Gå til innhold

Hvorfor tints er farlig

Ranger emnet


eiriksmil

Anbefalte innlegg

Hvorfor er egentlig såkalt windowtints farlig? Vel, ta det fra en fotgjengers perspektiv. Jeg kom i dag, mot ett uoversiktlig kryss, med en oppmerket, men uoversiktlig fotgjengerovergang. Jeg sto bak en Tuaran eller Caravelle, med tints bak. Vanligvis, når disse bilene er så høye, og jeg ikke ser motgående trafikk i det jeg skal krysse overgangen, ser jeg enkelt og greit igjennom vinduet, og ser om det kommer noen i rask fart (for teknisk sett er dette krysset så dumt at man faktisk kan kjøre inn i 60 km/t).

Derimot i dag, klarte jeg ikke å se igjennom tintsene, husk to vinduer man skal se igjennom. Jeg hadde en A6 bak meg, som stoppet så vennlig, i tillegg til å ha dårlig tid, måtte jeg bare gå over, og håpe på det beste. Det kom ingen akkurat der og da, men tro meg, jeg hadde ikke sett det.

Det var da jeg begynte å tenke, er windowtints helt bra? Tints all-round, som mange jeg har lest her inne vil ha, er livsfarlig, ettersom du ikke kan se igjennom vinduene noe sted. Jeg pleier ikke se inn i biler, og om jeg gjør det, kan det være som i dag. Det hjelper faktisk meg som fotgjenger. Men, de som er redde for at mobiltelefoner, kameraer og anlegg skal bli stjålet, går det an å gjøre noe annet enn å tinte. Legg mobiler og kameraer inni hanskerom og oppbevaringsrom, og bygg anlegget usynlig, under en hattehylle, eller noe annet. Windowtints er en dårlig løsning, det er en grunn til at det er forbudt foran. Ikke bare fordi "purken skal ta oss", men også fordi det hindrer overblikk over trafikk for fotgjengere. Tenkt på det?

 

:)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Dette gjelder ikke bare for fotgjengere, men også for andre trafikanter, f.eks. med å slippe fram folki rundkjøring, kryss etc. så er du nesten avhengig av å ha "øyekontakt" med han i den andre bilen så det ikke blir noen misforståelser.

 

Som ThAMaZTeR sier, så er det graden av soting som burde avgjøre, og ikke hvor du har sota. Så lenge man har muligheten til å se inn i bilen så burde det være lov og også ha soting/tinting forran...

FMW - Foreningen Mot Wonderbaum

Prosjekt: VW Golf 2 1991 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du ikke glemme at de ALLER fleste her inne ønsker en litt annen grad av toning på rutene enn så mørkt at du ikke ser gjennom.. finnes mange grader av toning, og de mørkeste er langt fra pent..

 

Det kommer helt an på, dessuten har jeg lest om folk som vil ha så mørkt som mulig.. Noen har også sølvaktig sot, som er helt umulig å se igjennom.

Pent, nei. Trafikkfarlig, ja.

 

Men SUVer og lastebiler er helt greit?

 

Skjønner ikke helt problemstillingen her.

 

Nei, SUVer og lastebiler burde iallfall ikke ha toning, ettersom det å se igjennom ruten er eneste måte å få ett overblikk over trafikken på, de er tross alt ganske høye.

 

Dette gjelder ikke bare for fotgjengere, men også for andre trafikanter, f.eks. med å slippe fram folki rundkjøring, kryss etc. så er du nesten avhengig av å ha "øyekontakt" med han i den andre bilen så det ikke blir noen misforståelser.

 

Som ThAMaZTeR sier, så er det graden av soting som burde avgjøre, og ikke hvor du har sota. Så lenge man har muligheten til å se inn i bilen så burde det være lov og også ha soting/tinting forran...

 

Det burde egentlig være lov med soting foran, ja, men inntil så så mange prosent.

