Gå til innhold

Manta Gtj

Ranger emnet


82manta

Anbefalte innlegg

Heisan!Er så "heldig "at jeg har fått tak i en strøken 82 Manta GT/J..grei bil men den 2,0 ltrs forgassermotoren er ikke akkurat en værsting..Nå har det seg slik at jeg har en 2,2i motor med 5 trinns kasse fra en rekord,har planer om å sette inn dette men det jeg lurer på er:vil jeg få trøbbel med giroverføringen?Dvs vil jeg få girstanga langt bak i forhold til originalen?Blir sikkert noe mekk med mellomaksling og slikt...Vil en 5 trinns kasse fra MAnta GSI skli rett inn eller er dette samme kasse som på Rekorden?Venter i spenning....Har jo mulighet for en Omega 2,=i motor med kasse men har ikke anelse om dette blir enda mere jobb....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..nja så mye forbedring blir det neppe..men litt,bygde om en A manta i fjor men der beholdt jeg 4 trinns kassen...først og fremst bunndraget er bedre med 2.2 men nå skrev jeg vel heller ikke hva jeg har tenkt på å "frisere"den 2,2 i med heller hehe.:-).dessuten så er min erfaring at injection er mere stabilt men det er sikkert mye "brask"å få tak i der også...Men så var det girkassen da...5 trinns og diverse avstander???En kompis av meg har en 86 Manta han putta 2,2i oppi og den ble det mere fres i...men jeg forventer meg ikke noe mirakel,har vel noen km på baken en slik 2,2i også :-)Spent på om det finnes noen som har gjort det girkasse byttet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

girkassa fra manta gsi og rekord 22i er vel helt like. Bruk midtkonsollen fra gsi som mal når du skjærer ut det nye hullet hvor girspaken skal opp(lenge bak).

Ellers så må du sette på bunpanne, motorfester og sil fra manta. Peilepinnen må du flytte til det andre hullet.Det er en propp i dette hullet som du slår ut i fra innsiden.

78 Ascona b 4d prosjekt

78 Ascona b 4d (delebil)

78 Ascona b 2d

80 Ascona b 2d

 

B-POWER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettop gjort dette selv.

Men bortsett fra at jeg har 77 modell. Vet ikke om du har girspaken lengre framme eller der de nyere sitter. Jeg fikk hvertfall tak i en gsi midtkonsoll og brukte den som mal, så fikk jeg en til å skjære ut for meg.

Jeg fikk en 2.0i motor, (samme blokktype), og 5trins gsi girkasse. Mellomakselen jeg fikk som skulle passe, passa ikke alikevel :P

Måtte ta den mellomakselen som jeg brukte til 4 trinskassa, kappe den, og bruke spindelen som er til 5trins kassa og sveise den på.. Huske å beregne hvor lang den skal være.

Så da tok jeg den med til industrikurset til ei venninde av meg :)

De gjorde en bra jobb. Ser ut som at det er skjevt kappet, men er bare det mongo mobilkamera som forvrir bildene.

 

bandit_pic048w.jpg

 

Og deretter sveist sammen igjen, slipt ned og lakket med zink.

Nokså shiny den ble... :ratatatat

 

bandit_pic049w.jpg

bandit_pic050w.jpg

 

Og montert.. Må huske å ta på tektyl..

 

bandit_pic051w.jpg

bandit_pic052w.jpg

 

Husk at du må legge RETUR-RØR til for bensin.

 

bandit_pic046w.jpg

 

Det må gå fra helt framme ved manifoil, under bilen (gjerne sammen med den andre), helt bak og fest en elektrisk bensinpumpe enten under bilen eller i trunken (slik jeg gjorde).

 

bandit_pic047w.jpg

 

Så må du huske å strekke en ledning fra + på pumpa helt fram til den firepolet kontakten på injection ledningsnettet. Husk jord - på pumpa. Hvis den ikke funker, bytt den sorte klossen (bensinrelé). Jeg har enda ikke fått gnist på min så kan ikke hjelpe deg mer enda :P

Alt er koblet.. mangler vel bare å stramme speedwire, skru på den helvettes speedometerkablen på girkassa.. det er det vanskeligste av alt syns jeg :P

 

PS: måtte skrive dette inlegget to ganger grunnet jeg brukte for lang tid og ble dermed utlogga.. ARGH! :P

Galant 2002 comfort sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var nemlig et helsike å få lenger inn.. brukte godt med rustoppløser inni, og pussa ned litt på utsiden av den. Slo med diger slegge i andre enden og det var så langt den kom inn. Men den er kommet ganske langt inn da. Den tappen som stikker ut av kassa er jo nokså lang, og når akselen først kommer "inn" i kassa så har den kommet ca 5 cm inn. Dette skal vel holde. Det kan da umulig skje noe galt hvis den ikke er HELT inne? :tannløs

Galant 2002 comfort sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår