så langt heller. Den skal vel ligge på 2.0 eller 2.2 når turboen lader normalt.. Eksosen kan være verdt å sjekke kanskje ja. Har tenkt litt på wastegaten, kan man ikke sjekke denne ved å sette bare en slange mellom wastegaten og på intercoolersiden på turboen? Eller er det fare for å smelle motoren da? Nødprogram vet jeg ikke om finnes på den? Er gamle biler da, 85-88 modeller. Siter 07 BMW 530xdat 07 Mercedes E220 CDI x-02 Volvo V70 2.4d x-98 Audi A8 2.5 tdiQ x-95 Audi A6 2.5 tdi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros2554 Skrevet Juni 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2006 På den orignale turbotrykksmåleren i audien viser den topp på 1.3, men det er ikke bestandig den kommer så langt heller. Den skal vel ligge på 2.0 eller 2.2 når turboen lader normalt.. Eksosen kan være verdt å sjekke kanskje ja. Har tenkt litt på wastegaten, kan man ikke sjekke denne ved å sette bare en slange mellom wastegaten og på intercoolersiden på turboen? Eller er det fare for å smelle motoren da? Nødprogram vet jeg ikke om finnes på den? Er gamle biler da, 85-88 modeller. Reknar ikkje med at den lader 2.o eller 2.2 bar??? Det er vel i kraftigaste laget viss ikkje den er heftig modda den motoren,hehe.... Må være pluss atmosfæretrykket da i såfall(1kg). Ta av eksosen etter downpipen og prøvekjør.Sjekk slangen til BTR for lekkasje. Kan være lekkasje i rørgata(trykksida) på turboen,sjekk nøye etter lekkasje helt frå pumpehuset på turboen frem til innsug. Wastegaten er som regel i orden viss ikkje den henger eller wastegate-ventilen ved turbinhuset er brent eller har lekkasje. Kan testes ved bruk av flyktig væske rundt ventil. Slange mellom wastegate og intercoolersiden(trykk) av turboen blir akkurat det samme resultatet som der slangen står idag. På så gammel bil er det ikkje nødprogram nei. Prøv dette og gi en tilbakemelding,då har en eliminert noe og kan eventuelt gå videre. Men les av trykket næræst mulig toppen(innsuget eller noe). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spazz Skrevet Juni 25, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2006 Reknar ikkje med at den lader 2.o eller 2.2 bar??? Det er vel i kraftigaste laget viss ikkje den er heftig modda den motoren,hehe.... Må være pluss atmosfæretrykket da i såfall(1kg). Ta av eksosen etter downpipen og prøvekjør.Sjekk slangen til BTR for lekkasje. Kan være lekkasje i rørgata(trykksida) på turboen,sjekk nøye etter lekkasje helt frå pumpehuset på turboen frem til innsug. Wastegaten er som regel i orden viss ikkje den henger eller wastegate-ventilen ved turbinhuset er brent eller har lekkasje. Kan testes ved bruk av flyktig væske rundt ventil. Slange mellom wastegate og intercoolersiden(trykk) av turboen blir akkurat det samme resultatet som der slangen står idag. På så gammel bil er det ikkje nødprogram nei. Prøv dette og gi en tilbakemelding,då har en eliminert noe og kan eventuelt gå videre. Men les av trykket næræst mulig toppen(innsuget eller noe). Det er med atmosfære trykket ja. De digitale audi målerene viser med atmosfære trykket. Skal ta å få kikket på dette jeg :) Siter 07 BMW 530xdat 07 Mercedes E220 CDI x-02 Volvo V70 2.4d x-98 Audi A8 2.5 tdiQ x-95 Audi A6 2.5 tdi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
caterpillar Skrevet Juni 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2006 ku motor er vel ikke turbomotor???? ikke den jeg har...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.