 

 

Jeg bare lagde dette lille innlegg på skolen, da jeg akkurat hadde kommet ut for dette. Bare kom til å tenke på det, og siden jeg alltid går, er dette et ganske stort problem for meg. Bare ville at folket kanskje skulle tenke over det :)

 

Og igjen, jeg har faktisk hørt/lest om folk som vil ha blodtint foran og bak, og som sier at eneste grunnen til hvorfor ikke ha det er purk..

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bla, bla, bla...

...Jeg sto bak en Tuaran eller Caravelle, med tints bak. Vanligvis, når disse bilene er så høye, og jeg ikke ser motgående trafikk i det jeg skal krysse overgangen, ser jeg enkelt og greit igjennom vinduet, og ser om det kommer noen i rask fart (for teknisk sett er dette krysset så dumt at man faktisk kan kjøre inn i 60 km/t)...

bla bla bla.........

:)

 

Det er derfor man senker bilen!!!

(OG kjører konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, SUVer og lastebiler burde iallfall ikke ha toning, ettersom det å se igjennom ruten er eneste måte å få ett overblikk over trafikken på, de er tross alt ganske høye.

 

Tror ikke du tok poenget mitt her.

 

Du hoppa ut i veien, fordi du trodde det var klart, fordi du regnet med at bilen var gjennomsiktig? Hva om bilen hadde vært en semitrailer (altså en bil du ikke kan se gjennom). Hadde du hoppa ut i veien da?

 

Vent til det er klart...

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du tok poenget mitt her.

 

Du hoppa ut i veien, fordi du trodde det var klart, fordi du regnet med at bilen var gjennomsiktig? Hva om bilen hadde vært en semitrailer (altså en bil du ikke kan se gjennom). Hadde du hoppa ut i veien da?

 

Vent til det er klart...

 

Ah, slik å forstå. Godt spørsmål.. :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt problemet her!?

 

Problem nr. 1: Vanlige biler med solfilm

Jeg antar at du ikke er 1m på sokkelesten?!

Man ser jo aldri igjennom rutene (når man går) på en vanlig bil for å se om det er biler "bak" den.

Da må du jo bøye deg. Man kikker jo seff OVER den.

 

Problem nr. 2: SUV og lastebiler

Disse klarer du uansett ikke se igjennom vinduene på for å se om det ligger en bil "bak" da disse er for høye.

 

Dessuten er det ytterst få biler som har "limo-tint" på alle ruter, selv om det kan virke slik. Cluet med å legge film på alle rutene er at selv "lysere" film virker mørk.

Dette kan du enkelt se selv ved å kjøre ned en og en rute.

Du vil da se at rutene faktisk ikke er så mørke likevel.

 

Men, vi skal notere ditt syn på solfilm og minne deg på det når du monterer det på din egen bil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Ikke bare fordi "purken skal ta oss", men også fordi det hindrer overblikk over trafikk for fotgjengere. Tenkt på det?

 

:)

 

Sorry meg men står det noe sted at fotgjengere har rett til å ha "overblikk over trafikk via siderutene dine?

 

hehe hvis du løper ut i veien foran en bil du ikke klarte å se igjennom rutene på og blir påkjørt av en annen bil så tror jeg du neppe får noe erstattning på det grunnlaget iallefall... ser det allerede for meg på forsiden av dagbladet: rågjenger påkjørt av bil "så ikke igjennom rute på bil"

 

Og skjønner ikke helt greia her : "Jeg sto bak en Tuaran eller Caravelle, med tints bak"

 

Hva i svarte gjør du som fotgjenger påvei til å krysse ett forgjengerfelt BAK en bil? Du skal følge de hvite stripene som går OVER veien ikke de gule som går langsmed :P

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser man ut om hvelden/natten av svart-sotede ruter?

det har jeg aldri skjønt....

da blir du jo dønn trafikk farlig! samma som med mopedhjelmen min for 2 år siden det, sota visir, så ikke dritten om natta.. trafikkfarlig - ja..

Mvh. prizma

 

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår